Hej,

Jag har (strax) ett 1,5 planshus + källare där jag vill ha så bra wifitäckning det går.

Telia öppet fiber kommer in på entreplan via ethernetkabel. Idag går den ethernetkabeln till en Telia switch.

En router behövs självklart och jag tänker mig även en accesspunkt på övervåning och källare.

Fråga är hur jag kopplar allting? Förutsättningarna är som följer:
* Fiber kommer in på entreplan
* från switchen finns dragna ethernet-kablar till källare och övervåning.

Ska jag koppla: Fiber in --> Router -->Switch --> Accesspunkter?

Ursäkta n00b-varningen här men efter att ha bott i lägenhet hela livet har jag liksom aldrig haft dessa bekymmer :D

Tack för hjälpen!
 
Du behöver ingen switch eftersom routern även fyller den funktionen. Så hitta en bra router och köp två acesspunkter till den.
 
jhn skrev:
Hej,

Jag har (strax) ett 1,5 planshus + källare där jag vill ha så bra wifitäckning det går.

Telia öppet fiber kommer in på entreplan via ethernetkabel. Idag går den ethernetkabeln till en Telia switch.

En router behövs självklart och jag tänker mig även en accesspunkt på övervåning och källare.

Fråga är hur jag kopplar allting? Förutsättningarna är som följer:
* Fiber kommer in på entreplan
* från switchen finns dragna ethernet-kablar till källare och övervåning.

Ska jag koppla: Fiber in --> Router -->Switch --> Accesspunkter?
Det korta svaret är: Ja.

Köp bara en accesspunkt till att börja med. Kanske räcker det med en, om du väljer en bra och kan placera den strategiskt på entréplan. Vi har bara en, och den täcker alla tre våningar. Det är lite dålig täckning i ena hörnet på övervåningen, men bara med en specifik telefon, så jag tror snarare att det är en dålig radio i den. Andra telefoner och laptops funkar bra.

När jag precis hade köpt accesspunkten kopplade jag den provisoriskt till en jättelång ethernet-kabel och sprang runt och provade olika placeringar.
 
Ska vi vara riktigt petiga så är en router en router och en swich en switch. Men visst, det finns burkar med både router och swich.

Antingen köper du en router med både swichfunktion och trådlös accesspunkt, eller en som bara routrar och swichar. Då behöver du även en tredje AP till bottenplan.
 
huggan skrev:
Du behöver ingen switch eftersom routern även fyller den funktionen. Så hitta en bra router och köp två acesspunkter till den.
Det där beror helt på vilken router han har eller köper. Min router har ingen inbyggd switch.
 
Sen skulle jag, personligen. Med dagens teknik på språngmarsch se till att dra fram Cat6 kabel från Switch/Router till platser där eventuella TV/DigitalBox/Media enheter skall stå.

Jag har - Anslutningsbox Fiber -> Router/WiFi -> GB Switch & PoE GB Switch
Från PoE GB Switch -> 3 PoE Utomhus Dome kameror
Från GB Switch -> Ethernet -> 8 portars Gb Switch -> TV & Förstärkaren & PS3 & Apple TV & DigitalBox.
Från GB Switch -> Ethernet nedervåning (Inget inkopplat men för framtida användning)
Från GB Switch -> Larm & NAS & Stationär Dator & Nätverksskrivare

Typ...
 
Tack för era svar! Jag börjar med en AP och experimentera, så får jag komma tillbaka hit och fråga om råd beroende på utfall! Tack!
 
slacker skrev:
Sen skulle jag, personligen. Med dagens teknik på språngmarsch se till att dra fram Cat6 kabel från Switch/Router till platser där eventuella TV/DigitalBox/Media enheter skall stå.

Jag har - Anslutningsbox Fiber -> Router/WiFi -> GB Switch & PoE GB Switch
Från PoE GB Switch -> 3 PoE Utomhus Dome kameror
Från GB Switch -> Ethernet -> 8 portars Gb Switch -> TV & Förstärkaren & PS3 & Apple TV & DigitalBox.
Från GB Switch -> Ethernet nedervåning (Inget inkopplat men för framtida användning)
Från GB Switch -> Larm & NAS & Stationär Dator & Nätverksskrivare

Typ...
Din utrustning och syfte är väldigt identisk med mina mina framtida behov. Det jag behöver veta är hur ska man paketera detta i en rackkabinett och veta att man köper rätt grejer?

Räcker det att man köper ett 19" väggskåp och där får man enkelt plats med fiberboxen, wifirouter, switch, accesspunkter, nas, larmcentral och eluttag. Sen undrar jag hur skåpet ska monteras förhållande till kablarna in i skåpet. Vid sidan om så att de dras in eller direkt på kablarna så att de möter skåpets baksida?

Jag hade gärna sett en bild på din lösning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.