Bör man byta lås i ett nyköpt hus? Vad säger försäkringsbolagen om detta?
Säljaren har bytt låsen inför försäljningen då de hade samma nycklar till flera fastigheter. Har ingen anledning att misstro säljaren, undrar mest hur försäkringsbolag bedömer detta.
 
Det beror på om det kan misstänkas att det kan finnas en nyckel på drift.
Är du osäker så byt och en liten osäkerhet finns väl alltid vid ägarbyte då man aldrig vet vilken filur tidigare ägare är.
Jag byter oavsett för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag är nog lite blåögd, har aldrig bytt lås när jag flyttat in. Jag skulle definitivt göra det om jag uppfattade säljaren som skum.

Men det är lite blåögt, för även en väldigt vettig och respektabel säljare kan ju ha ngn. släkting med diverse problem.

Försäkringsmässigt har jag för mig att förs. bolagen nekar ersättning helt eller delvis, om det inte finns några tecken på inbrott, alltså uppbruten dörr, krossat fönster osv. Dvs. det spelar ingen roll om man säkrat att förre ägaren inte har ngn. nyckel. Bara om en sådan nyckel faktiskt används vid en stöld.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
O
Jag bytte lås när jag flyttade in... jag litar på människan... Men inte på säljaren i allmänhet å inte mäklaren i synnerhet...:)

(säljaren hade hyrt huset de senaste året till några som kanske inte tillhörde samhällets ärligaste skikt....) Men jag hade bytt ändå. Om inte bara för att ha lika låsning i alla lås.... Med tanke på hur liten kostnaden är så tycker jag att det är dumt å inte byta.... Men som hempularen skrev, FB bryr sig inte om du bytt lås eller inte. Men om någon tar sig in med nyckel så blir ersättningen med största sannolikhet ingenting.
 
Njaa.. Mäklare kan vara skumma, men inte på det sättet. Mäklaren tjänar mer på att ragga upp en ny klient, än att lägga samma tid på att begå inbrott, och lyckas avyttra stöldgods. Kombinerat med att "fallhöjden" vid ev. avslöjande är för hög i förhållande till vad ett normalt inbrott kan tänkas ge.

Fast, klart får han klart för sig att du har en samling original Picasso på väggarna så...
 
O
hempularen skrev:
Njaa.. Mäklare kan vara skumma, men inte på det sättet. Mäklaren tjänar mer på att ragga upp en ny klient, än att lägga samma tid på att begå inbrott, och lyckas avyttra stöldgods. Kombinerat med att "fallhöjden" vid ev. avslöjande är för hög i förhållande till vad ett normalt inbrott kan tänkas ge.

Fast, klart får han klart för sig att du har en samling original Picasso på väggarna så...
Du har rätt... Jag litar faktiskt på mäklaren när det gäller just den biten :p Det var nog mer allmänt ;)
 
tompaah7503 skrev:
Bör man byta lås i ett nyköpt hus?
Du kan låta en låssmed plocka om stiften i låsen, så originalnyckeln inte passar, för att vara på den säkra sidan att enbart du nu har nycklar som passar låsen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag byter alltid lås när jag flyttar in.

Varför?

Ja, varför inte, nycklar får lätt fötter, och en gammal reklam sa så fint "Förra ägaren hade 5 flickvänner, alla fick en nyckel, bara 3 lämnade tillbaka den".

Chansen är nog minimal, men jag sover lite lugnare om nätterna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för all input, låsen var som sagt nybytta och fick tre stycken nycklar i samma ring, typiskt som man får när man köpt ett gäng nya cylindrar. Säljaren är en 80-årig änka och sonen som var med och bytte låsen är mellanchef inom ett stort fastighetsbolag. Känns inte riktigt som de personer som försöker blåsa en. Behåller nog cylindrarna ett tag, få se vad känslan säger senare. Men bra att veta vad försäkringsbolagen säger om saken.
 
Jag bytte allla låsen på huset.Källaredörren en nyckel.Bättre ha samma nyckel till samtliga lås.
 
S
hempularen skrev:
Jag är nog lite blåögd, har aldrig bytt lås när jag flyttat in. Jag skulle definitivt göra det om jag uppfattade säljaren som skum.

Men det är lite blåögt, för även en väldigt vettig och respektabel säljare kan ju ha ngn. släkting med diverse problem.

Försäkringsmässigt har jag för mig att förs. bolagen nekar ersättning helt eller delvis, om det inte finns några tecken på inbrott, alltså uppbruten dörr, krossat fönster osv. Dvs. det spelar ingen roll om man säkrat att förre ägaren inte har ngn. nyckel. Bara om en sådan nyckel faktiskt används vid en stöld.
Låter helt orimligt, tillochmed jag som är nybörjare på att dyrka lås kan dyrka upp de vanligaste låsen i svenska hus. Nästan alla 70-90tals lås går enkelt att öppna med bumpkey, som inte lämnar något som helst spår efter sig.
 
Byter alltid cylinderlåset. Sparar den gamla som jag sätter i under perioder då jag har hantverkare hemma. Skönt också att få en och samma nyckel, i mitt fall till hus, garage och gäststuga.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
hsd
Spara de gamla till nästa ägarbyte, då hen säkert kommer att byta och då har Du lås till nästa bostad
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
SueCia skrev:
Låter helt orimligt, tillochmed jag som är nybörjare på att dyrka lås kan dyrka upp de vanligaste låsen i svenska hus. Nästan alla 70-90tals lås går enkelt att öppna med bumpkey, som inte lämnar något som helst spår efter sig.
Jag betvivlar dina dyrkkunskaper till att "dyrka upp de vanligaste låsen i svenska hus", det är möjligt men kräver en hel del kunskap och känsla.
Jag betvivlar även att du lyckas med en bumpkey i ett t.ex assa 700-serie som är väldigt vanlig på svenska marknaden.
Jag dyrkar en hel del när jag gör låsöppningar och vet vad som krävs för att göra det ute i verkligheten och det är allt annat än enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.