heos
Har läst och inspirerats av många projekttrådar här så nu är det väl dags att själv posta något :)

I samband med renovering av ovanvåningen i vårt lilla gathus så lovade jag i ett svagt ögonblick att bygga en bokhylla som fyller hela kortsideväggen.

Modernt, tomt rum med skarpa vinklar, vita väggar och trägolv; inbyggd belysning; minimalistiskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hade en del olika funderingar men det slutade med att jag ville testa att bygga moduler liknande det danska hyllsystemet Montana. Och så fick det bli. Skissade lite snabbt upp hur det skulle se ut och tänkte då att modulerna skulle hålla samma bredd förutom de som ligger mot snedtaket som då får bli lite mindre. Skissen visar inte de två översta modulerna men det ska bli 27 st. Sen kommer det bli vertikala avdelare så det blir lite asymmetriskt.

Illustration av en grå, enkel, geometrisk pyramid uppbyggd av staplade rektanglar på en grå bakgrund.


Originalhyllan är gjord i 12 mm MDF så jag plankade rakt av deras mått. Så jag gjorde en prototyp där jag fräste 45 graders hörn och sen rundade av spetsen med en avrundningfräs. Framkanterna kördes också med avrundingsfräs. Själva förbindningen gjorde jag med dominos och det var på gränsen att det gick på 12 mm MDF.

Trälåda under konstruktion, klämmor håller delarna, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En oavslutad trähylla på ett arbetsbord i en verkstad, verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Modulen godkändes av min bättre hälft så det var bara att sätta igång. Dock kände jag att de momenten jag fick göra för att få till profilen fram och hörnprofilen var lite meckigt att göra och jag måste få dem så exakta som möjligt då de ska sitta ihop. Så efter ett besök på Theofils kom jag hem med följande frässål där jag sparar in 2 moment :D

Verktyg för träbearbetning inklusive Festool dominobrickor, borr och fräsar för bokhyllsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dock köpte jag Dominos i onödan då jag beslutade mig för att fräsa en not. Klurade länge på hur jag skulle göra det där mot 45 graders vinkel med befintlig utrustning men kom fram till den här lilla jiggen.

MDF-paneler och verktyg på ett arbetsbord under tillverkning av en bokhyllsmodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter ett besök hos det lokala byggvaruhuset, som för övrigt var bussiga att kapa hela skivor till 3 delar, så var lastutrymmet fullt :)

Stapel träskivor i bilens bagageutrymme, förmodligen för transport eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftersom de grovkapade skivorna till mig så utnyttjade jag MFT-bordets förträfflighet tillsammans med några benchdogs och fick till vinkelräta snitt för att sedan köra resterande kapning på bordssågen.

Verkstad med trämaterial, slipmaskin, verktyg och förvaring. Arbetsbord med styrskena och såg för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskiva på bordssåg med styrskena och ansluten dammsugare under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staplade, ommålade MDF-skivor förberedda för att byggas ihop till modulära bokhyllssektioner, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det dags att fräsa. Jag lyckades hitta ett frässtål från Cobolt som är väldigt likt hörnprofilen till originalhyllorna. Det är egentligen till för fingergrepp.

Närbild på en jig för att fräsa trä mot en 45 graders vinkel, med en blå fräsbit synlig, använd för att skapa delar till en anpassad bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och här har vi två avrundingar i ett (y)

Trästycke och frässtål i maskin under bearbetning för bokhyllsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu återstår bara notfräsningen. Tyvärr har jag missat ta en bild på det.

Staplar av MDF-plattor kapade i lika stora bitar för ett bokhyllsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hade för avsikt att sprutmåla de färdiga modulerna. Det är något jag aldrig gjort tidigare och såklart fick jag inte till det. Så jag rollade istället de delarna innan ihopsättning. Testade att täta snitten med lim/vatten, kvistlack och även Biltemas grundfärg och kom fram till att samtliga funkade fint. Sen rollade jag till slut 3 tunna lager grundfärg med lätt slip emellan innan jag la på 2 lager lackfärg.

