¤ maria ¤ skrev:
Har fått tips som jag dock ej testat själv än:

1. Till små hål kan man stoppa i tändstickor och jämna till
2. Till grövre trasigheter blandar man trälim med sågspån
3. Träfärgat spackel

Men tändstickor?? Hålet är ca 1 decimeter stort!
 
Aktiveramera skrev:
såg att det var ett litet hål i golvet
Aktiveramera skrev:
Men tändstickor?? Hålet är ca 1 decimeter stort!
Kallar du det LITET :surprised: Nä då förstår jag problemet och har dessvärre ingen bra lösning på det. Om det inte går att bygga upp med lim och spån :-/
 
Aktiveramera skrev:
Men tändstickor?? Hålet är ca 1 decimeter stort!
Även sånt kan gå att få lagat av en bra snickare. Eftersom jag inte är en sån kan jag inte förklara riktigt hur men jag har sett en beskrivning som i stora drag gick ut på att man använde överhandsfräs och gjorde en mall som man använde både för att fräsa hålet rent och för att fräsa till en lagningsbit. För den senare skulle man helst försöka få tag på gammalt virke så att lagningen smälter in bättre.
 
Hej!

Jag har också bott på olika ställen där det funnits gran-golv som har varit fernissade under allt jox som folk har lagt dit sedan. De har upenbart vid något tillfälle använts som golv. Man kunde se att fernissan var bortnött där folk hade gått mest. (Lägenhet från 1947) Antar också att man se på hur de är spikade om de har varit tänkta att ha framme eller inte.

I vårt nuvarande hus (byggt 1938) är golven på övervåningen skråspikade i sponten så att spikarna inte syns och fernissade. Borde betyda att de har använts som golv. I vardagsrummen tunder parketten var planken smalare och spikade rakt uppifrån. Uppenbart aldrig använt som annat än undergolv.

I lägenheten nåtade, slipade och lackade jag ett av dessa fernissade golv. Det blev jättefint från början, men träet är mjukt och ömtåligt. Det blev många repor och märken på det golvet snabbt. Jag kommer inte att göra så igen. Tycker att det blir alldeles för mjukt och ömtåligt.

/pinebar
 
Kunde inte heller låta bli att komentera med våra erfarnheter

För att få en härdig yta som fortfarande ser oljad ut valde vi matt OSMO hårdvaxolja. Svindyrt literpris men dryg, lättarbetad och luktar ej som vanlig golvolja. Det bästa är dock att rödbetsfläckar, lingon, ketchup och vin går att torka bort !!!! Det ni :cool:

Vi slipade 85 m2 golv i 4 rum samt kök, vitlutade samt två lager hårdvaxolja.
Efter 1 1/2 år ser de fortfarande ut som nya. Köket däremot måste vi tänka om. Golvet är som föregående talare har nämnt för mjukt för det slit som blir i ett kök.

För att slippa skit i springorna la vi ner en transparent latexfog i samtliga springor (innan slipning). Då ser man fortfarande springorna men det blir mycket mer hygieniskt.

Ovan var faktiskt i ett Timell program för 2 år sedan och hittills så är vi nöjda ::)
 
Vi hade också bra undergolv i barnens sovrum. 9-11 cm breda plank. Plastmattan försvann äntligen, under den en föregångare (tryckt trämönster på något svart, undrar vad det heter), och masonit.
x1pclcr6jHpPYTdMuimwD7HaICTq85qGqoi636DZR4L1PmuG1Egez2mir_Q3CMHH3j5f-lHmmKqLRhE08CBb9zyUegjv9lGbWwU3yHYW06hShXD--f8FyKFZiAYT64r8XexHW0AsU8GAsnq3AlnnLXYBQ
x1pclcr6jHpPYTdMuimwD7HaICTq85qGqoi636DZR4L1PmvjeP8N9bBLXYeugaYv156enORc1ZetmbVuLAHY3OhvL3Vh4xfDH5INVBD2gqA4SB7qbqmVCTEZwSN8e9ZwwAobD9JnwAK4-dxvBkWXr-4SQ
I hallen var det redan framtaget. 11-14 cm breda,gulbetsat och lackat.
x1pclcr6jHpPYTdMuimwD7HaICTq85qGqoi636DZR4L1PlCTa0cyGsGG9nQL2b9iSzfxv3CKAmJceL9ZgUFsLcxqCz-ezptYiBL8LP8Es-aZTYSOv-XFsufQmL9Tp5QWWRfsnq9Up01z7UZ5Ppqmhhwew

