Jag har raderat otrevliga inlägg.

Enligt våra diskussionsregler ska vi diskutera sakligt och föra diskussionen framåt.
 
  • Gilla
Xhoza och 5 till
  • Laddar…
Hej,

En enkel skiss på alternativ övervåning:

1. Förenklad plan avseende sneda väggar mm.
2. Sovrummen gränsar inte till varandra utan ljuddämpande klk mellan.
3. Ngt mer sammanhållet bad/relax, där själva gången utgör relaxytan.
4. En wc till sovrummen så att man inte blockerar wc med besök i bad/relax.
(Bad/relax behöver då egentligen inget avancerat handfat eller liknande)
5. Utrymmet centralt kan utgöra extra allrum/tv-rum

Handritad skiss av övervåningen med sovrum, klädkammare, WC, bad och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På skissen har jag med fönsterdörrar + fransk balkong till sovrummen.
Vi har kört med det och det förhöjer "lyxigheten" i dessa rum, med fint ljusinsläpp.
(Obs, inåtgående kräver förhöjd smyg till rullgardin)

Svart husfasad med ett vitt fönster och fransk balkong på övervåningen under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
OK, blir det prefab-stommar eller lösvirke? Om ni kör prefab kommer du ju en bra bit på vägen med 2 månader eget jobb men du vet ju hur mycket som krävs för ett så stort bygge. Har du funderat på hur ni löser bygget om du tex blir sjuk, skadad eller nåt? Det finns ett exempel här på byggahus där man tagit sig vatten över huvudet och siktat för högt. Med tanke på att ni inte är en familj ännu också så känns det ju lite galet med den storleken. Jag förstår det från ekonomisk synvinkel om ni ska bygga och sälja för att tjäna pengar.

Xhoza skrev:
Vi får ha en byggyta strax över 400kvm på tomten så det finns utrymme för diverse komplementbyggnader.
Planen är ett gästhus, typ attefalls, på tomten i framtiden. En sak i taget. I dagsläget har vi familjen så pass nära att de inte finns så stort behov för övernattning för dem. Vänner som kommer på besök kan gå upp för trappan tills ett gästhus är på plats.

Jag jobbar heltid idag men jag kommer att var tjänstledig i 2 månader till att börja med när bygget drar igång. Sen får vi väl se hur långt vi kommer. Sen kommer jag väl jobba kvällar/helger. Sen har jag ju möjlighet att söka mer tjänstledigt om jag skulle vilja forcera.
 
Läst era synpunkter nu på kafferasten, försöker återkomma med lite svar ikväll.
 
Jarlsgård skrev:
i ärlighetens namn så förstår jag inte vitsen med att ha ett så stort kök när man har en matsal. Totala ytan för "mat"delen är ju nästan på 70kvm vilket jag kan tycka känns lite väl overkill.

Relaxdelen, är det en tillhörighet till badrummet? Om ja, så känns även det lite väl gigantiskt med sina 35kvm.

På bottenplan hade jag sedan lagt tvättstugan där WC är idag och även korridoren till garaget. Jag hade flyttat WC till där trappan är istället. Stor yta som egentligen inte fyller någon som helst funktion.
Jag är uppväxt med separat kök och matsal och tycker det är fantastiskt att ha 2 separata måltidsytor.
Kökets storlek vill jag inte rucka.
Längden på Matsal (och även tv-rummet över) var 1,5m kortare på en tidigare version av ritningen men det blir lika mycket yttervägg att flytta ut det så att det livar så det fick bli så. Blev då också ett mindre ytterhörn och ett mindre innerhörn på så vis. självklart tillkom några m2 till i golv, bjälklag och tak, men ingen summa som sved för mycket i kalkylen.

När det gäller relaxavdelningen så är det väl både jag och nej om den tillhör badrummet eller inte. jag nämnde användningsområde i något tidigare svar. det finns även möjlighet att göra sovrum av det om det skulle krävas i framtiden. (och inga nej, det är inte tanken, men jag menar bara att möjligheten finns)

Jag hänger inte riktigt med hur du menar med att trappans utrymme inte fyller någon funktion? Ta sig upp och ner tänker jag. Men du menar säkert bara att flytta den någon annanstans, vart?
 
