På baksidan av vårt hus finns en ca. 4m hög häck med gula plommon. Det är mer träd än buskar, så för att få en lite snyggare häck i nederkant (och något mer roligt att äta...) funderar vi på att plantera några lite lägre (max ca. 1.5m) buskar/träd någon meter innanför plommonhäcken. Vi skulle gärna vilja ha något ätbart där; vi har dock ganska gott om vinbärsbuskar redan vilket annars var vårt förstahandsalternativ.

Har du några förslag på lämplig frukt/bärbuskar som kan tänkas trivas i rakt västläge i Mälardalen (zon 2/3) som inte blir så höga? Vi kan absolut tänka oss att sätta upp spaljéer eller dylikt om det behövs något att klättra på.
 
  • Gilla
RubenVidTuben
  • Laddar…
Funkar det med inramade vinbärsbuskar?
Eller blir det för glest för att bilda en häck?
 
Aronia har bär som går att sylta, safta osv, och är anspråkslös och klarar nog konkurrensen med att plantera intill träd. Vackra höstfärger också. Kan klippas om och när ni vill, funkar som friväxande eller klippt häck, men blir förstås mer bär när den inte klipps. Bukettapel är vacker och tålig, men den har mer dekorationsfrukter. Finns några klättrare, som björnbärshallon (tayberry/boysenbär) eller staketdruva som skulle funka om ni bygger något stöd.
 
Där fick vi lite att fundera på , tack!
 
Aronia ger mycket bär och helt otroliga höstfärger därtill är bären extremt nyttiga att äta, dock ej fantastiskt goda att äta direkt från busken. Från dessa buskar plockades flera kilo.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krusbär funkar ju annars, jag har min krusbärsbuske i västläge och den stormtrivs. Sedan finns det även buskkörsbär, som Lettisk låg, den blir dock upp till en 2 meter i höjd.
 
Skogsbettan skrev:
Aronia ger mycket bär och helt otroliga höstfärger därtill är bären extremt nyttiga att äta, dock ej fantastiskt goda att äta direkt från busken. Från dessa buskar plockades flera kilo.
[bild]

Får jag fråga hur gammal dessa aronia är? Hur pass mycket tätare blir de? Funderar på en aroniahäck som inskynsskydd, men hade nog tänkt mig något mer tätt.
 
BirgitS
Vill man ha buskar täta så får man klippa dem varje år så att de grenar sig mycket nerifrån, man brukar prata om att man inte släpper upp dem mer än 10-15 cm/år. Sen behöver de förstås gödsel och vatten för att växa bra.

En del Aronia blir 2 m höga men det finns även sorter som är lägre.

Här är en sida med flera bilder på en aroniahäck: http://gronadrommar.blogspot.se/2011/08/aroniahack.html
Info: http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/hjaalp-aroniahacken-210749
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.