På en gata där inget parkeringsförbud är skyltat får man ändå inte parkera utanför ett garage eller en utfart.

Vad gäller om någon parkerar på ANDRA sidan gatan utan för min uppfart på sådant sätt att jag inte kommer in eller ut med mina fordon?

Jag kommer in och ut med en personbil men inte med en personbil och släpvagn. Eller, ut kommer jag, men jag kommer inte in utan mycket stort besvär och de flesta skulle inte ens tänka tanken att försöka komma varken in eller ut.

Har lackat ur helt på detta nu.
 
Förbjudet att parkera (parkeringsförbud)

Förbud mot att parkera fordon
Förbud mot att parkera fordon
Där det är förbjudet att stanna är det alltid förbjudet att parkera.
Där skylten Förbud mot att parkera fordon sitter.
Inom 30 meter före och efter järnvägs- och spårvägskorsning.
Så att fordonet står mot färdriktningen (”fel sida av vägen”).
På huvudled.
Undantag: Gäller inte om P-skylt finns.
Så att du blockerar någons utfart.
Utanför ett annat fordon eller hinder (dubbelparkering).
Undantag: Gäller inte om du parkerar bredvid en cykel, moped eller motorcykel (tvåhjuliga fordon).
Så att något hjul är utanför en parkeringsruta eller liknande anvisningslinje.
På en mötesplats (M-skylt).
Vid en gul streckad linje.
 
Farsan tröttnade så på folk som ställde sig precis mitt emot hans garageuppfart så det slutade med att han själv ställde sig där och lämnade uppfarten tom.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Personligen kan jag tycka att en garageuppfart som är byggd så att den inte klarar av att bilar parkeras på andra sidan är felgjord och då får ägaren skylla sig själv. Om jag parkerar på en gata så kan jag knappast förväntas försöka avgöra ifall utfarten för den på andra sidan vägen är så dåligt gjord att fordon inte kan komma ut/in utan att min bil är i vägen.
 
K
Spännande tråd. Här har grannen parkerat en avställd och obesiktigad bil tvärs över gatan så att han delvis blockerar oss från att kunna backa upp med släp.

Den har stått där i flera månader. Vore intressant om det var förbjudet...

Jag vet att det inte är tillåtet att stå med bil uppställd på gatan i flera månader, tänkte mer på blockerandet :)
 
Stefan N skrev:
Förbjudet att parkera (parkeringsförbud)

Förbud mot att parkera fordon
Förbud mot att parkera fordon
Där det är förbjudet att stanna är det alltid förbjudet att parkera.
Där skylten Förbud mot att parkera fordon sitter.
Inom 30 meter före och efter järnvägs- och spårvägskorsning.
Så att fordonet står mot färdriktningen (”fel sida av vägen”).
På huvudled.
Undantag: Gäller inte om P-skylt finns.
Så att du blockerar någons utfart.
Utanför ett annat fordon eller hinder (dubbelparkering).
Undantag: Gäller inte om du parkerar bredvid en cykel, moped eller motorcykel (tvåhjuliga fordon).
Så att något hjul är utanför en parkeringsruta eller liknande anvisningslinje.
På en mötesplats (M-skylt).
Vid en gul streckad linje.
Jo, detta känner jag till. Men, hur tolkas "blockerar någons utfart" i praktiken? Är praxis att detta även gäller bilar på motstående sida?
 
Lider med dig MathiasS - Jag har lite samma problem om det står en bil på andra sidan vägen från min infart - Jag tar mig knappt ut med enbart bilen ibland, släpet är det bara att glömma helt och det är ett par gånger jag irriterat få knacka på hos grannen för att be dem flytta deras, deras vänners eller deras hantverkares bilar..
Då grannarna har häck så ställer dom sig gärna direkt utanför deras infart vilket således blir rakt över från min - Driver mig smått tillvansinne ibland då man får ta om tre gånger för att ens ta sig ut från sin egen gård.

Tvi, fy och attans...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
lbgu skrev:
Personligen kan jag tycka att en garageuppfart som är byggd så att den inte klarar av att bilar parkeras på andra sidan är felgjord och då får ägaren skylla sig själv. Om jag parkerar på en gata så kan jag knappast förväntas försöka avgöra ifall utfarten för den på andra sidan vägen är så dåligt gjord att fordon inte kan komma ut/in utan att min bil är i vägen.
Jag har två bilbredder bred utfart mot gatan. Om du tycker att jag ska göra detta ännu bredare så har vi en avvikande uppfattning i den frågan. Eller har du något annat förslag på hur utfarten skall utformas?

