Min Husqvarna AM220 har nu gått ca 150 timmar. Vid tre tillfällen har jag hittat henne stående i trädgården med felmeddelandet "Blockerad skivdisk" och mycket riktigt sitter skivdisken helt fast, den går inte att snurra runt åt nåt håll.
Jag har fått ta i måttligt och plötsligt släpper "spärren" med ett litet knäppljud och disken snurrar som den ska, helt utan fel. Hon verkar inte ha kört på nåt hinder innan detta sker och jag ser inget som faktiskt blockerar.

Efter att jag dragit loss skivdisken funkar hon precis som hon ska, inga missljud eller nåt annat konstigt.

Nån som varit med om det eller vet vad det kan bero på?

Edit: Jag var precis ute för att ta in henne och återigen har knivdisken blockerats. Jag såg att disken hade hamnat lite lite på snedden och när jag tryckte till på den så lossade den och snurrade som vanligt igen. Denna gången låg det ett äpple precis bakom klipparen som jag gissar att hon kört över, dock inte helt säker då jag vid tidigare tillfällen inte sett några äpplen i närheten.

Frågan är då varför skivdisken hoppar snett ibland och vad man kan göra för att undvika detta?
 
Redigerat:
150timmar borde innebära att det är garanti kvar på den så lämna in den för åtgärd.
 
Den köptes i juni 2013 men stod helt oanvänd fram till juni 2016 så garantin är nog borta tyvärr.

Jag gissar att skivtallriken hamnar lite lite snett och därför sätter fast sig, kanske i samband med att den kör på äpplen. Frågan är bara om det går att förhindra (utan att behöva städa undan alla äpplen från gräsmattan varje dag) eller om nån annan känner igen felet och har tips om åtgärd?
 
Lämna in den ändå och ta kostnaden skulle jag sagt. Min erfarenhet är att det inte är så blodigt dyrt med reparation/service när det gäller HQ/Gardena. Kanske dyrare i inköp men reservdelarna är oftast godkända priser på.
 
Du tror helt enkelt att det nog är nåt som inte står rätt till med mitt exemplar och att det sannolikt inte går att åtgärda själv? Eller kanske att man riskerar att ha sönder den ännu mer om man gör egna reparationsförsök...

Tack för det :)
 
Vassego´(y)
 
Knivdisken sitter direkt på motoraxeln med endast en medbringare i mellan. Låser den sig så är det säkert något i motorn och dess lagring. Motorn kommer man lätt åt genom att lyfta bort klipphöjdsvredet under luckan.
 
Redigerat:
quick skrev:
Knivdisken sitter direkt på motoraxeln med endast en medbringare i mellan. Låser den sig så är det säkert något i motorn och dess lagring. Motorn kommer man lätt åt genom att lyfta bort klipphöjdsvredet under luckan.
Vad gör jag när väl klipphöjdsvredet lyfts bort? Några skruvar som ska efterdras eller nåt glapp som ska undersökas därunder? Med andra ord, kan jag som lekman hitta och åtgärda eventuellt fel eller är det byte av klippmotor som du menar att jag bör genomföra?

Hmm, kanske är lättare att få förståelse för vad som kan göras om jag börjar med att ta loss vredet och se efter själv... :)
 
TrumJalle skrev:
Vad gör jag när väl klipphöjdsvredet lyfts bort? Några skruvar som ska efterdras eller nåt glapp som ska undersökas därunder? Med andra ord, kan jag som lekman hitta och åtgärda eventuellt fel eller är det byte av klippmotor som du menar att jag bör genomföra?

Hmm, kanske är lättare att få förståelse för vad som kan göras om jag börjar med att ta loss vredet och se efter själv... :)
Känns som det är bättre du lämnar in den till verkstad om du inte vet hur du ska gå tillväga.
 
mortimer skrev:
Känns som det är bättre du lämnar in den till verkstad om du inte vet hur du ska gå tillväga.
Ja, kanske. Men jag gillar att laga saker själv, är inte gjord av pengar och tänker att med rätt guidning så klarar jag säkert arbetet. Jag var mest bara osäker på om det var nåt speciellt jag skulle rikta in mig på.
Det verkade på quick som att det kanske var något specifikt jag skulle kunna åstadkomma genom att plocka loss klipphöjdsvredet, men jag var inte säker på vad hen syftade på och därför bad jag om ett förtydligande.
:)
 
Ja sen får du lossa klippdisk å hela köret på under sidan så du kommer åt skruvarna till motorn. Sen får man väl inspektera motorn och se om man hittar något knas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.