Tog inte många minuter att komma fram, vet inte vilken erfarenhet du har av elbolagen. Men min är inte av det sämre i alla fall. Annars kan man hu alltid maila!
 
Per Eskilsson skrev:
1. Rörligt pris, en månads uppsägning
2. Falkenberg Energi
3. 86,16 öre/kWh tom 0630 inkl energiskatt och moms + 365 kr årsavgift
Och nu har jag bytt elbolag till:

1. Rörligt pris, ingen uppsägning
2. Mälarenergi
3. 67,43 öre/kWh

från och med om en månad och en dag (2016-09-18) via elskling.se.
Det enda jag också behövde göra var att ringa till min befintliga leverantör (Falkenberg Energi, de svarade direkt) och säga upp mitt avtal.

Eftersom vi gör av med ganska många kWh (över 40 000 kilowattimmar per år) så har denna tråd sparat många sköna tusenlappar. Tack Snigla för att du startade den! :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
tacho skrev:
Byter årligen vid samma tidpunkt för att alltid ha rörligt introduktionspris utan någon fast månadskostnad. Förstår inte riktigt vad som skulle vara så avancerat.
Men brukar inte sånt där gälla bara sådana som inte varit kunder tidigare hos elbolagen?

Och även om det finns många elbolag man skulle kunna vara kunder hos rent teoretiskt så är det ju bara intressantast att vara det hos de billigaste elbolagen. Att det dyra elbolaget sänker sitt pris med x antal öre som introduktionspris för nya kunder känns inte så intressant då slutpriset ändå inte blir särskilt lågt.
 
camaro1969 skrev:
Att ringaoch säga upp sitt elavtal på 5 minuter?
Gissar att kötiden är minst 10 min då uppsägning torde vara det minst prioriterade området hos bolagen
Det brukar inte vara några problem för mig, men det beror säkert på när man ringer. Som sagt borde det gå lika bra att skicka ett mail med uppsägningen. Vill minnas att man inte får försvåra en uppsägning genom att vägra ta emot den via mail.

Det påstås ju för övrigt att avdelningar som hanterar avslut av abonnemang har störst möjligheter när det gäller att dela ut rabatter, i syfte att behålla kunder som egentligen redan bestämt sig. Tror inte de då vill reta upp denna kundgrupp genom att ha längst kötider för dem. Men det är en annan diskussion.
 
hakan_o skrev:
Men brukar inte sånt där gälla bara sådana som inte varit kunder tidigare hos elbolagen?

Och även om det finns många elbolag man skulle kunna vara kunder hos rent teoretiskt så är det ju bara intressantast att vara det hos de billigaste elbolagen. Att det dyra elbolaget sänker sitt pris med x antal öre som introduktionspris för nya kunder känns inte så intressant då slutpriset ändå inte blir särskilt lågt.
Ja, det stämmer. Men oftast räknas man som ny kund igen efter 12 månader, så i praktiken blir det inte många erbjudanden som faller bort.

Villkoren gäller ju för den tid som avtalet tecknas, oavsett om det är ett billigt eller dyrt bolag. 12 månader verkar vara standard, och det räcker fint för mig.
 
tacho skrev:
Ja, det stämmer. Men oftast räknas man som ny kund igen efter 12 månader, så i praktiken blir det inte många erbjudanden som faller bort.

Villkoren gäller ju för den tid som avtalet tecknas, oavsett om det är ett billigt eller dyrt bolag. 12 månader verkar vara standard, och det räcker fint för mig.
Har inte nyttjat det så frekvent så jag skall inte fördjupa mig i det mer än att där jag är kund just nu hos Vattenfall har jag ganska bestämt för mig att det stod att prova-på-erbjudandet gällde i 12 mån framåt och och det gällde alla som inte varit kunder hos Vattenfall tidigare.
 
Ja, om man väljer ett Vattenfall-avtal så får man upp följande text:

"Observera att detta avtal endast kan tecknas av nya kunder dvs. de som inom de senaste 12 månaderna inte har varit kund hos Vattenfall AB."

Samma regel som hos de flesta, m.a.o. Tror inte att det funkar att förbjuda dem som har varit kunder tidigare, PUL tillåter inte den typen av lagring av före detta kunders uppgifter.
 
camaro1969 skrev:
strongt gjort att hitta ditt anläggningsnummer så snabbt, du kanske alltid har det noterat på en lapp i fickan, vad vet jag....
:)
Varför denna sarkasm?
Alla uppgifter står ju på den senaste fakturan.
Tycker du att det är svårt att leta fram den :eek:
 
L
Rörligt
Mälarenergi
58,4 förra månaden
 
KnockOnWood skrev:
Varför denna sarkasm?
Alla uppgifter står ju på den senaste fakturan.
Tycker du att det är svårt att leta fram den :eek:
varför över(underdriva) att man jämför och byter elbolag på 5 minuter?
orimligt men teoretiskt möjligt. bara därför.

mer rimligt med 0,5-1 timme.

bara därför!
 
1. Rörligt pris, ingen uppsägning
2. Ellevio/Fortum
3. 33,29 öre/kWh + 63,20 kr/månad

Slår jag ut det på min medelförbrukning blir månadsavgiften 2,91 öre till så 33,29 + 2,91 = 36,2 öre /kWh totalt
 
tacho skrev:
Ja, om man väljer ett Vattenfall-avtal så får man upp följande text:

"Observera att detta avtal endast kan tecknas av nya kunder dvs. de som inom de senaste 12 månaderna inte har varit kund hos Vattenfall AB."

Samma regel som hos de flesta, m.a.o. Tror inte att det funkar att förbjuda dem som har varit kunder tidigare, PUL tillåter inte den typen av lagring av före detta kunders uppgifter.
Nej, PUL förbjuder inte ett företag att lagra dina uppgifter om du varit kund tidigare. Har du varit kund har du gett ditt samtycke till att de fick lagra dina uppgifter. Det finns sedan ingen tidsbegränsning på hur länge de får spara dem när du en gång gett dem samtycke.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Vilka låga priser, antar att det är för att ni tar bort nätavgiften, betalade 2,15 kr/kWh inkl allt, är det åt helvete?

Betalade 91 öre exkl nät.
Nätpriset är ju vad det är, det kan man inte göra något åt... förbrukningen kan man ju byta bolag för så där finns någon krona att tjäna kanske...
 
anders07 skrev:
Nej, PUL förbjuder inte ett företag att lagra dina uppgifter om du varit kund tidigare. Har du varit kund har du gett ditt samtycke till att de fick lagra dina uppgifter. Det finns sedan ingen tidsbegränsning på hur länge de får spara dem när du en gång gett dem samtycke.
Jo, PUL förbjuder företag att spara uppgifter längre än nödvändigt, http://www.datainspektionen.se/frag...ge-far-uppgifterna-i-ett-kundregister-sparas/

http://www.datainspektionen.se/laga...slagen/hur-lange-far-personuppgifter-bevaras/

blad 21 sidnummer 19, http://www.svensktnaringsliv.se/mig...uppgiftslagen Så berör den dig som företagare
 
OXYD
KnockOnWood skrev:
Låter fint!
Men vad betalar du per kWh nu för juli t.ex.?
Du orkar väl kolla på din räkning själv?
har en faktura framför mig på mitt gamla avtal "Timpris + 4,5 öre/kWh"
2016-03-01 - 2016-03-31
El rörligt pris 36,06 öre/kWh
Energiskatt 36,50 öre/kWh

Varsågod KnockOnWood
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.