anders07 skrev:
Nätpriset är ju vad det är, det kan man inte göra något åt... förbrukningen kan man ju byta bolag för så där finns någon krona att tjäna kanske...
"Någon krona". Vi tjänade 8000 kr på att byta bolag.

(0,8616-0,6743 kr)*43000 kWh i årsförbrukning=8053 kr på ett år
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
"Någon krona". Vi tjänade 8000 kr på att byta bolag.

(0,8616-0,6743 kr)*43000 kWh i årsförbrukning=8053 kr på ett år
Vi hade också modell större elförbrukning tidigare, efter lite omändringar så "tappade" vi närmare 15 000 kWh så skillnaden blir inte så stor längre vilket bolag vi än använder oss av, men som du/ni har hade vi också förut en stor vinst i att max 2 timmar/år vara aktiva i valet av elleverantör, det spelar ingen roll i om hur lång tid det tar, 5 minuter eller 2 timmar, de flesta av oss lägger mera tid i veckan på detta forum.
Det lönar sig att vara aktiv i val, för det mesta....
Mvh P-A

lite, ganska rejält offtopic av mig, sorry!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jo, PUL förbjuder företag att spara uppgifter längre än nödvändigt, [länk]

[länk]

blad 21 sidnummer 19, [länk]
Jo, men i praktiken så kan ett företag spara uppgifterna i minst 7 år om de har fakturerat dig (eftersom bokföringslagen kräver det) och det "toppar" PUL...
 
Snackade med min kompis som bor i relativt nybyggt JM-område i Sollentuna igår. Han sa att de hade fjärrvärme, att de gjorde av med typ 11500 kWh per år och att han inte kunde se hur mycket han betalade per kWh på sin faktura, kanske eftersom de har en samlingsfaktura där el, vatten och sophämtning är på samma faktura.

Nu till min fråga, kan även fjärrvärmekunder byta elleverantör eller har de bara ett alternativ?
 
Per Eskilsson skrev:
Snackade med min kompis som bor i relativt nybyggt JM-område i Sollentuna igår. Han sa att de hade fjärrvärme, att de gjorde av med typ 11500 kWh per år och att han inte kunde se hur mycket han betalade per kWh på sin faktura, kanske eftersom de har en samlingsfaktura där el, vatten och sophämtning är på samma faktura.

Nu till min fråga, kan även fjärrvärmekunder byta elleverantör eller har de bara ett alternativ?
När vi hade fjärrvärme så fanns bara en fjärrvärmeleverantör så där fanns inte något val men elleverantör kan man byta. Dock kan man "straffas" och tappa ev. rabatt på fjärrvärmen om man flyttar elen...
 
Elleverantör är man alltid fri att välja den man vill oberoende hur eldistributören paketerat el/värme/vatten/avlopp/sophämtning/mm.

Man är alltid låst till samma eldistributör beroende på att det är monopol på den marknaden.
 
Va bra, då kan även min kompis byta elleverantör och sänka sitt pris med största möjliga sannolikhet. Han måste alltså bara ta reda på hur mycket han betalar idag per kWh (eftersom det inte stod på hans faktura) så att han vet vad han ska jämföra med.

Det lönar ju sig sällan att ha alla avtalen hos en och samma leverantör.
 
anders07 skrev:
När vi hade fjärrvärme så fanns bara en fjärrvärmeleverantör så där fanns inte något val men elleverantör kan man byta. Dock kan man "straffas" och tappa ev. rabatt på fjärrvärmen om man flyttar elen...
Jag tvivlar starkt på att det är tillåtet att på det sättet runda PUL:s förbud mot att lagra uppgifter för marknadsföringsändamål. Det skulle göra hela 12-månadersregeln totalt verkningslös.

Den här diskussionen är dock kraftigt off topic.
 
Per Eskilsson skrev:
"Någon krona". Vi tjänade 8000 kr på att byta bolag.

(0,8616-0,6743 kr)*43000 kWh i årsförbrukning=8053 kr på ett år

Men vi som är "lågförbrukare" och redan innan hade sett om huset kan inte tjäna många kronor på att byta elavtal. Man gör det för man vill inte betala mer än nödvändigt. Men rent krasst är det som sagt inte många kronor det handlar om.

På min senaste månadsfaktura var elhandelsdelen på 260 kr medan elnätsdelen var på 535 kr.
Och det är den lilla delen på 260 kr jag kan påverka med några öre per kWh.

Utsugarna till elbolag har ju flyttat över en massa kostnader hos kunderna från den påverkbara rörliga delen till den fasta delen som abonnemanget och elöverföringen som inte går att påverka.
Nu på våren och sommaren kostar enbart abonnemanget mer varje månad än vad min elförbrukning kostar...
 
OXYD skrev:
har en faktura framför mig på mitt gamla avtal "Timpris + 4,5 öre/kWh"
2016-03-01 - 2016-03-31
El rörligt pris 36,06 öre/kWh
Energiskatt 36,50 öre/kWh

Varsågod KnockOnWood
Tack!
Alltså (36,06 + 36,50) * 1,25 = 90,7 öre / kWh inklusive moms.
Låter lite dyrt väl?
 
Snigla skrev:
Hejsan, är lite nyfiken på vad ni tecknat för elavtal och vad ni betalar per kWh idag..

