Fråga till alla hemautomationsexperter här inne. Jag har börjat planera vår hemautomation och behöver nu hjälp med nästa steg. Nedan finns husets planlösning och mina planer. Men några frågor uppstår:

Hur ska jag börja? Borde jag tex börja med en våning? Vilken isf tycker ni?

Vilka prylar bör jag ha? En styrenhet behövs, vad rekommenderar expertisen?

Tänker jag rätt? Missar jag några bra funktioner? Överdriver jag nåt?

Kör hårt, ge mig all er kunskap, tack.

Svartvit arkitektritning av en bostads planlösning med beteckningar för rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skalenlig ritning av en våningsplans layout för ett hem, inkluderande sovrum, badrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum master bedroom
-Starta kaffebryggaren med badrumsbelysningen. Tanken är att när jag tänder badrumsbelysningen så startar kaffebryggaren. Dock finns det "tidigaste tid" på det, jag har ju kommit upp i åldern då nattliga toalettbesök börjar bli en nödvändighet.

Master bedroom
-Släcka neder- och mellanvåning med sänglampa, när vi släcker sänglampan i sovrummet så släcks alla kvarglömda lampor på neder- och mellanvåning. Utom fönsterbelysning såklart.

-Laddare av av telefoner med timer, 8 tim
Man läser ju ofta att det är farligt att lämna laddaren i, och att det kan orsaka brand. Därför tänker jag en nedräkningstimer på säg åtta timmar som sedan släcker uttaget. Sen släcks även uttaget när vi larmar på.

-Branddetektor. Idag har vi brandvarnare på varje våning. Med en i varje rum bör vi öka chansen att upptäcka det tidigt.

Walk in Closet
-Vara tänt morgon och kväll, olika helg och vardag.
-iPad/platta för styrning, Larma på skalskydd, och starta nattscenario. En styrplatta som kan hjälpa oss att övervaka huset, starta de olika förinställda ljusscenarion som finns och kanske även styra vissa delar av larmet.

Barnens tre rum
-Nattlampa, som tänds kvällstid och släcks på morgonen.

-Laddare av IPad, med timer, 8 tim. Samma som i vårt rum.

-Rörelsedetektor som tänder badrumslampa
-Gryning i rummet, det konstiga med barn är att på helger vaknar de kl 6 hur pigga som helst men på vardagarna skulle jag kunna skjuta kanon i deras rum utan reaktion. En gryning med ljuset kanske skulle göra uppvaknandet bättre.

-Branddetektor

Tv-rum övre vån
-Dimma ljuset när tvn startas

Kök
-Timer kaffebryggare och brödrost, förhinder mot att glömma.
-Vattenlarm, diskbänk x2 och kyl/frys

Vardagsrum
-Fönsterbelysning x6
-Elektriskt dörrlås
-Detektorer, fönster
-Tilluftsfläkt kaminen
-Flera scenarior på ljuset:
--Fördrink/laga middag
--middag
--efter middag
--vardagsmiddag
--städa
iPad/platta för styrning

Bastu/relax
-Branddetektor
-Slå på bastu på distans
-Kamera/övervakning, jag har i flera versioner hört historien om huset som brann ned för att någon ställt en plasthink på aggregatet när de städade och sedan startade bastun på distans.
-Strykjärnstimer
-Fönsterdetektor

Gästrum
-Styrning fönsterbelysning
-Fönsterdetektor

Kontor
-Bryta "huvudström" vid resa. På kontoret har vi skärmar, skrivare osv. Dem skulle jag vilja släcka vid resa.
-Laddare för timer, samma som ovan.
-Styrning fönsterbelysning
-Fönsterdetektor

Lekrum/tv-rum
-Bryta "huvudström" vid resa, samma som kontoret men tv-spel, dvd osv.
-Styrning fönsterbelysning
-Fönsterdetektor

Tvättstuga
-Torkfläkt
-Vattenlarm under bänk och tvättmaskin
-iPad/platta för styrning. Detta är vår vanliga entré och därmed där vi kommer in först. Styrning för tre ljusscenarion vid avlarmning:
--Tänd upp huset som vanligt
--Komma hem hela familjen, men med sovande barn så kan man se när man bär upp dem men utan att tända upp allt.
--Komma hem själv med familjen sovande hemma, jag kommer ofta hem sent efter jobb. Då ska jag ha ett scenario för detta.

Garaget
-Elektriskt dörrlås x2
-Garageporten
-Värmepumpen
-Vattenpumpen, vi har ju egen brunn. Det borde innebära att jag kan strypa inflödet vid vattenläcka.
-Poolpumpen
-Fönsterdetektor

Ute
-Bevattning, med fuktdetektor och väderstyrning
-Strålkastare 4-5 st
-Poolöverdraget
-Motorvärmare per bil
 
Vad man skall ha för system och i vilken ordning man skall börja beror nog mycket på vilka förkunskaper och intresse man har och vilken budget man har.

I mitt fall kör jag Z-wave med kontroller Fibaro HC2 och började i ett rum med ett par brytare och en rörelsesensor för att börja testa systemet och lära mig grunderna och sedan har det rullat på med fler funktioner och rum efterhand.

Skall man få till alla funktioner du nämnde ovan så krävs det pengar och koll på programering men den stora utmaningen är att få systemet logiskt och enkelt så fler än du själv kan styra huset... lätt att driva familjen till vansinne när fel saker händer vid fel tillfälle....

Mitt tips är att testa i liten skala först.
 
