Hallå,

Börjar med att säga att jag är nybörjare på det här med uppvärmning så ni får härda ut med mina felaktiga ordval och svamlande :)

Jag har en Nibe Fighter 470, som jag har förstått det så återvinner den värmen ur luften och skickar in ny luft, jag har även vattenburna element, en tempgivare ute och en inne i huset.

Nu till problemet, har en enplansvilla och ett garage, mellan garage och villan så finns ca 20-25 kvm biarea (sämre isolering) som består av en groventre samt ett rum, i groventren finns ett vattenburet element som inte riktigt vill fungera, enl tidigare ägare som dessutom byggde huset har detta element aldrig fungerat korrekt. Vatten finns i rören och i element, med bara ljummet vatten, det blir aldrig någon riktig värme, vilket tvingar oss maxa el-elementet från rummet intill. Har luftat, tagit bort termostat osv men utan lycka.

Är det någon här som har ett hum om vad felet kan vara?

Kan det vara för att tempgivaren inne pumpar ut det som krävs till huset men att det är inte tillräcklig temperatur på vattnet för biarean pga sämre isolering? Elementet borde ju ändå vara lika varmt som elementen i huset kan jag tycka.

Eller beror det på att detta element förmodligen ligger på en egen slinga och det är därför det är knas, brist på tryck eller reglering av varmvatten eller liknande?

Tips på lösningar mottages tacksamt.
 
Glömde....
Är det någon vits att kompletera detta system med en luft luftvärmepump, skulle jag tjäna något på det?
118 kvm, pump hamnar centralt i huset.
 
Det är troligt att den extra radiatorn i groventrén helt enkelt inte räcker till p.g.a. den sämre isoleringen. Möjligen skulle en betydligt större radiator fungera bättre i groventrén. Värmepumpar arbetar med lågtempererade radiator och golvvärmesystem, värmevattnet blir oftast inte mer än ljummet.

Det lönar sig normalt att komplettera traditionella frånluftvärmepumpar, som ger ca 1,5-2 kW värme från kompressorn, med en luftluftvärmepump. Planlösningen bör vara hyfsat öppen för att en LLVP ska fungera bra.
 
Redigerat:
Men om man man känner på element i huset så är det ganska så stor skillnad på värmen på elementet gentemot elementet i groventren, så om det är lika värme i vattnet borde elementen kännas ganska lika kan jag tycka. Tänkte först på om det skulle hjälpa om man kopplade på en till inomhusgivare och satte den i groventren, och den bara sköter elementet där, men det kanske inte är en lösning utan bara en massa extrakostnader, det kanske är som du säger att den är för klen för rummet, får dock inte plats med en så mycket större där utan att behöva riva upp golv och flytta ledningar :/

Där luftluft är tänkt att installeras så är det OK öppet, inte optimalt men ok, luftluft trycks då ut från "finentré" till korridor och mot vardagsrum som har en stor öppning. Lutar mer och mer mot ett inköp.
 
Om det är svalare i groventrén än i huset kommer även radiatorn att kännas lite svalare. Försök mäta temperaturen direkt på inkommande värmeledning till groventrén. Är värmeledningarna bra isolerade och ligger på den varma insidan av isoleringen? Det finns eventuellt någon strypning på den slingan? Finns både "stående" radiatorer som är höga och smala eller andra som har flera lager som dubbel eller trippel-panel. Större värmeavgivande yta borde gå att fixa utan att behöva riva upp ledningarna.
 
Bra poäng där. Ska prova med en mätning och se vad det ger för resultat.
Tror att man ska kunna se temperatur ut från systemet i Niben så då lär man kunna jämföra lättare med vad radiatorn verkligen får för temp på inkommande.

Dom bör vara bra isolerade eftersom inkommande ledningar till radiator kommer från varma sidan och ledningarna går bara ett par decimeter från "ytterhusväggen" in till groventrén. Om inkommande visar bra temp så får jag prova med en ny större radiator helt enkelt. Tack för input Josth!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.