1. Rörligt pris, förnybara källor, tecknat 151101

2. Skellefteå Kraft

3. Pris (juli 2016):
El: 37,582 öre minus 8 öre i rabatt under första året = 29,582 öre/kWh.
Energiskatt: 29,2 öre/kWh
Moms: 14,6955 öre/kWh
SUMMA: 73,48 öre/kWh inkl allt.

Ingen årsavgift.
Årsförbrukning: ca 23000 kWh.

Jag byter el-leverantör första november varje år. Många bolag ger rabatter det första året, men sedan blir det betydligt dyrare. Skellefteå kraft ger (gav?) 8 öre rabatt per kWh och man slapp även månadsavgiften på 36 kr. Med mina 23000 kWh/år blir det 2840 kr besparing under ett år.
 
K
1. Fast pris 3 år tecknat 2013 (löper ut i höst)
2. Vattenfall
3. Pris: 88 öre inkl. allt
 
1. Rörlig låst 12 månadet
2. Telinet
3. Just nu med spotpris på 27,42 öre 72,28 öre med moms och allt.
Nätavgift 31,9 öre per KW
 
Jag byter ellevrantör varje år.
 
Byter elleverantör varje år!

1. Rörligt
2. Borås El
3. Spotpris + 5,4 öre/kWh + nätavgift hos Upplands Energi. Men totala elkostnaden varierar ju stort mellan ca 1 kr till upp emot 2 kr under året beroende på att de fasta kostnaderna blir förhållandevis stora under sommaren när man har mindre förbrukning.

Linjediagram som visar varierande elkostnader och spotpriser per kWh över ett år.

Våra siffror för 2014 finns på https://www.byggahus.se/forum/prise...rsta-en-elrakning.html?perpage=15#post2178015
 
Redigerat:
Bixia
Abonnemang: 693:-/år
Elpris: rörligt, ca 68 öre/Kwh
 
Har aldrig brytt mig om att ta nåt annat bolag än Dala kraft då det är det bolag som finns i kommunen och länet, med tanke på alla företag som läggs ner och flyttas så känns det bra att dra sitt strå till stacken för att få behålla något jobb här i kring...
Många elsäljare som ringer och när man tackar nej till billigare el så frågar dom vad det är med oss masar och kullor och dala kraft :)

Skiljer det typ 1000:-/ år mellan ett av de lägre prisen och ett av det högre? På 12000kwh / år
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
0,73:- / kw
3 år bundet
tecknat augusti -16
 
1, 3år bundet(sen 2013 tror jag)
2, Vattenfall
3, 0.83 öre/kWh ingen årsavgift
 
1. Fast pris 12 månader
2. Telinet
3, 67,90 inkl moms & skatt och 15 kr månadsavgift men exkl nätavgift

Förbrukar 15000 kWh/år. Bor i Sthlm
 
Sportpris, Storuman energi, elområde 4 (detta har betydelse på priset), 83 öre/kWh låg senaste räkningen på. Detta är inklusive allt på den delen man som kund kan ändra.
Vår årliga elkostnad (ej nätavgifterna) ligger på ca 3900kr, förbrukar knappt 4700kWh/år, vi är fem personer i hushållet.

Om vi jämför med ett av dom lägsta priserna hittills i tråden (antar att personen bor i elområde 4) så betalar vi 23 öre/kWh mer och på ett år blir det ca 1000kr.

Mellan elområde 1 & 2 är det ca 1 öre i skillnad, mellan 2 & 3 är det ca 8 öre, mellan 3 & 4 är det ca 5 öre, (efter snabb koll på Storuman energis hemsida).

Så om ovan nämnda person bor i elområde 1 så är det bara 10 öre/kWh i prisskillnad och det ger 470kr i skillnad.


Ni som byter leverantör var/varannat år, hur mycket tid lägger ni ner för att leta "lägsta" pris och allt annat runt omkring.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Fast elpris, Skåne
2015-06-01
12500kWh/år
Telinet 69 öre
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Sportpris, Storuman energi, elområde 4 (detta har betydelse på priset), 83 öre/kWh låg senaste räkningen på. Detta är inklusive allt på den delen man som kund kan ändra.
Vår årliga elkostnad (ej nätavgifterna) ligger på ca 3900kr, förbrukar knappt 4700kWh/år, vi är fem personer i hushållet.

Om vi jämför med ett av dom lägsta priserna hittills i tråden (antar att personen bor i elområde 4) så betalar vi 23 öre/kWh mer och på ett år blir det ca 1000kr.

Mellan elområde 1 & 2 är det ca 1 öre i skillnad, mellan 2 & 3 är det ca 8 öre, mellan 3 & 4 är det ca 5 öre, (efter snabb koll på Storuman energis hemsida).

Så om ovan nämnda person bor i elområde 1 så är det bara 10 öre/kWh i prisskillnad och det ger 470kr i skillnad.


Ni som byter leverantör var/varannat år, hur mycket tid lägger ni ner för att leta "lägsta" pris och allt annat runt omkring.
jag kollar upp varje år om det finns bättre alternativ och byter isåfall, lägger kanske 1 timme.
brukar kolla på elskling.se, vet att det borde gå få bättre pris än så, men blir det billigare är jag nöjd.

har nu bundit på 3 år för första gången då jag tror på ökade priser, fick 73 öre
 
Anders Holmstrom skrev:
Elskling tar väl sisådär 5 minuter :)
att kolla ja, sedan ska du säga upp ditt gamla... och teckna ett nytt, 1 timme är mer rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.