Det huvudsakliga problemet är ej heller bredden på min uppfart, det är att manövrera upp och ner för höga trottoarkanter. Det går helt enkelt inte att diagonalköra upp för dessa trottoarkanter utan att förstöra fälgarna på släp eller bil. Eftersom vägen är så smal (vägen här är dryga två bilbredder) finns inget manöverutrymme kvar när en bil är parkerad - har du någon gång haft släp på bilen så vet du att det behövs lite plats i sidled för att backa.

För egen del parkerar jag ALDRIG rakt utanför någons infart. Helt otänkbart.
 
slacker skrev:
Lider med dig MathiasS - Jag har lite samma problem om det står en bil på andra sidan vägen från min infart - Jag tar mig knappt ut med enbart bilen ibland, släpet är det bara att glömma helt och det är ett par gånger jag irriterat få knacka på hos grannen för att be dem flytta deras, deras vänners eller deras hantverkares bilar..
Då grannarna har häck så ställer dom sig gärna direkt utanför deras infart vilket således blir rakt över från min - Driver mig smått tillvansinne ibland då man får ta om tre gånger för att ens ta sig ut från sin egen gård.

Tvi, fy och attans...
Ja du har ju samma gatubredd som jag och du vet ju hur det ser ut här utanför också.

Jag kan dock inte acceptera att jag ska behöva be grannarna eller grannarnas besökare (grannarna har jag i huvudsak ordning på) om lov för att få köra in och ut mina bilar.
 
D09
Kolla på Trafikverket ( eller transportstyrelsen ) om det finns några föreskrifter på vägen
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Det huvudsakliga problemet är ej heller bredden på min uppfart, det är att manövrera upp och ner för höga trottoarkanter. Det går helt enkelt inte att diagonalköra upp för dessa trottoarkanter utan att förstöra fälgarna på släp eller bil.
Lite asfalt i trottoarkanten torde lösa ditt problem. Inte helt ovanligt att det finns det när trottoarkanterna är höga. Ett problem om det ska vara förbud mot att parkera på motstående sida vid utfarter är att det i många villaområden med små tomtstorlekar skulle bli nästan omöjligt att parkera ett lite större antal bilar.
 
lbgu skrev:
Lite asfalt i trottoarkanten torde lösa ditt problem. Inte helt ovanligt att det finns det när trottoarkanterna är höga. Ett problem om det ska vara förbud mot att parkera på motstående sida vid utfarter är att det i många villaområden med små tomtstorlekar skulle bli nästan omöjligt att parkera ett lite större antal bilar.
Vi lägger ner denna del av diskussionen för du förstår inte var hjulen behöver åka upp och ner för trottoarkanten. Det är INTE vid min uppfart som det är ett problem. Och givetvis får man inte lägga asfalt vid trottoarkanten efter eget godtycke.

Kan du bidra till att öka förståelsen kring vad reglerna faktiskt säger, gör gärna det.
 
D09 skrev:
Kolla på Trafikverket ( eller transportstyrelsen ) om det finns några föreskrifter på vägen
Det finns inga föreskrifter på min vägsnutt.

Här kan man söka: https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Anledningen till att detta problem uppstår just nu är dock att andra närliggande vägar har fått parkeringsförbud helt eller periodvis. Det märkliga är att det vi boende uppfattar som tvärgator har fått pförbud, där det åker mer bilar är det inte förbud => där platsen behövs som mest står bilarna nu......
 
lbgu skrev:
Lite asfalt i trottoarkanten torde lösa ditt problem. Inte helt ovanligt att det finns det när trottoarkanterna är höga. Ett problem om det ska vara förbud mot att parkera på motstående sida vid utfarter är att det i många villaområden med små tomtstorlekar skulle bli nästan omöjligt att parkera ett lite större antal bilar.
Men varför ska man ha rätt att parkera ett större antal bilar på kommunens gata bara för att man bor på en liten tomt? I många områden planerar ju kommunen en ganska liten parkeringsnorm, t.ex. 1,25 bilar per hushåll, just för att göra det mindre attraktivt att köra bil (måste man åka runt i en halvtimme och leta p-plats, så är det många som kanske så småningom väljer andra ressätt, resonerar politikerna).
 
MathiasS skrev:
Kan du bidra till att öka förståelsen kring vad reglerna faktiskt säger, gör gärna det.
Givetvis lär du inte hitta en regel som säger att man inte får parkera på andra sidan vägen till en garageinfart i ett villaområde. Det står att man inte får blockera någons uppfart, men då handlar det om att någon ställer sig på din sida om vägen. Jag vidhåller att din garageuppfart är dåligt byggd. Uppenbarligen är den för smal för dina behov eftersom du måste upp på trottoaren vid sidan om uppfarten för att komma ut/in. En uppenbar lösning på problemet är att göra den bredare så att den fungerar för dina behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.