Någon som har erfarenheter av att byta stora fönster själv och kan dela med sig av tips, erfarenheter osv.

Storleken på de två 1-luft fasta fönstren är 24x13 och 24x16. Vikten omkring 200kg/st.

Fönstren är placerade en våning upp så fönstren måste monteras inifrån. Tegelfasad.

(y)
 
Går de att få upp så stora för trappan?
Lyfta in med kran?
Är det inte bättre att dela upp det på två fönster (12x13 och 12x16)?
 
Jag har bytt kassetter i 3 stycken 15x16 fönster, de vägde runt 70 kg/st och bara det var rätt besvärliga lyft... Nu har du ju karm på dina vilket underlättar en del i hanteringen men de väger 3 ggr så mycket.... :)

Men jag undrar som verktygsgurun om det går att få in fönstren i huset?

Byggställning på utsidan är nog ofrånkomligt oavsett skulle jag tro.
 
Huset är i suterräng och det finns en 150cm bred parfönsterdörr till rummet utifrån.
Så det finns gått om plats att få in fönstren utifrån.
Från vägen över gräsmattan tänkte jag rulla in fönstren "tänk pyramider".
Skulle detta inte gå är det inte värre än att man kan bära en liten bit i taget.

Ja vi har också funderat på att dela upp på flera fönster men tycker det inte ser något vidare ut.
 
Är det inte bättre att låna (jag har gjort det vid ett par tillfällen från lokala glasmästaren för en påse bullar) eller köpa 4-6 sugkoppar och bjuda över ett gäng kompisar?

De underlättar även när du ska montera.
 
Det är alltså både bullar, kompisar och sugkoppar som underlättar monteringen :D
 
mexitegel skrev:
Det är alltså både bullar, kompisar och sugkoppar som underlättar monteringen :D
Ja, detta hade jag redan räknat med.

Hade hoppats på nåt mer handfast tips med något verktyg eller annan anordning. :)

Man kanske kan anlita några flyttgubbar?
 
Idag monteras större fönsterpartier mha en skylift som istället för personkorg har ett antal sugkoppar. Med en sådan kan du med lätthet montera fönstret utifrån dessutom. En sådan borde gå att hyra vis någon av de vanliga firmorna.

Alternativet är att du bygger en liten konstruktion inomhus med tex 45x95 virke, som du kan ställa upp fönsterpartiet på och sedan kasa in hela fönsterpartiet på plats. Men 200 kg är som sagt mycket å var försiktig. :)
 
S
Använd kranbil med sugkoppar. Kostar ca 10000kr. Smidigt.

Vill du snåla så är det tungt. Använd lyftok/sele typ flyttfirma för även med många kompisar är det svårt att lyfta vettigt. Jag har hemma monterat stort fönster (17x13)som vi bar in på tre personer med två sugkoppshandtag. Hade inte funkat att lyfta ett likadant till... 😉

Har på jobbet monterat glaskasetter i viktklassen 200-250kg med kranbil. Att lyfta för hand är bara att glömma.

Stora glasrutor på pall, hanterade av en kranbil med sugkoppslyft, vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tidigare jobb burit in och monterat stenskiva på drygt 200 kg vid köksmontage. Inte kul och knappt görbart så efter första gången beställer man stenskivan med montage inkluderat 😉.

Grejen är att bära/flytta tunga stora saker kan gå med hjälpmedel men det är när du ska lyfta in det i ett hål som det blir ännu tyngre. Och du ska ha precision också.
 
Gul byggvagn och metallhandtag på svart bord, används för att bära tunga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här använder jag vid lite tyngre fönster.
Vagnen tar 250kg.
Handtagen stoppar jag in i nedre karmhålen o lyfter/bär med.
 
  • Gilla
johnboy och 2 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig gett mig in på att byta så stora fönster utan byggställning och kranbil. Inte roligt att ha sönder ett fönster på 24x16, jag kan tänka mig att det kostar en ordentlig slant.
 
Nä du jäxlar börja det lika nåt, stort tack. Du gör skäl till ditt nick Verktygsgurun (y)

Har du eller någon annan bilder på några "smarta verktyg" som gör att inte fönstret ramlar ut?
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Jag hade aldrig gett mig in på att byta så stora fönster utan byggställning och kranbil. Inte roligt att ha sönder ett fönster på 24x16, jag kan tänka mig att det kostar en ordentlig slant.
Jag trodde de skulle vara dyrare faktiskt.
Men fasta enluftsfönster med alu. är förhållandevis billiga om jag jämför med vanliga öppningsbara H-fönster med alu.

24x16 8840kr
24x13 7561kr
 
S
Finndjävel skrev:
Jag hade aldrig gett mig in på att byta så stora fönster utan byggställning och kranbil. Inte roligt att ha sönder ett fönster på 24x16, jag kan tänka mig att det kostar en ordentlig slant.
Man skruva fast ett par reglar som stopp så att fönstret inte kan ramla ut.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Man skruva fast ett par reglar som stopp så att fönstret inte kan ramla ut.
Detta vill jag slippa då det är tegelfasad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.