Pelle skrev:
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?  

Man kanske skulle bygga något annat än ett häftigt hus för att imponera...

[länk]
Alltså..vi startade med häckar här...och nu är vi tillbaka..

Varför inte bygga bägge... ;)
 
hellre en luftig fräsch badbralla med ben med än tight string
japp å ska man ha string, då jäklar ska man ha en snygg häck oxå ;D 8)
 
Åsså vaknade Cattis....välkommen till verkligheten ;)ett ämne för dig va ..äntligen... ;D
 
stämmer jag är faktiskt nyvaken... Åter till ämnet, visst är det märkligt att så många fula häckar går runt i string... Många solbadare borde hellre traska runt i ett tvåmanstält. själv badar jag i vassen... 8)
 
å jag så in i vassen... ;)
 
Var i fredags och klöv ved på tomten. Då vi tagit ner några träd..
Vi tänkte det var smart att göra det en fredag, när folk var på jobbet...trodde vi.
Det slutade med att vi i nästan två timmar stod och pratde med nyfikna grannar! Vilket var väldigt trevligt. Men kanske inte det vi tänkt oss när vi valde fredag kl 10.00 för att vara så effektiva som möjligt ;D

Men vad gör man inte för sina grannar?
Ska nog inspiras här och odla en snygg häck ;)

Mvh Sabina
 
Det säkraste vårtecknet där vi bor: vår granne i gul bikini påtandes i rabatten. Snygg häck?? Kan diskuteras...och smaken är ju som baken.
 
Ja snart är dä ju påsk.... ;D
 
Här var det en rejäl urspårning ???, men man måste behålla humöret när man har en granne som jävlas!
Själv har jag lyckats trolla bort grannen på följande sätt: Till att börja med la vi ut kantbalk 50x50 i L-vinkel vi tomt gränsen, sedan fyllde vi med jord och planterade tujor och granar, samt div. andra växter. Detta har på några år växt upp och bildat en grön lummig ridå mellan oss. Jag slipper att se grannen, men jag får stå ut med hans gapiga röst.
Det skulle vara skottpengar på idioter till grannar eller så borde kommunerna inte tillåta att man får bygga så tätt som det görs nu.

Lycka till! ;D
 
Ska man springa runt på tomten näck,, o det e ju klart man ska.. ;D

Då måste man skaffa ett jätte plank vs häck för att inte kunna bli anmäld av grannar, förbipasserande, mm för förargelseväckande beteende, vissa här i forumet ligger kanske i farozonen, inga namn nämda ;D ;D ;D

Jag håller med att det blir mysigt med en tomt som är avskild från verkligheten (läs grannar), man skall ju kunna slappna av i sin enskildhet o kunna meditera o så........ ;)
Vill man mot alla odds umgås med sina grannar så kan man ju alltid bjuda in dessa... När man SJÄLV vill ;D
 
Alla kan inte bli goda vänner eller goda grannar. Men onekeligen är det fint och nyttigt att försöka bli goda grannar. Nyttigt för man kan ge varandra tips, se till varandras katt när man reser bort eller hlälpa grannen skotta snön när han ligger inne på repmånad ...

Vad ska man ha staket till ?
Utestänga andras blickar ? -- då får man själv begränsade vyer
Öka revirtänkandet ? -- osocialt
Utstänga grannens katt eller hindra vilda harar från att smaska på Dina lökväxter? -- lönlöst
Utetänga rådjuren -- kanske om stängslet är hägt?
Fungera som barriär så att det blir extra jobbigt att klippa gräset? -- det finns nog med arbete ändå,
Innestänga barnen så att de inte gär till grannen -- tveksamt, sociala kontaker är viktiga

Kanske är lösningen nägra friväxande buskar som placeras i tomtgränsen. De markerar gränser men hindrar inte kontakter. Om de inblandade parterna är matglada kan friväxande prydnadsbuskar ersättas av fruktträd och bärbuskat. Myclet lämpligt om tomterna är små!

Och när Du planterar på Din sida om gränsen -- försök att sätta Dig in i grannsens situation och placera träden / höga buskar på ställen där ochså hon/han skulle gilla dom!
 
Sarastro skrev:
Vad ska man ha staket till ?
Utestänga andras blickar ?  -- då får man själv begränsade vyer
Det jag tänker på är att "vad smidigt för tjuvarna att kunna arbeta ostört utan att någon ser dem" :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.