Jarlsgård skrev:
På ovanvåningen hade jag låtit badrummet byta plats med Master Bedroom och haft det och relax vägg i vägg istället, satt bastun där lilla WC är idag. Där TV-rummet är hade jag istället lagt Master Bedroom. Där bad/korridor är hade jag haft TV-rummet för att bli av med en massa hallyta.
Missade att svara på detta.

Största anledningarna till att alla sovrum ligger där de ligger är att dom ligger samlade mot norrdelen. Vilket resulterar i att solen inte ligger på där lika mycket under dagen och de kan hålla sig relativt svala på sommaren. (Förhoppningsvis)

Jag vill gärna ha ett separat Tv-rum med möjligheten att stänga till som man inte heller behöver passera för att ta sig in i något annat rum.
Vill alltså inte att Tv-rummet ska fundera som en typ av hall.
 
BirgitS skrev:
Även om sängar är lätta att flytta är inte garderober det, och för att få en bättre placering av säng och skrivbord kanske det är bättre att ha garderoberna där du har ritat in sängarna.

Om du har ytterdörren närmast garaget och WC "nedanför" behöver man inte passera området framför ytterdörren för att gå på toa. Alternativt, som någon föreslog, ha en riktig groventré, dvs familjeingång, via garaget eller separat "ovanför" WC och då kan du krympa finingången och flytta WC neråt.

Bredare köksfönster eller placerat längre från väggen mot vardagsrum/matsal.
Jag gillar känslan av platsbyggda garderober, därför sitter dem där de gör. men självklart går det bygga in de på något annat ställe i rummet.

Toan blir mer tydlig från resten av huset då och det blir en smalare passage från entrén (runt kyl/frys) ut till köket. Eller, tänker/tolkar jag det hela fel?

Köket handlar om symmetriskt linjespel. Ska dörren flyttas t.ex. 10cm vänster "måste" mittenfönstret breddas 20cm.
Centrum mittenfönster - centrum köksbordet - centrum köksö, spis, fläkt - centrum diskho - centrum de 3 överskåpen.
Det är något sjukligt tror jag.
 
Thomas_Blekinge skrev:
.-.-.-.-.-
Kafferasten var på jobbet, slutade 20:30. va tvungen att fixa med annat innan jag fick upp datorn.

Allt tar sin tid.
 
Anna_H skrev:
Några påpekanden:
* Tvättstuga uppe är bra, men inte mot sovrum, ta tex en del av det gigantiska badrummet till det istället.
* Tråkig korridor till TV-rummet. Om du ändå vill ha det så, lägg badrummet i bakkant och korridoren mot balkongen, fönster hela vägen?
* Fundera på att byta de fasta garderoberna i sovrum 1/2 mot små KLK istället, ger bara en dörr per sovrum. Sätt garderoberna (eller en liten KLK) mot sovrum 1 i arbetsrummet, för ljudisolering.


Du måste ha en sluss, dvs två dörrar mellan garage och bostad.
Jag är inte heller överförtjust i att tvätt ligger vägg i vägg med sovrum men går det inte göra ganska mycket för dämpa ev ljud/ vibrationer. T.ex. Ytterligare ett lager gips utanpå redan planerad Osb/gips och tjockare väggar/isolering.

Precis så låg badrum/korridoren tidigare. Kändes onödigt med stora fönster i fasaden där (mycket solinstrålning) samt att jag inte kändes bekväm med att ha insyn till badrummet ifrån korridoren. Visst blir det insyn ifrån balkongen men det hade det blivit i båda fallen. Korridoren som den är idag ser jag nästan som ett "nödvändigt" ont. Jag är inte överförtjust i den men jag tror heller inte att vi kommer att störa oss på den.

Garderoberna får gärna bli Klädkammare, det får jag planera vidare med Sambon.

