På bilden ser ni hur jag menar. Det är en tunn gipsvägg, som avslutas med en böj. Hur gör jag själva böjen? Har svårt att formulera frågan, men ni förstår nog om ni tittar på bilden..

Dessutom, hur gör jag böjen av kantlisten efter golvet? Kan det vara en plastlist?
 
  • corner.jpg
Gips med böj vet jag inget om, men med listen kan du väl göra som båtbyggarna gör och värma den i ånga tills den blir mjuk?
 
Ok, ja det kanske är så dom gjort, men regeln bakom måste ju också vara böjd, kanske en utsågad bit.. ja, om själva böjda väggen är av gips vet jag inte, men den raka väggen är det. Antar att det är något plastmaterial, jag vet inte. Om någon vet hur man gör är jag tacksam. Material?
 
Det finns MDF-skivor som är spårade på baksidan. De kan man böja till alla möjliga former.
 
Kan vara en masonitskiva också.
 
Det finns stålregel skenor från Europrofil som är till för att bygga runda väggar med. Gipsen är bara blöta och böja. Detsamma gäller sockeln
 
hur gick det med hörnet, blev det av?
 
TS har inte varit aktiv på 6 år ...
 
Ah, rackarns. Jag är själv sugen på att göra ett konvext runt hörn i mitt nya badrum men radien ska inte va mer än typ 15-30cm. Lite osäker på hur bara.
 
Jamen så bra! Det där skulle ju kunna funka faktiskt.

https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsskiva-böjbar-p660023

Det står:

30 mm kan böjas till en utvändig diameter på 520 mm.
50 mm kan böjas till en utvändig diameter på 1060 mm.

Dvs, jag tolkar det som att den minsta radie jag kan få är 520/2 = 260mm. Det är kanske något större än vad jag först tänkte, men inte helt åt skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.