Hej,

Jag är i slutskedet av att bygga ett litet duschrum till fritidshuset och skulle behöva behöva hjälp med placering av tilluftsventilen. Rummet är ca 2.8x1.2m invändigt och har våtrumsmatta och väv + våtrumsfärg på väggar (våtrumsfärg i tak). Tak, golv och väggar är isolerade.

Se bifogad skiss för ett par idéer gällande placering. Vilket skulle ni rekommendera? Eller finns det något annat alternativ som är optimalt?

Skiss av duschrum med markerade positioner för fläkt, element, dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt så sätter man bara frånluft i badrum, luft in kommer ovan/under dörr, mellan karm & dörrblad. Har du en fläkt som suger ut luft, isf vilken?
 
Jonatan79 skrev:
Normalt så sätter man bara frånluft i badrum, luft in kommer ovan/under dörr, mellan karm & dörrblad. Har du en fläkt som suger ut luft, isf vilken?
Tack för svaret! Jag har inte installerat fläkt än men just nu lutar det åt en Flexit 100F TH (http://www.clasohlson.com/se/Badrumsfläkt-Flexit-100F-TH/36-4562). Tror du att otätheter kring dörr och fönster räcker? Jag skulle gärna vilja ha ett lite mer kontrollerat till-flöde.
 
O
Sätt en ventilationsspalt längst ner på dörren... Eller lämna dörren på glänt...
Det är klart billigast :) Sedan sätter du en frånluftsfläkt. Min teori är att det räcker med en fläkt som startar när man tänder lampan och sen fortsätter ca 20min. Eftersom det är då det är som mest fukt i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det beror på hur stora springor du har, testa först men välj en bättre/dyrare fläkt som går tystare på "standardläge" och ökar vid fukt med sensor.
 
Om det är ytterväggar åt alla håll utom väggen mot uthus så skulle jag sätta ventilen A mitt under elementet under fönstret. Men en tallriksventil kan du justera flödet av tilluft.
 
Det stämmer med yttervägger åt alla håll utom mot uthuset. Ventil med möjlighet att justera flödet låter klokt. Tack för feedback!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.