27 222 läst · 127 svar
27k läst
127 svar
Vad betalar ni per kWh på Ert el-avtal?
Tog inte många minuter att komma fram, vet inte vilken erfarenhet du har av elbolagen. Men min är inte av det sämre i alla fall. Annars kan man hu alltid maila!
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Och nu har jag bytt elbolag till:Per Eskilsson skrev:
1. Rörligt pris, ingen uppsägning
2. Mälarenergi
3. 67,43 öre/kWh
från och med om en månad och en dag (2016-09-18) via elskling.se.
Det enda jag också behövde göra var att ringa till min befintliga leverantör (Falkenberg Energi, de svarade direkt) och säga upp mitt avtal.
Eftersom vi gör av med ganska många kWh (över 40 000 kilowattimmar per år) så har denna tråd sparat många sköna tusenlappar. Tack Snigla för att du startade den!
Men brukar inte sånt där gälla bara sådana som inte varit kunder tidigare hos elbolagen?tacho skrev:
Och även om det finns många elbolag man skulle kunna vara kunder hos rent teoretiskt så är det ju bara intressantast att vara det hos de billigaste elbolagen. Att det dyra elbolaget sänker sitt pris med x antal öre som introduktionspris för nya kunder känns inte så intressant då slutpriset ändå inte blir särskilt lågt.
Det brukar inte vara några problem för mig, men det beror säkert på när man ringer. Som sagt borde det gå lika bra att skicka ett mail med uppsägningen. Vill minnas att man inte får försvåra en uppsägning genom att vägra ta emot den via mail.camaro1969 skrev:
Det påstås ju för övrigt att avdelningar som hanterar avslut av abonnemang har störst möjligheter när det gäller att dela ut rabatter, i syfte att behålla kunder som egentligen redan bestämt sig. Tror inte de då vill reta upp denna kundgrupp genom att ha längst kötider för dem. Men det är en annan diskussion.
Ja, det stämmer. Men oftast räknas man som ny kund igen efter 12 månader, så i praktiken blir det inte många erbjudanden som faller bort.hakan_o skrev:Men brukar inte sånt där gälla bara sådana som inte varit kunder tidigare hos elbolagen?
Och även om det finns många elbolag man skulle kunna vara kunder hos rent teoretiskt så är det ju bara intressantast att vara det hos de billigaste elbolagen. Att det dyra elbolaget sänker sitt pris med x antal öre som introduktionspris för nya kunder känns inte så intressant då slutpriset ändå inte blir särskilt lågt.
Villkoren gäller ju för den tid som avtalet tecknas, oavsett om det är ett billigt eller dyrt bolag. 12 månader verkar vara standard, och det räcker fint för mig.
Har inte nyttjat det så frekvent så jag skall inte fördjupa mig i det mer än att där jag är kund just nu hos Vattenfall har jag ganska bestämt för mig att det stod att prova-på-erbjudandet gällde i 12 mån framåt och och det gällde alla som inte varit kunder hos Vattenfall tidigare.tacho skrev:Ja, det stämmer. Men oftast räknas man som ny kund igen efter 12 månader, så i praktiken blir det inte många erbjudanden som faller bort.
Villkoren gäller ju för den tid som avtalet tecknas, oavsett om det är ett billigt eller dyrt bolag. 12 månader verkar vara standard, och det räcker fint för mig.
Ja, om man väljer ett Vattenfall-avtal så får man upp följande text:
"Observera att detta avtal endast kan tecknas av nya kunder dvs. de som inom de senaste 12 månaderna inte har varit kund hos Vattenfall AB."
Samma regel som hos de flesta, m.a.o. Tror inte att det funkar att förbjuda dem som har varit kunder tidigare, PUL tillåter inte den typen av lagring av före detta kunders uppgifter.
"Observera att detta avtal endast kan tecknas av nya kunder dvs. de som inom de senaste 12 månaderna inte har varit kund hos Vattenfall AB."
Samma regel som hos de flesta, m.a.o. Tror inte att det funkar att förbjuda dem som har varit kunder tidigare, PUL tillåter inte den typen av lagring av före detta kunders uppgifter.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Nej, PUL förbjuder inte ett företag att lagra dina uppgifter om du varit kund tidigare. Har du varit kund har du gett ditt samtycke till att de fick lagra dina uppgifter. Det finns sedan ingen tidsbegränsning på hur länge de får spara dem när du en gång gett dem samtycke.tacho skrev:Ja, om man väljer ett Vattenfall-avtal så får man upp följande text:
"Observera att detta avtal endast kan tecknas av nya kunder dvs. de som inom de senaste 12 månaderna inte har varit kund hos Vattenfall AB."
Samma regel som hos de flesta, m.a.o. Tror inte att det funkar att förbjuda dem som har varit kunder tidigare, PUL tillåter inte den typen av lagring av före detta kunders uppgifter.
Nätpriset är ju vad det är, det kan man inte göra något åt... förbrukningen kan man ju byta bolag för så där finns någon krona att tjäna kanske...Stringfellow Hawke skrev:
Jo, PUL förbjuder företag att spara uppgifter längre än nödvändigt, http://www.datainspektionen.se/frag...ge-far-uppgifterna-i-ett-kundregister-sparas/anders07 skrev:
http://www.datainspektionen.se/laga...slagen/hur-lange-far-personuppgifter-bevaras/
blad 21 sidnummer 19, http://www.svensktnaringsliv.se/mig...uppgiftslagen Så berör den dig som företagare