Vi bor i ett enplanshus i mexitegel. Taket är platt och det är en kant runt huset i trä + en del inbyggda altaner med tak över. Allt trä är idag brunlaserat.

Nu är det dags att byta hängrännor och en del vidskivor och vi tänker passa på att måla om det bruna som känns mörkt och liksom trycker ihop huset ännu mer.

Nu till frågorna, hur målar man över lasyr utan att det läcker igenom? Har idag testat med Beckers grundfärg ute, och den blev snabbt gul av genomslag. Kanske är det så det blir men att det binds i det lagret och att det inte läcker vidare?

Tänkte sen måla med täcklasyr. Vi funderar på en ganska ljust grå färg, har prövat en som dock inte var bra, kändes för blåaktig. Mexiteglet är inte kritvitt utan drar lite åt det beigea hållet, fogarna är ljusa.

Nån som har målat trädetaljer till sitt vita tegelhus i en grå nyans och är nöjd? Skulle gärna se bilder och få förslag på nyans.

Hängännorna kommer vara i zink, för att smälta in bättre mot fasaden. Ytterdörrar och fönsterbågar är också bruna idag, funderar på att även måla dem i samma grå, för att få det enhetligt.

Är jättetacksam för svar och idéer, är tyvärr inget vidare på att välja färger, har varit till färgaffären idag men blev tyvärr inte klokare.
 
Hej,

Målade om vårat hus för några år sedan med Jotun Demidekk. Grundade först med Jotun Visir (pigmenterad) och precis som du säger så täcker den inte speciellt bra men eftersom syftet är att skapa en bra grund för täckfärgen mer än att dölja så är det inget att oroa sig för.
Målade sedan med Demidekk två gånger och det finns inget genomslag så vi är nöjda. Huset var målat med en typisk 70-tals mörkbrun lasyr.
Osäker på om täcklasyr täcker lika bra som täckande färg men det borde färghandeln kunna svara på.

Grått mot tegel har jag ingen erfarenhet av och tyvärr inte sett på nära håll men som amatör känns det rent och snyggt men samtidigt så tror jag att det måste bli skillnad mellan tegel och trävägg. Nyanserna får inte ligga för nära varandra.

Hängrännor i zink är helrätt. Grannen bytte förra året och när det är dags att byta våra så kommer jag inte att tveka :)

MVH,
Tobbe
 
Tack för ditt svar! Har målat två lager med täcklasyr idag och det verkar inte läcka igenom i alla fall. Men jag är så tveksam till nyansen, känns för ljus. Borde kanske ha mer kontrast som du skriver, jag är så hopplöst dålig på att välja färger, blir aldrig riktigt bra och nu har jag provat två olika, tog ändå med mig en tegelsten + hängrännan till butiken för att se om det passar ihop.

Förstår att det är svårt att tipsa, men har någon målat grått till vitt tegel så vill jag gärna ha förslag!
 
Hur har det gått?

Jag funderar själv på att byta färg på ett hus som är målat med mörkbrun täcklasyr.
 
Kanske inte detta svar TS och pelpet vill ha men...

Brunsvart lasyr är lättunderhållen och tillhör den traditionella tidsandan som man ofta gjorde ihop med mexitegel och jag personligen ka tycka att det är snyggt, men smaken är olika.
Jag har sett grannars hus där man målat detta nästan vitt (upplysning om färg saknas) och dom har ångrat sig och gått tillbaka till en mer avbrytande mörkgrå färg i alla fall.
Så som jtl skrev i #2 Det blir inte bra om det ligger för nära teglets färg.

Och minsta lilla blåkomponent i pigmentblandningen kommer att synas extremt tydligt på en stor yta och göra huset i övrigt mer smutsgult. Att få till rätt kulör här kräver lite omsorg.
 
Att täcklasyren är lättunderhållen är tyvärr huvudskälet till att den sitter på stugan från 1920-talet :(.

På uthuset från 1973 får den nog sitta kvar. Där passar färgen byggnaden.
 
@pelpet, är det brun lasyr eller täcklasyr?
 
Täcklasyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.