Hej! Jag har målat innerpanel med lasyr för utomhusbruk. Detta gjordes efter att rådfrågat nordsjö idé och design i Sundsvall. Nu visar det sig att man inte får göra så. Går det att lacka panelen med golvlack eller måste jag använda spärrfärg för att bli av med problemen?
 
Vad består problemen av då?
 
Att teknisk support på nordsjö avråder från att måla med färgen om man tänkt bo där.
 
Varför avråder de? Utifall att något skulle ske och de står ansvariga (dvs de svarar så för att ha både hängsle och livrem) eller för att det faktiskt ÄR bevisat farligt att vistas i ett rum där denna färg använts?

Jag har målat med sockelfärg inomhus på ett ställe (det var ett misstag då jag skulle använt silikat) och även där avrådde Alcro från detta, men senare har jag fått veta att det beror på just detta med hängsle och livrem. Får för mig att du inte behöver vara särskilt orolig. Är det mycket som är målat med färgen? Luktar det mycket?

Förr i tiden var det ju direkt livsfarliga ämnen i färger, men idag är väl de flesta betydligt mildare om jag förstått saken rätt.
 
Lasyren sitter ju där den sitter, den yr ju inte omkring och dessutom vattenburen. Skulle inte va ett dugg orolig för detta.
 
Nån målare som läser detta som kan ge sin åsikt? Skulle det funka att spärra med exempelvis golvlack eller är det inget att oroa sig för? Panelen sitter i hela min fjällstuga.
 
Vad exakt är det du är orolig för?
 
Tja, eftersom nordsjö nu säger att det inte är hälsosamt med den färgen inomhus så vill jag ju isf åtgärda det.
 
M
Jag fick just det beskedet av min Nordjsöbutik här att skillnaden mellan uthomhus och inomhusfärg var just det att utomhusfärgen innehåller gifter som man inte vill ha inomhus.

Det bästa är nog att fråga Nordsjö vad de rekommenderar kring hur problemet ska åtgärdas.

Sedan kan man ju fundera lite kring eventuellt skadeståndsanspråk gentemot Sundsvallsbutiken ;)
 
M
thomasx skrev:
Jag fick just det beskedet av min Nordjsöbutik här att skillnaden mellan uthomhus och inomhusfärg var just det att utomhusfärgen innehåller gifter som man inte vill ha inomhus.

Det bästa är nog att fråga Nordsjö vad de rekommenderar kring hur problemet ska åtgärdas.

Sedan kan man ju fundera lite kring eventuellt skadeståndsanspråk gentemot Sundsvallsbutiken ;)
Precis - om nu inomhusfärgen anses giftig så är det nog ingenting mot utomhusfärger.

Håller även med om att deras butik som har rekommenderar färgen för inomhusbruk bör anses bära ett relativt stort ansvar.
 
Marcussjogren skrev:
Precis - om nu inomhusfärgen anses giftig så är det nog ingenting mot utomhusfärger.

Håller även med om att deras butik som har rekommenderar färgen för inomhusbruk bör anses bära ett relativt stort ansvar.
Det borde vara så pass stort att man har rätt till skadestånd för att täcka nödvändiga merkostnader för att åtgärda.
 
M
thomasx skrev:
Det borde vara så pass stort att man har rätt till skadestånd för att täcka nödvändiga merkostnader för att åtgärda.
Kan jag med tycka, utan tvekan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.