Hittade det jag nämnde tidigare angående slussen.
Utdrag ifrån Brandskyddshandboken 2014.

Under avsnittet

"Förändringar i BBR avsnitt 5"

" • Luftsluss
Definitionen på luftsluss ändras, spridning av brännbara och giftiga gaser tas bort
Avsnitt 8:7 Skydd mot förgiftning revideras som en följd av att definitionen av luftsluss förändras
Kravet på luftsluss och därmed dörrstängare mellan garage och småhus tas bort "

Så är detta fel info/inte vunnit laga kraft än eller är det faktiskt så att man slipper luftslussen?
 
Jarlsgård skrev:
Otroligt snabbt ihop kastat. Mest för att visa att genom mindre förändringar så kan du dra ner på KVMen men samtidigt få bla större klädvård och mindre korridorer.

Dock glömde jag göra en sluss på bottenplan som nämnts ett par ggr i tråden.

Ser nu att jag glömde göra en KLK av det utrymmet som blev av efter den "gamla" tvättstugan. Men där tänker jag iaf att det blir en KLK :)

Måste relaxavdelningen ha en egen ingång eller hade man inte kunnat ha den i direktanslutning till badrummet? Dvs att du måste gå igenom badrummet? Antar att relaxen är till att sitta i efter att man badat eller bastat och har då per automatik med badrummet att göra :)

Jag är okej med tanken att få ner m2, jag har själv haft den. Men jag ser inte m2 som ett problem och de ca 4 meter yttervägg och ca 24m2 bjälklag golv och innertak som du har tagit bort gör faktiskt inte tillräckligt mycket minskning i kalkylen för att det ska kännas värt det. För att göra den minskningen på plan2 så skulle jag behöva göra samma minskning i plan1 för att det skulle bli försvarbart ur en ekonomisk synpunkt.

Kolla utdraget ur Brandskyddshandboken strax över. Är den opålitlig eller kan det faktiskt vara så att sluss kravet är slopat?

Det är inte en dålig planlösning, dock har jag så svårt att se mig master i söderläge. Det blir förmodligen husets varmaste rum isf. Samtidigt så flyttar man inte master så blir resten inte lika flexibelt.

Måste, måste det ju inte men, Ja. Tanken med relaxen är precis det du skriver (iaf på vintern). Jag vill ändå att det också ska fungera som ett enskilt rum som binder samman inomhus och balkongen på sommaren, utan massa onödigt spring genom toaletten. Ett rum att sitta på kvällarna och njuta av utsikten oavsett årstid eller väder. (Ett åskspel över sjön kan vara minst lika fint som en solnedgång.)
 
Redigerat:
Krikkan skrev:
Jag gillar tanken på tvättstuga uppe. Har själv bott med tvättstuga i källaren och det tog inte så många år innan det stod en tvättmaskin i badrummet på övervåningen också. Ifall du vill kunna hänga inomhus, sätt rundstav eller lina lagom glest nära taket i bastun, då får man lite hångplats som inte stör och basta och torka tvätt kan samsas om samma utrymme. Är det dessutom bråttom att få torrt kan man dra igång lite värme, blir som ett torkskåp.

Angående matsalen och vardagsrummets placering måste du nog känna själv vad du gillar bäst. Min erfarenhet är att en matsal som ligger för långt bort bara används på jul och nyår, eller om antalet gäster skulle kräva det.

Jsg tycker du har fått några bra tips om korridorerna på övervåningen. Finns det nån anledning att badrummet är mot väggen med balkonger? Annars tycker jag som tidige, flytta det mot baksidan, då behöver du inte göra sneda väggar för att få in dörrar till relaxen.
Bastu som torkrum har funnits i tanken sen tvättstugan flyttade upp. Dock inte lagga någon energi på efter som det inte förändrar så mycket. Bastun kommer ju liksom möjligheten att hänga i den finnas.

Kul me respons i liknande tankebanor, det stärker ens övertygelser.