Men i vårt sovrum blev det problem. 7-9 cm breda, i dåligt skick, omspikat, reparerat.
x1pclcr6jHpPYTdMuimwD7HaICTq85qGqoi636DZR4L1Pnf2F6xqLuquKI8KLFBMYvoOXkRadYJ1cD4pP1AkRcDZn9wHimR_eHdtKNRbORcqK05Qw_ATYIlOF0uvdW50aRPwfv09DXfuHwlIDknnOEWFA
Lustigt (men stor tur) att dom behöll kakelugnen men tog bort stenen framför. Måste lägga nåt över, och bara 21 mm att bygga på. Funderade på 14 mm tjockt furugolv, finns t ex på Byggmax till mycket bra pris - men håller det verkligen??
Vi ska inte ha parkett, så då får det väl annars bli laminat då. Suck.
Men kanske en bra temporär lösning....
Undrar också om det finns färdig plåt man kan lägga framför kakelugnen?
 
drjukebox skrev:
Undrar också om det finns färdig plåt man kan lägga framför kakelugnen?
Dom som säljer kakelugnar har garanterat färdiga plåtar och även sten att lägga framför. Glas kan väl oxå funka?! Men hittar du inte vad du vill ha kan du gå till en plåtslagare och få precis den form du vill med dina mått.
 
Hej alla!

Någon som har bra tips på hur man lättast tar bort en limmad plastmatta från trägolv? Ja ni läste rätt, något nöt har limmat plastmattan direkt på trägolvet... Den sitter som berg och när man sliter i den följer en del träflisor med.

Tacksam för alla tips!

mvh /Danne J
 
Danne J skrev:
Hej alla!

Någon som har bra tips på hur man lättast tar bort en limmad plastmatta från trägolv? Ja ni läste rätt, något nöt har limmat plastmattan direkt på trägolvet... Den sitter som berg och när man sliter i den följer en del träflisor med.

Tacksam för alla tips!

mvh /Danne J
Jag har sett golvläggare använda en "motoriserad barkspade" (vet inte vad det heter :-[) när de tog bort limmad heltäckningsmatta på ett parkettgolv
 
Tack för tipset!

Fick samma tips tidigare idag så jag ska låna en "stripper" av en golvläggare nästa vecka. Får hoppas att det funkar!

/Danne J
 
Ett sätt att kolla golvet är att kolla om golvet är skråspikat (dold spikning), något som man inte bör ha haft i åtanke att bemöda sig med för ett rågolv. Riktigt gamla golv med smidd spik kan vara slagna ovanifrån men golv som lagts med maskinellt tillverkad spik eller trådspik bör som sagt vara spikade i sponten.

Golv lagda med frisbräda bör även dessa anses som slutgiltigt golv och inte rågolv.

Bredden/dimmensionen på golvplanken bör även de kunna nyttjas för att se om golvets ålder stämmer överrens med huset.
 
Hej!
Är det någon som har bilder på ett gammalt råspont golv som han/hon har gjort i ordning?
slipat/lackat/lutat/oljad/målat eller vad man nu kan göra?

Berka: var det ett råspont golv nu oljade med hårdvakolja? Har du bilder?

Tack för hjälpen.
Jag har precis köpt ett hus från 1926 och det ligger råspont (furu) överallt. Hade varit perfekt om vi kan göra i ordning den .

Jag postar en bild själva imorgon.

Olivier
 
Här är mitt golv. jag tror att det är bara vitmålning som kan få det här att se någonting ut!
 
  • kök 2007-02-02 001 klein.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte vitmålat golvet, då förstör man ju hela grejen med ett gammalt trägolv. Skulle säkert bli jättefint om du slipar golvet och behandlar det.
Skulle kunna lägga upp bilder på vårt slipade trägolv som är behandlat, blir rätt snyggt om man gillar den typen av golv.
 
Berka, har du någon bild på ditt golv med latexfogarna? Står inför samma uppgift som du hade. Låter som en bra idé, men mycket är beroende på hur slutresultatet ser ut.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.