Då jag har lite dåligt med plats i mitt förråd så kom alla spillbitar väl till pass :D

Stapel med vita och bruna MDF-paneler förskurna för bokhyllsmoduler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och här har vi en batch med färdiga långsidor.

Stapel av vita MDF-paneler med frästa hörn och avrundade framkanter för att bygga en anpassad bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag lyckades jag limma ihop den första modulen som är färdigmålad och det blev helt ok. Lite glipor i hörnorna men det går ju att fixa.

Närbild på ett hörn av en vitmålad MDF-bokhyllsmodul med frästa och avrundade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit målad bokhyllsmodul i MDF med avrundade hörn, visat i perspektiv på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det "bara" att fixa resten :)

Är det någon som har några bra idéer på belysning och hur jag ska bygga min sockel. Golvet lutar åt typ alla håll :mad:
 
  • Gilla
sulfobus och 6 till
  • Laddar…
Jösses vilket jobb!
 
Imponerande (y)

Har du tänkt att ha belysning i varje?

Jag har ett annat litet projekt där jag är sugen på att prova en ledlist från Hidealite med ljusterbar färgtemperatur.
Från 2700k (varmvit) till 6500k (kallvit)
Det skulle kunna ge en häftig effekt att ha olika färgtemperatur på ljuset i dom olika lådorna/sektionerna.
 
heos
maah skrev:
Imponerande (y)

Har du tänkt att ha belysning i varje?

Jag har ett annat litet projekt där jag är sugen på att prova en ledlist från Hidealite med ljusterbar färgtemperatur.
Från 2700k (varmvit) till 6500k (kallvit)
Det skulle kunna ge en häftig effekt att ha olika färgtemperatur på ljuset i dom olika lådorna/sektionerna.
Tackar! Nja jag har i ärlighetens namn inte tänkt så mycket på belysning men en den ljuslisten låter intressant. Har redan Hidealites spottar lite här och där och de är jag nöjd med. Tack för tipset!
 
Microkatten
Ja det där blev ju några bitar att pussla ihop! :) Men å andra sidan, extratiden det tar att göra 10 jämfört med 1 är inte så stor eftersom man slipper omställningstid. Eller hur tyckte du det gick att göra så många?

Jag var inte riktigt med på hur du fogade samman sidorna - du gerade dem 45 grader, men limmade du bara ihop dem kloss mot kloss? Jag ser bara en not, för bakstycket?

När det gäller sockeln, om du har ojämnt golv, kan du inte sätta hyllan på anpassade ben som du sedan gömmer med en sockellist?

Edit: nu ser jag bilden med din 45-graders jig hur du fogade modulerna, så glöm min fråga om fogning!
 
Redigerat:
heos
Microkatten skrev:
Ja det där blev ju några bitar att pussla ihop! :) Men å andra sidan, extratiden det tar att göra 10 jämfört med 1 är inte så stor eftersom man slipper omställningstid. Eller hur tyckte du det gick att göra så många?

Jag var inte riktigt med på hur du fogade samman sidorna - du gerade dem 45 grader, men limmade du bara ihop dem kloss mot kloss? Jag ser bara en not, för bakstycket?

När det gäller sockeln, om du har ojämnt golv, kan du inte sätta hyllan på anpassade ben som du sedan gömmer med en sockellist?

Edit: nu ser jag bilden med din 45-graders jig hur du fogade modulerna, så glöm min fråga om fogning!
När allt väl var ställt så gick det ganska raskt att köra momentet på bitarna. Tyckte det mesta gick smidigt förutom noten som krävde lite tid och noggrannhet. Skulle gjort plattan bredare och satt några snabbtvingar på den.

