b8q skrev:
Men varför ska man ha rätt att parkera ett större antal bilar på kommunens gata bara för att man bor på en liten tomt? I många områden planerar ju kommunen en ganska liten parkeringsnorm, t.ex. 1,25 bilar per hushåll, just för att göra det mindre attraktivt att köra bil (måste man åka runt i en halvtimme och leta p-plats, så är det många som kanske så småningom väljer andra ressätt, resonerar politikerna).
Jag som behöver min bil kanske inte har samma synsätt som politiker som kan välja att åka taxi för våra skattepengar när de behöver transportera sig någonstans.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Det är förbjudet att blockera in-/utfart. Om du kommer in/ut med personbil från din parkering, utan besvär, har inte den parkerande gjort något fel.
Det går inte att ta hänsyn till alla tänkbara ekipage när man parkerar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
lbgu skrev:
- - - Jag vidhåller att din garageuppfart är dåligt byggd. Uppenbarligen är den för smal för dina behov eftersom du måste upp på trottoaren vid sidan om uppfarten för att komma ut/in. En uppenbar lösning på problemet är att göra den bredare så att den fungerar för dina behov.
Och hur tycker du att alla med skafttomter (och därmed skaftvägar) som kanske är 4 m breda, ska göra då? Man kan ju inte ta granntomterna i anspråk för att bredda sin infart precis...
 
Det bästa sättet är väl som alltid att prata med de som parkerar olämpligt så att de förstår problemet. Vi hade också det här problemet förr och efter att vi hade ringt på grannens dörr ett antal gånger så att de fick komma och flytta sin bil så började de sköta sig bättre. Nu har vi breddat vår uppfart en hel del så nu är vi inte lika känsliga längre.

Om det inte hjälper att prata med grannen så är ju en mycket ful lösning att försöka att backa upp med kärran ändå och misslyckas rejält. Om man trycker till grannens bil ordentligt så att den få tillbringa en eller par veckor på verkstad så kommer de att anpassa sig. Självklart så måste den metoden åtföljas av att man tar fullt ansvar och betalar självrisken samt beklagar sig till grannen och ber massor om ursäkt samtidigt som man flikar in att "jag pratade ju om det här i förra veckan..."

För övrigt så är det enligt trafikförordningen 3 kap 55 § förbjudet att parkera framför en infart så att "trafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras". Dock så är det väl tveksamt att polisen kommer med blåljus och sirener när du ringer in den förseelsen... :confused:
 
De flesta kommuner har en huvudregel om max 24 timmars parkering på gatumark. Det torde lösa det aktuella problemet med en avställd bil. En avställd bil får överhuvudtaget inte befinna sig på gatumark. Kontakta kommunen och be dem ta hand om bilen. Räkningen får de skicka till ägaren.
 
b8q skrev:
Och hur tycker du att alla med skafttomter (och därmed skaftvägar) som kanske är 4 m breda, ska göra då? Man kan ju inte ta granntomterna i anspråk för att bredda sin infart precis...
Alla gör vi våra val. Varför ska grannen behöva lida för att någon bygger en så liten infart att det inte går att köra in utan att grannen inte kan ställa sin bil utanför sin tomt. Har man en en så liten tomt att man inte får plats med garage med tillräcklig utfart så kanske det är bäst att inte bygga garage och parkera på vägen istället.
 
Enklaste sättet att få reda på om det är tillåtet eller förbjudet, i praktiken, är att ringa det bolag som hanterar parkeringsövervakningen i området, och be dem åka dit och lappa bilen som står där. Gör dom det är det inte tillåtet, annars är det det ;)

Detta brukar också ha den sidoeffekten att det inte parkeras där i fortsättningen ;)

Men det är onekligen en intressant fråga vad som anses vara en blockering, och inte.
 
D09
MathiasS skrev:
Det finns inga föreskrifter på min vägsnutt.

Här kan man söka: [länk]

Anledningen till att detta problem uppstår just nu är dock att andra närliggande vägar har fått parkeringsförbud helt eller periodvis. Det märkliga är att det vi boende uppfattar som tvärgator har fått pförbud, där det åker mer bilar är det inte förbud => där platsen behövs som mest står bilarna nu......
Finns det inga föreskrifter så blir det nog svårt att ge ut parkeringsböter men ett steg kan ju vara att skicka en förfrågan om parkeringsförbud
 
Som jag skrev ett par inlägg upp: I de flesta kommuner råder 24-timmarsparkering på gatumark, där inget annat anges. Fordonen ska dessutom vara registrerade, uppställning av avställda fordon på gatumark är normalt sett inte tillåten.
 
Anna_H skrev:
Som jag skrev ett par inlägg upp: I de flesta kommuner råder 24-timmarsparkering på gatumark, där inget annat anges. Fordonen ska dessutom vara registrerade, uppställning av avställda fordon på gatumark är normalt sett inte tillåten.
Det gällde inte ts fall det att bilen skulle vara avställd.
En 24 timmars regel fungerar såklart inte i praktiken utan finns till för att avskräcka. Parkeringsvakterna kan ju inte kontrollera bilarna 24/7 så om ägaren påstår att han kört bilen under de senaste 24h så kan de inget göra.
 
Nu har jag pratat med stadens avdelning för trafikfrågor, specifikt dom som skickar ut p-vakterna.

Vi enades om att trafikförordiningen 3 kap §55 borde vara tillämplig men att det är p-bolagets representanter som på plats slutgiltigt avgör om det är tillämpligt.

Den generella oskyltade regeln om att inte blockera utfart gäller min sida av gatan, inte den andra.

=>

1. man parkerar inte riskfritt utanför min uppfart
2. nästa samtal går till avdelningen för trafikplanering, med en begäran om ytterligare pförbud för att hantera konsekvenserna av de förbud man nyligen beslutat om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Nu har jag pratat med stadens avdelning för trafikfrågor, specifikt dom som skickar ut p-vakterna.

Vi enades om att trafikförordiningen 3 kap §55 borde vara tillämplig men att det är p-bolagets representanter som på plats slutgiltigt avgör om det är tillämpligt.

Den generella oskyltade regeln om att inte blockera utfart gäller min sida av gatan, inte den andra.

=>

1. man parkerar inte riskfritt utanför min uppfart
2. nästa samtal går till avdelningen för trafikplanering, med en begäran om ytterligare pförbud för att hantera konsekvenserna av de förbud man nyligen beslutat om.
👍🏼 bra jobbat 👍
 
Finndjävel skrev:
En 24 timmars regel fungerar såklart inte i praktiken utan finns till för att avskräcka. Parkeringsvakterna kan ju inte kontrollera bilarna 24/7 så om ägaren påstår att han kört bilen under de senaste 24h så kan de inget göra.
Jodå, de ritar in var ventilerna sitter. Funkar utmärkt. Har fått bort flera fordon från vår samfällighetsparkering (som är på kommunal mark) på det viset.
 
hsd
Det ska vara ett visst avstånd mellan den parkerade bilen och mittlinje, eller mot andra sidan av körbanan om mittlinje saknas
Nu sviker mitt minne mig men har för mig att det ska vara 6m fritt om mittlinje saknas
 
Anna_H skrev:
En avställd bil får överhuvudtaget inte befinna sig på gatumark.
Det stämmer inte, du får ställa ifrån dig din avställda bil under förutsättning att du följer parkeringsreglerna.
En avställd bil får även köras till och från bilprovningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.