  • Gilla
Mats789
  • Laddar…
Mycket bra råd från Earplugged. Med tanke på din ambition så kommer du nog behöva en mer avancerad kontroller såsom Fibaro HC2, Vera Plus (som jag själv har erfarenhet av) m.fl. som klara LUA-kodning. Men, som sagt, börja i liten skala och bygg ut.
 
Jag har kört Fibaro HC2 i snart ett år. Började med en tanke ungefär som du att vilja ha häftiga funktioner till t.ex. kaffebryggaren. Dock så har det visat sig för min egen del att jag är mer intresserad av övervakning samt styrning av belysning. Jag skulle rekommendera att köpa några brandvarnare, strömpluggar och en kontroller för att börja testa. Sedan kan du bygga ut systemet med det du finner lämpligt.
 
Tack Earplugged, Mats789 och GustavB, ledsen för dålig återkoppling. Fler än jag som börjat jobba och anser att jobbet tar tid från hemmaprojekten?? :)

Det låter mycket klokt att börja i liten skala och sedan bygga ut. Det ska jag ta till mig. Det jag då "oroar" mig för är att jag köper en för liten styrcebtral till att börja med t.ex.

Så det är min fråga: Om slutmålet är ovanstående, vad ska jag då ha för styrcentral och är det Z-wave som jag ska hålla mig till?

Om någon skulle våga sig på en "tummen-pek" vad kostar ovanstående totalt?
 
ByggStålis skrev:
Tack Earplugged, Mats789 och GustavB, ledsen för dålig återkoppling. Fler än jag som börjat jobba och anser att jobbet tar tid från hemmaprojekten?? :)

Det låter mycket klokt att börja i liten skala och sedan bygga ut. Det ska jag ta till mig. Det jag då "oroar" mig för är att jag köper en för liten styrcebtral till att börja med t.ex.

Så det är min fråga: Om slutmålet är ovanstående, vad ska jag då ha för styrcentral och är det Z-wave som jag ska hålla mig till?

Om någon skulle våga sig på en "tummen-pek" vad kostar ovanstående totalt?
Har du begränsad erfarenhet av programmering osv så är nog Fibaro HC2 den enhet som är lättast att förstå sig på och dessutom tillräckligt avancerad, just Z-wave är ju bra att man kan komma igång utan att behöva modifiera huset.

Jag brukar räkna med att varje pryl man köper till Z-wave kostar 500:- (förutom controllern) sen är det bara räkna på..

Första rummet kan se ut såhär:
Controller: 5000:-
Rörelsesensor 500:-
Takdimmer 500:-
Väggplugg 500:-
Styrning+motor rullgardin 1000:-
Brandvarnare 500:-
Totalt: 8000:-

osv osv

Installerade precis Z-wave i garaget och där blev det:
Styrning port 1100:
Rörelsesensor 500:-
Dörrsensor 500:-
Takbelysning 500:-
Fönsterbelysning 500:-
Fasadbelysning 500:-
Totalt: 3600:-
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Earpluggeds beräkning är korrekt mellan tumme och pekfinger för ett rent z-wave system. Om du som jag vill snåla lite så kan du kombinera 433 och z-wave och då komma undan något billigare. Då passar dock inte Fibaro som endast har z-wave (rätta mig om jag har fel). Jag använder Vera Plus med en RFXtrx och kan då använda både 433 och z-wave.
Dock så använder jag 433 endast på icke kritiska delar där det inte gör något om t.ex. en lampa lyser oavsikligt.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Avseende din fråga om styrenhet så tror jag att: Fibaro HC2 eller Vera Plus uppfyller dina krav. Kanske också Telldus Znet Lite (den nya versionen som kommer i september), den tidigare versionen fungerar mycket bra och är stabil. Nexa Bridge kan ju också vara ett alternatiiv (släpptes igår) men vi vet ju inte så mycket om den ännu.

Sedan finns ju Zipato m.fl men de får någon annan kommentera då jag inte har erfarenhet av dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Denna https://www.m.nu/flow-stop-gaswater-shutoff-controller-p-2379.html Kommer jag själv sätta i huset när vi flyttar. Om man stänger inkommande vatten så behöver man inte ha en massa vattenlarm för då kan det inte läcka (så mycket) när man är borta.

Zipaboxen tycker jag funkar bra men nackdelen med den är att allt ligger lagrat i molnet och den är således i större behov av internetuppkoppling än andra.
 
herrplupp skrev:
Denna [länk] Kommer jag själv sätta i huset när vi flyttar. Om man stänger inkommande vatten så behöver man inte ha en massa vattenlarm för då kan det inte läcka (så mycket) när man är borta.

Zipaboxen tycker jag funkar bra men nackdelen med den är att allt ligger lagrat i molnet och den är således i större behov av internetuppkoppling än andra.
Det där verkar smart. Vi har egen brunn så jag tänkte annars bara koppla ihop det så att när vattenlarmet larmar så kopplas pumpen av. Borde väl fungera lika bra?
 
absolut det funkar men varför vänta tills att det larmar. så fort ni inte är hemma så behöver ju inte pumpen vara på såvida man inte kör tvätt eller diskmaskin men det brukar vattnet i ackumulatorn räcka till om man har en sån
 
Får kolla på det där när det blir aktuellt. Känns som att båda lösningarna bör funka? Kanske får bli hängslen och livrem. Ett läge när vi är på jobbet eller liknande som har vattentillförsel (så vi kan köra tvätt och disk) men som stryper vid larm och sen ett semesterläge som stryper tillförseln helt.
 
Man kan väl aldrig få för mycket pryl... Jsg menar säkerhet. :D
 
  • Gilla
herrplupp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.