Satt faktiskt och sneglade på vanliga ställbara ben till kök. De är ju i plast och de finns iaf som 8cm höga. De borde ju gå att kapa ner för att de inte ska bli så högt.

Hade ingen bra bild på noten men här kommer en bättre iaf.

Vit skiva som är fastklämd med en snabbtving på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplatta med en noggrant uthuggen not i kanten, lagd på en bordsytan med synlig precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Om du vill komma lägre än ställbara ben klarar kan du shimsa upp en regel i våg över golvet. Sedan överför du profilen av golvet på regeln mha en penna på en distansbit. Såga ut profilen med sticksåg så får du en perfekt anpassad ram/sockel i exakt den höjd du vill ha 😊
 
heos
nanowire skrev:
Om du vill komma lägre än ställbara ben klarar kan du shimsa upp en regel i våg över golvet. Sedan överför du profilen av golvet på regeln mha en penna på en distansbit. Såga ut profilen med sticksåg så får du en perfekt anpassad ram/sockel i exakt den höjd du vill ha 😊
Tack för tipset! Ja det är nog lösningen.

I övrigt går det framåt. Idag har jag limmat ihop 6 st moduler. MDF:en har en tendens att böja sig vid tryck men de blev hyggligt vinkelräta och raka :)

Sex vitmålade MDF-moduler ihoplimmade till en rak och vinkelrät hyllsektion på ett mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det? Blev det någon hylla?
 
heos
Tackar som frågar! Det är baby steps just nu. Åter på jobbet med allt vad det innebär.

Men jag har montera upp de moduler jag gjort och nu har jag en hel batch som ska målas innan jag monterar ihop dem också. Återkommer när nästa batch är monterad :)


Vitmålade hyllmoduler på golvet i ett vindsrum väntar på montering, med verktyg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
heos
Tyvärr har det gått lite trögt med hyllbygget. För mycket på jobbet och höstförkylningar. Men nu har jag grundat de sista väggarna till de sista modulerna. Och ska färdigmåla dem nu i dagarna. Förhoppningsvis blir allt klart till nästa helg :)

Grundade trähyllplan på arbetsbänk i verkstad inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålade, ogrundade modulhyllor i en vinkel mot en snedtaksvägg, delvis fyllda med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masses och 3 till
  • Laddar…
heos
Något senare än planerat så är det dags att avsluta denna byggtråden. Samtliga moduler är nu uppsatta. De är skruvade i varandra och där det går vertikala delare, där har jag även skruvat dem i väggen. Är på det stora hela nöjd med tanke på att golv och väggar är sneda samt att vissa moduler inte blev exakta.

Nu fattas bara något att täcka skruvarna med och något som täcker sockeln :)

Modulära hyllor anpassade till snedtak med böcker och tidningar, ej helt fyllda, ojämnt golv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit modulär hylla uppbyggd längs snedtak med böcker placerade i några fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterade vita hyllmoduler i olika storlekar, delvis fyllda med böcker och tidskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vita, ihopskruvade modulhyllor utan innehåll med synliga skruvar mot en sned vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
limstift och 25 till
  • Laddar…
Snygg hyllvägg!
Och så finns det dom som säger att en Alfa 156 SW inte är en riktig kombi :p
 
heos
hbp98001 skrev:
Snygg hyllvägg!
Och så finns det dom som säger att en Alfa 156 SW inte är en riktig kombi :p
Tackar! Hehe, ja det var ju bra prickat :)
 
Microkatten
Bra jobbat! Men jag tycker du har lite fel gejor i hyllorna! I en rad kunde du t.ex. förvara alla dina handhyvlar (givetvis en i varje fack) i en rad kunde du visa dina skruvdragare (bilden i inlägg 10 motsvarar alltså en Freudiansk felsägning), en annan kunde vara dedikerad till Festool, o.s.v.

Det innebär förstås att din verkstad nu flyttar upp på ovanvåningen.
 
  • Gilla
pjd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.