..Som rubriken lyder!!

Kan en skadad fiberkabel fungera med: störningar/drop/"pixelhopp" trots att bilden på tv fungerar!?

Antar att det är 2 trådar indraget i kåken!? Internet och tv, eller? Har inte en susning!🤔

Mvh
 
Min funkade inte alls börjar satte spaden i den, trots att den inte gick av.
 
Visst kan den fungera. Fibrarna brukar ligga i ett skyddande hölje och om det är skadat så kan fukten tränga in och öka dämpningen i fibern. Det kan gå av imorgon eller fungera i 15 år till, allt efter hur skadan ser ut.
 
H
Det beror på vad du menar med skadad fiber. Har du grävt eller är det inomhus vid ÖP?

Jag tror att antingen fungerar det eller så är det helt avbrott. Knappast något mellanläge.
 
Jag ska fatta mig hyfsat kort. :D

Dessa störningar har pågått några veckor nu och vi blir galen framför tv. Har kontaktat servanet och viasat och lämnat felanmälan hos dom. Ingen av dom kunde säga vad som ev kunde vara fel. Har gjort tp test och tar hem 92/70 av 100/100

Ska även tillägga att jag har byggt staket och innan jag påbörjade så kollade jag med granne (då vi inte bott i huset sålänge) vart fiber var nedgrävd. Grävde då försiktigt upp till grön remsa, ej ner till kabel så att jag inte spetsade kabel med jordankare. Grävde så pass långt att "kabel" passerade den yta där staketet skulle vara och det är helt omöjligt att jag spetsat fiber om inte kabeln går tillbaka likt en orm över samma yta igen.. :p

Tvsignalen funkar klockrent, förutom dessa störningar. Jag har inte gjort några som helst ändringar i kabeldragning inne heller. Kan det galvade järnet från ankarna störa ut fibern? Har även funderat på kablarna vi har hemma! Hdmi från box till tv? Rj45 från switch? Kan dessa störa bilden som jag beskriver, bara sådär, från ingen stans?
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
Om du får 92 Mbit downstream så borde fibern vara OK. Visst kan det finnas två fiberpar men att ett skulle vara lätt skadat så att man får dämpning men inte det andra är långsökt även om det inte är omöjligt.

Jag skulle skylla på TV-boxen i första hand. Om ni inte har gjort det, dra ut sladden och låt den stå avstängd i några minuter och prova igen. En TV-Box är en dator och kan behöva en omstart ibland. Samma sak med TV:n. Om det inte funkar trots detta så testa med en annan HDMI-kabel
mot en annan skärm (datorskärm t.ex).

Om detta inte funkar, ring och red ut hur många fibrer ni har och hur det ser ut med packet loss på båda fibrer.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Jag har till och från haft problem med hackig tv-signal från Telia i vår fiber. Har haft ett antal långa telefonsittningar med deras support där de fått mig att testa allt möjligt och omöjligt. Till slut bad de mig byta portplats på nätverkskabeln till tv'n i fiberswitchen. Till min stora förvåning hjälpte det (ev tillsammans med några ytterligare omstarter, minns inte).
Mycket mystiskt i mitt tycke.
 
Byt RJ45 mellan switch och TV-Box också, och ryck ut allt annat under tiden (datorer t.ex)
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om du får 92 Mbit downstream så borde fibern vara OK. Visst kan det finnas två fiberpar men att ett skulle vara lätt skadat så att man får dämpning men inte det andra är långsökt även om det inte är omöjligt.

Jag skulle skylla på TV-boxen i första hand. Om ni inte har gjort det, dra ut sladden och låt den stå avstängd i några minuter och prova igen. En TV-Box är en dator och kan behöva en omstart ibland. Samma sak med TV:n. Om det inte funkar trots detta så testa med en annan HDMI-kabel
mot en annan skärm (datorskärm t.ex).

Om detta inte funkar, ring och red ut hur många fibrer ni har och hur det ser ut med packet loss på båda fibrer.
Ska testa mig fram lite mer ikväll. Har gjort omstarter på box. Inte switch i källare dock. Ska även pröva kablarna också!..
 
jonne72 skrev:
Jag har till och från haft problem med hackig tv-signal från Telia i vår fiber. Har haft ett antal långa telefonsittningar med deras support där de fått mig att testa allt möjligt och omöjligt. Till slut bad de mig byta portplats på nätverkskabeln till tv'n i fiberswitchen. Till min stora förvåning hjälpte det (ev tillsammans med några ytterligare omstarter, minns inte).
Mycket mystiskt i mitt tycke.
Har för mig att då måste servanet ändra portplats i switch. Har 8 portar men bara 2 fungerar. 1:an för Data och 3:an för TV.
 
Detta märks också mycket tydligt när vi använder viasats tjänster. Ska vi se film..tex i HD, så är standard 180-200min för att kunna se halva filmen. Med 92 mbit ned så ska alla filmer flyta utan stop/hack... Som att åka tillbaka 20 år i tekniken.. :confused: :x
 
I vårt fall har vi öppen fiber från annan leverantör än Telia, de levererar bara tv-tjänsten till oss. Fiberswitchen är en åttaportars från Raycore. Tror inte Telia kan ha någon makt över den? Hmm, jag kanske borde kollat med fiberleverantören om de rekommenderar någon särskild av portarna för tv, det tänkte jag inte på då. Alla portar jag testat funkar för datatrafik i alla fall.
 
hus520 skrev:
Det beror på vad du menar med skadad fiber. Har du grävt eller är det inomhus vid ÖP?

Jag tror att antingen fungerar det eller så är det helt avbrott. Knappast något mellanläge.
Jag vill också tro och hoppas att det är så!☺ och då att felet ligger hos servanet eller viasat!
 
vad är det för störningar och var bor du? Vi har också servanet och har i ett par veckor irriterat oss på hackande teve tittande. Ungefär som att det är dålig mottagning på en parabol typ. Både ljud och bild hackar. Har inte gjort nå mycket själv för så mycket sitter jag inte där men det låter nästan snarlikt som dina problem. Vi bor i Torpshammar och vi har inget tevepaket utan bara grundkanalerna.
 
Stefan1972 skrev:
vad är det för störningar och var bor du? Vi har också servanet och har i ett par veckor irriterat oss på hackande teve tittande. Ungefär som att det är dålig mottagning på en parabol typ. Både ljud och bild hackar. Har inte gjort nå mycket själv för så mycket sitter jag inte där men det låter nästan snarlikt som dina problem. Vi bor i Torpshammar och vi har inget tevepaket utan bara grundkanalerna.
Ok. Vi bor en bit utanför Sundsvall. För oss hackar bara bilden. Pixelfel eller dämpningar som det kallas. Ljudet påverkas inte alls.

Vi har kanalpaket från viasat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.