Vi är mitt uppe i en köksrenovering och som många andra vill vi ha bänkskiva framför fönster där det nu är element.

Vi kommer lösa det genom att sätta grunda skåp framför elementet så att det blir luft bakom + ventilation i bänkskiva samt sockel.

Frågan är egentligen hur mycket avstånd vi bör ha mellan bänkskåpets baksida och elementet? I dagsläget är det 3 cm mellan vägg och element och elementen i sig är 4 cm.

Erfarenheter eller tips?

Bifogar bild:

Ett hörn av ett kök under renovering med trägolv och radiatorer under fönstren mot en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går ju att sätta normala 60 djupa skåp, och kosta på sig en djupare bänkskiva (~700 mm), så förlorar du inget skåputrymme + fördelen med extra djup bänkskiva.

Alternativt kapa ner en vanlig skåpstomme själv om det är svårt att få tag i stommar som bara är lite grundare än "standard".
 
Tänkte du ha en spalt mellan bänkskiva och skåp också? Eller skall skivan sluta utanför elementet? Jag tror att du kommer att få en markant minskning av elementets effekt oavsett, men det kanske kan kompenseras på andra sätt. Det är nog viktigare att ha de horisontella spalterna breda än de vertikala. En parallell är kylskåp som brukar vara utformade så att det finns en spalt för luften även om det skjuts in mot väggen. Jag vill minnas att jag läste om mitt kylskåp att eventuella skåp ovanför måste lämna 10 cm luftspalt.

Jag har för mig att jag sett fläktkonvektorer för inbyggnad i skåpsocklar. Det kanske skulle vara ett alternativ till att ha kvar elementen bakom.
 
Tack för ditt svar.

Vi kan tyvärr inte ha mer än 60 djup bänkskiva på den ena av de två väggarna, på den andra kommer det bli 80 djup.

Det var för att beräkna hur stor bänkskiva vi behöver beställa som jag behöver veta hur mycket som bör ligga fritt mellan element och skåpsstomme, någon ide om det?
 
Avemo skrev:
Tänkte du ha en spalt mellan bänkskiva och skåp också? Eller skall skivan sluta utanför elementet? Jag tror att du kommer att få en markant minskning av elementets effekt oavsett, men det kanske kan kompenseras på andra sätt. Det är nog viktigare att ha de horisontella spalterna breda än de vertikala. En parallell är kylskåp som brukar vara utformade så att det finns en spalt för luften även om det skjuts in mot väggen. Jag vill minnas att jag läste om mitt kylskåp att eventuella skåp ovanför måste lämna 10 cm luftspalt.

Jag har för mig att jag sett fläktkonvektorer för inbyggnad i skåpsocklar. Det kanske skulle vara ett alternativ till att ha kvar elementen bakom.

Skivan kommer gå över elementet och sluta mot väggen. Den kommer som sagt ventileras upptill genom galler/hål/ännu ej detaljerat.

I dagsläget lämnas 13 cm till luftspalt mellan element/bänkskåp. Det känns rejält?

Har tittat på att sätta element i soxkeln men de verkar väldigt ljudliga vad jag läst mig till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.