sedan kan man ju, som jag göra en fuling och åberopa distansavtalslagens ångerrätt på 14 dagar om man märker att elpriset sjunkit sedan man tecknat... och teckna ett nytt... kanske inte lönt på 1 år, men iaf på 3 års bundet :)
 
Stringfellow Hawke skrev:
Vilka låga priser, antar att det är för att ni tar bort nätavgiften, betalade 2,15 kr/kWh inkl allt, är det åt helvete?

Betalade 91 öre exkl nät.
Personligen tror jag att det är du som räknar rätt, jag har en för närvarande en beräknad årsförbrukning på strax över 10 000kWh, 40 öre/h, Göteborg energi, med alla avgifter och skatt så ligger vi på 836:- för 554kWh vilket blir en "kostnad" denna månad på 1.51:-/kWh, när vi börjar förbruka mera i november sjunker totalkostnaden per kWh tack vare att det blir fler förbrukade timmar att dela de andra kostnaderna på. Förra året hade vi den högsta kostnaden för förbrukad kWh nästan 86:-/kWh inget felskrivet bara ren missvisande statistik, semester och allt brytet utom en frys resulterade i detta höga kWh pris.
Mvh P-A
 
hsd
Snigla skrev:
Hejsan, är lite nyfiken på vad ni tecknat för elavtal och vad ni betalar per kWh idag..

1. Vad tecknade ni för avtal? och när.. (rörligt, bundet / hur länge)
2. Hos vilken leverantör?
3. Pris per kWh idag? (inkl allt: fasta avgifter, energiskatt, moms - men EJ nätavgift)

PS - Jag är nöjd med mitt avtal jag förhandlade mig till i förra veckan - men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt om jag inte har något att jämföra med!
Det är lite lustigt hur svaren formuleras på denna enkla trestegsfråga.
Elmarknaden är väl den som fungerar sämst av alla avreglerade områden ,flera olika rörliga och flera fasta avgifter som elbolagen kan fibbla med för att upprätthålla höga vinster dessutom skatter som beskattas :mad:
Innan avregleringen och skattefesten låg mitt elpris på 13 öre per kWh och endast en fast avgift för abonnemang -säkringstariff.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det tar väl 1 minut att skriva in sitt namn, 2 minuter att leta upp anläggningsnumret och 1 minut att välja datum för byte. Sedan gör det nya företaget resten, uppsägning osv.

Så nej, det tar inte en timme, snarare 5 minuter.
 
1. fast pris 163 år (okt 2010 - okt 2173)
2. O2 / OX2, vindkraftandelar (12x1000kWh/år)
3. 63,375 öre/kWh (20ö/kWh el, 19,30ö/kWh eskatt, 4,20ö/kWh certifikat, 7,2ö/kWh till kabelägaren sen moms på det)
4. fasta avgifter, 564kr/år (OX2 avtal) + 4495kr/år till kablageägaren (16A + "myndighetsavgift")
 
Anders Holmstrom skrev:
Det tar väl 1 minut att skriva in sitt namn, 2 minuter att leta upp anläggningsnumret och 1 minut att välja datum för byte. Sedan gör det nya företaget resten, uppsägning osv.

Så nej, det tar inte en timme, snarare 5 minuter.
lycka till....
 
Gjorde det för knappa veckan sedan så något lycka till behövs inte, men tack ändå.
 
strongt gjort att hitta ditt anläggningsnummer så snabbt, du kanske alltid har det noterat på en lapp i fickan, vad vet jag.
sen dubbelkollar du såklart inte heller att allt har blivit rätt när du får hem nya avtal osv.
skänker dig ändå en lyckotanke och hoppas allt blev rätt, när du inte vill lägga nån mer tid på ditt elbyte :)
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Vilka låga priser, antar att det är för att ni tar bort nätavgiften.
Det var ju det TS efterfrågade i inlägg nr 1.


1. Rörligt, ettårsavtal, 1 sept 2015

2. Vattenfall

3. 61,06 öre/kWh enl. senaste fakturan.
 
:) har man ordning på sina papper så hittar man lätt :)
 
Anders Holmstrom skrev:
:) har man ordning på sina papper så hittar man lätt :)
ännu en gång grattis till dig som är så duktig att använda elskling.se
 
1. Rörligt ettårsavtal.

2. Fortum.

3. 58,80 öre/kWh i juli månad inkl. alla avgifter och skatter.


Byter årligen vid samma tidpunkt för att alltid ha rörligt introduktionspris utan någon fast månadskostnad. Förstår inte riktigt vad som skulle vara så avancerat. Här följer en lathund:

1. Ring din nuvarande leverantör 3 månader före brytdatum och säg att du vill att avtalet sägs upp när villkoren löper ut. Uppskattad tidsåtgång: 5 minuter.

2. Starta en webbläsare och gå in på elskling.se. Uppskattad tidsåtgång: 30 sekunder.

3. Fyll i uppgifterna som efterfrågas och välj billigaste möjliga leverantör. Uppskattad tidsåtgång: 5 minuter.

Första gången får man möjligtvis rota fram en elräkning för att få tag på anläggnings-ID, men efter det finns alla uppgifter i första bekräftelsemailet från Elskling.

Detta tar maximalt 15 minuter per år. Inte direkt betungande.

Har för övrigt jämfört Elskling med andra liknande tjänster, men aldrig lyckats få lika bra erbjudanden via någon annan. Dagsfärskt exempel:

Bästa erbjudande för vårt hushåll genom Elpriskollen: 74,35 öre/kWh från Fortum
Bästa motsvarande erbjudande hos Elskling: 59,16 öre/kWh, även det från Fortum
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Att ringaoch säga upp sitt elavtal på 5 minuter?
Gissar att kötiden är minst 10 min då uppsägning torde vara det minst prioriterade området hos bolagen
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
1. Rörligt pris, en månads uppsägning
2. Falkenberg Energi
3. 86,16 öre/kWh tom 0630 inkl energiskatt och moms + 365 kr årsavgift
 
Ja, visst är jag duktig. Fylla i lite basinformation om sig själv och så kommer det upp prisuppgifter på en skärm, fantastiskt! Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.