1. Vad tecknade ni för avtal? och när.. (rörligt, bundet / hur länge)
2. Hos vilken leverantör?
3. Pris per kWh idag? (inkl allt: fasta avgifter, energiskatt, moms - men EJ nätavgift)

PS - Jag är nöjd med mitt avtal jag förhandlade mig till i förra veckan - men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt om jag inte har något att jämföra med!
1. 5 år fast pris.
2. Elverket Vallentuna
2. 0,72 kr/kw

Vad som är värre är att det kommunala nätbolaget, Västerviks kraft och Energi AB tar 0,62 kr/kw för att leverera elen. Totalpriset blir 1,34 kr/kw.

Det kommunala nätbolaget har en omsättning på 58 Mkr och gör en vinst på 19,3 Mkr.
En vinstmarginal på 33 %.
Eftersom kommuner inte ska driva vinstgivande företag så blir detta skevt, Elmarknadsinspektionen blir helt tandlös i detta sammanhanget.
Kenneth
 
OXYD
KnockOnWood skrev:
Tack!
Alltså (36,06 + 36,50) * 1,25 = 90,7 öre / kWh inklusive moms.
Låter lite dyrt väl?
Jag visste det var det du var efter :)
Men väl intressant. Jag har kört ett test på 1 år med. Rörligt timpris istället för rörligt månadspris. Tycker det är lite intressant och se om man kan få ner sitt pris om man ändrar sin vardag samt styr uppvarmning till när det är som billigast.

Inte helt lätt att jämföra. Men har tillsammans med sehab jämfört två olika månader då Januari och Maj. Jag lyckades få ner prised med 9,5% i Januari och 11.5% i Maj. Detta genom att tidsinställa vitvaror att köra utanför kontorstid helst nattetid och endast värma upp vatten nattetid.
Men det hade varit intressant att få till en jämförelse mellan genomsnitt månadspris och timpris. Skall nog begära ut det datan från sehab :)

Jag har så liten förbrukning att en fast månadsavgift är uteslutet.

Sen är priset med moms.
Så 74,8öre/kwh var mitt genomsnitt i mars månad
 
Redigerat:
MultiMan
3 år fast pris, Vattenfall, 72 öre/kWh, inklusive allt. Tecknat i mars 2016 (gick ut i juni, men ringde själv dit och diskuterade priser).
 
Jag väljer alltid rörligt pris, det blir billigast i längden, och kollar en gång om året var jag får dom bästa villkoren. I år och förra året blev det Vattenfall - inget påslag på spotpriset, ingen årsavgift, bara vatten- och vindkraft utan extra kostnad och en engångsrabatt på 800:- inkl moms. Spotpriset går ju upp och ner men på senaste fakturan låg det på 28,52 öre/Kwh, energiskatt och elcert.avgift är ju inget man kan påverka och inte heller nätavgiften.
Jag rekommenderar att du använder elskling.se och ser vilket företag som erbjuder bäst pris baserat på din förbrukning och var du bor, men tänk på att kolla om det är ett "prova-på avtal" för då måste du komma ihåg att ändra det innan prov-perioden går ut. Compricer är också bra men dom har det lite irriterande upplägget att man måste ange sitt telefonnr så om man bara vill kolla lite olika priser och inte tecknar nåt avtal blir man uppringd av någon från dom som undrar om man behöver hjälp med något.
Kundkraft, som nån tidigare svarare nämnde, skulle jag inte rekommendera för andra än dom som aldrig skulle tänka sig att kolla nånting själva, via dom får du inte det bästa avtalet och man måste dessutom acceptera ett nytt avtal innan man vet vad priset eller villkoren blir.
 
mfriman skrev:
Jag väljer alltid rörligt pris, det blir billigast i längden, och kollar en gång om året var jag får dom bästa villkoren. I år och förra året blev det Vattenfall - inget påslag på spotpriset, ingen årsavgift, bara vatten- och vindkraft utan extra kostnad och en engångsrabatt på 800:- inkl moms. Spotpriset går ju upp och ner men på senaste fakturan låg det på 28,52 öre/Kwh, energiskatt och elcert.avgift är ju inget man kan påverka och inte heller nätavgiften.
Jag rekommenderar att du använder elskling.se och ser vilket företag som erbjuder bäst pris baserat på din förbrukning och var du bor, men tänk på att kolla om det är ett "prova-på avtal" för då måste du komma ihåg att ändra det innan prov-perioden går ut. Compricer är också bra men dom har det lite irriterande upplägget att man måste ange sitt telefonnr så om man bara vill kolla lite olika priser och inte tecknar nåt avtal blir man uppringd av någon från dom som undrar om man behöver hjälp med något.
Kundkraft, som nån tidigare svarare nämnde, skulle jag inte rekommendera för andra än dom som aldrig skulle tänka sig att kolla nånting själva, via dom får du inte det bästa avtalet och man måste dessutom acceptera ett nytt avtal innan man vet vad priset eller villkoren blir.
med räntor är rörligt alltid billigast i längden, med elpris är det faktiskt inte så iom att du (de flesta iaf) nyttjar mest el när det rörliga priset är som högst (kalla vinterdagar) medans man nyttjar mindre el på sommaren.

så när du nyttjar mest el kan ditt bundna pris vara billigare än rörligt, och när du nyttjar mindre el är det dyrare.
jag vet dock inte vart breakeven går och jag har inga mer belägg för det utan läste bara detta för några år sedan och det verkar logiskt. så jag tror på det :)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.