Det känns bäst som det är nu. Matsalen är inte tänkt att den ska bli en matplats där familjen äter dagligen utan när vi har gäster. Jag har nog hellre vardagsrummet nära köket tack vare att det binder samman på ett socialt sätt.

Jag gjorde en liten revidering igår, kan försöka lösa en enklare sketchup bild utan text och mått.

Jag skrev om det ett par svar upp. Kan lägga till att jag tänker att passagen mellan relax-badrum-balkong blir enklare att "klinka" på ett snyggt sätt, för att slippa gå med ev. blöta fötter med mera över parketten i hallen för att ta sig till relaxen eller ut. Det handlar det väl inte om mycket fukt per gång men med tiden så kanske det blir en tydlig "stig" som behöver underhåll.
 
JustinCase skrev:
Hej,

En enkel skiss på alternativ övervåning:

1. Förenklad plan avseende sneda väggar mm.
2. Sovrummen gränsar inte till varandra utan ljuddämpande klk mellan.
3. Ngt mer sammanhållet bad/relax, där själva gången utgör relaxytan.
4. En wc till sovrummen så att man inte blockerar wc med besök i bad/relax.
(Bad/relax behöver då egentligen inget avancerat handfat eller liknande)
5. Utrymmet centralt kan utgöra extra allrum/tv-rum


På skissen har jag med fönsterdörrar + fransk balkong till sovrummen.
Vi har kört med det och det förhöjer "lyxigheten" i dessa rum, med fint ljusinsläpp.
(Obs, inåtgående kräver förhöjd smyg till rullgardin)
Jag tycker det är kul när ni andra medlemmar kommer och visar era planlösningar. Det är också tydligt hur olika vi alla vill bo. Vilket bara är bra, för vad tråkigt det hade varit om alla hus hade sett likadana ut både in- och utvändigt.

Din planlösning är bra. Dock finns det 3-4 detaljer som gör att det inte passar oss.

* Master får begränsad möbleringsmöjlighet. I min lösning har man möjligheten att placera sängen mot alla väggar utom mot balkongen.

* Tv-rummet på övervåningen är främst till för de framtida barnen, vilket gör att jag vill ha möjlighet att stänga till. Har man gäster nere är det skönt att man inte behöver störa varandra. Vuxna-Barn.

* Samma gäller Relaxen. Den ska gärna kunna fungera som ett "Vuxenrum" där som vuxna kan få vara ifred.

* Jag har väl inget emot 4 toaletter men annat folk kommer kalla oss galna!

Ser inspirerande ut, får rådfråga med sambon om franska.
 
Jonatan79 skrev:
OK, blir det prefab-stommar eller lösvirke? Om ni kör prefab kommer du ju en bra bit på vägen med 2 månader eget jobb men du vet ju hur mycket som krävs för ett så stort bygge. Har du funderat på hur ni löser bygget om du tex blir sjuk, skadad eller nåt? Det finns ett exempel här på byggahus där man tagit sig vatten över huvudet och siktat för högt. Med tanke på att ni inte är en familj ännu också så känns det ju lite galet med den storleken. Jag förstår det från ekonomisk synvinkel om ni ska bygga och sälja för att tjäna pengar.
Det blir lösvirke. Jag planerar att hinna med att gjuta plattan, resa stommen och få det väderskyddat under de 2 månaderna som jag är tjänstledig. Det är målet och jag tror att det går. Vi får se vad tiden räcker till utöver det.

Inte överdrivet mycket. Det beror självklart på hur sjuk. Skadad några veckor ett par månader förlänger bara byggtiden. Riktigt allvarligt sjuk så får vi leja in någon att färdigställa.

Vi ser det från en annan ekonomisk synvinkel.
Vi kommer att flytta in i ett hus som är värt mer än vad vi har betalat för det.
Det är en bra investering och förmodligen den högsta "årslönen" vi någonsin kommer att vara i närheten av.
Men huset byggs inte för att säljas och tjäna pengar..
Däremot kommer huset bli en ekonomisk trygghet.
Bortser vi från amorteringen i månadskalkylen så kommer det kosta oss dryga 1000-lappen mer i månaden än vår lägenhet vi bor i idag. Så varför inte?. Amorteringen är ju bara pengar som vi "sparar" i huset och får tillbaka om en försäljning blir aktuell om, låt oss säga, 20-30 år.


Det är här vi vill bo och växa som familj.
Om vi bygger nu innan barn så får vi mer tid till bygget och varandra under tiden.
Alla pengarna som det skulle kosta oss att ha barn kan vi fram tills barn anländer lägga på att amortera lite extra.
Som jag ser det så är det nu vi har möjligheten att bygga.
Något jag tror att vi vinner på i längden även de framtida barnen.
 
Jag tycker du tänker helt rätt, det är en investering för framtiden. Sålänge du bygger på rätt ställe åtminstone! Vi byggde vårt hus och flyttade in för ca ett år sedan, det var en fantastisk upplevelse. Vi ritade och jag byggde mycket själv. Det tog tid och kraft, men i slutändan var det värt det!

Jag säger bara, GO FOR IT! Dom som säger annat här är bara avundsjuka, strunta i dem. :)

307kvm är stort, men det är inkluderat garaget va? Alltid gott med yta att växa i, tänk bara på att det också skall möbleras och städas i dessa 307kvm! (Privat städerska?) Tänk också på att "mysfaktorn" har en tendens att försvinna i för stora rum! Stort är inte alltid det bästa....

Jag tycker absolut du ska ha en större tvättstuga. Vi har ca 10kvm, och tom det känns för lite, men det funkar! 5-6kvm kommer kännas som att gå in i en skrubb o tvätta, man vill ha bänkyta och bra upphängningsmöjligheter. Det är mitt tips. (och det är inte ens jag som tvättar)
Tycker absolut du ska ha tvättstugan på ovanvåningen, det är ju där du byter kläder och har dina garderober. Varför i allsin dar skulle man vilja ha den på nedervåningen? Däremot, inte mot sovrummen som tidigare nämnts! Vi tänkte på detta, vi har ett 12kvm stort (litet?) badrum mellan vår tvättstuga och vårt sovrum. Och tyvärr så hör man ändå torktumlaren eller tvättmaskinen när den är igång. (Isolerade 70mm väggar med osb och enkelgips). Tror tyvärr det är svårt att isolera bort det. Men säkert inte omöjligt!

Att ha ett master bedroom med master bathrom är lyxigt och riktigt härligt! Det har vi med och det är underbart..... Att ha den efter klädkammaren kan man ha olika åsikter om och vid första tanke så känns det nog fel. Men jag har sett andra som har det och en bra grej med det är ju att kläderna och det extra rummet isolerar det ljud när någon duschar på morgonen medans den andre ligger och sover!

En annan tanke är balkongen. Om möjligt så gör den gärna 4m ist för 3m. 3m känns smalt för att kunna utnyttjas på ett bra sätt? Men det beror självklart på ändamålet. Kanske har ni en altan på nedervåningen att inte detta behövs. Kanske är det inte en bra lösning av andra skäl heller. Bara en tanke!

Sedan hade jag försökt få in ytterligare ett tv-rum på den ytan du bygger. Som du säger så kommer det tv-rummet på ovanvåningen så småningom användas av era barn. Då har ni "bara" vardagsrummet kvar (om ni ens ska ha tv där?). Och du vill säkert inte alltid se samma sak på tv som din fru/sambo. Samtidigt kanske man kan ha en tv i relaxen eller något av dom andra rummen?

Det här kommer du nog lösa bra i slutändan! Nackdelen med att ställa denna frågan på ett forum är att du får lika många olika varje individ, och det är trots allt ett hus som skall anpassas efter ERA behov, inte andras!

Hoppas vi får se slutresultatet i denna tråd när du är färdig. Eller att du länkar till en egen byggtråd framöver! :)

LYCKA TILL!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.