Hej vad nytt är pg, ?
Är nära att handla en automover nu , 330x säljs till ok pris just nu av en forumannonsör .
Min tvekan kommer sig av att jag har en långsmal passage (20m x 90cm) som med dagens utbud gör att jag måste bära över klipparen till biytan , ca 200 kvm .
Kommer det måhända ngn. lösning på detta ? Ska man vänta och se ? Blir priserna bättre om nån månad ?
Skall INTE ha en klippare som krånglar , ej heller en som ger kraftiga spår längs guide/begr.kabel .
Erik
 
Jag antar att även den långsmala ytan ska klippas?
Det är möjligtvis det som skulle kunna innebära problem. Jag tror det skulle kunna fungera men jag har ingen egen erfarenhet av så långa passager. Det finns viss risk att roboten kan "fastna" i passagen en längre stund när den hittar in på egen hand. Om den bara ska följa guidekabel genom passagen kommer det inte innebära några problem alls.

Vad består kanterna av passagen av? Går det att låta klipparen "studsa" mot kanterna?
 
har nu beställt en 330x . Ska inte klippa i passagen,bara transport . Som jag (miss)förstått så ska gränskabeln ligga
35 cm från staket/friggebod ,bilparkering . Guiden emellan Tror den ska ligga min. 30cm från gränskabel . 130 cm ?
Skulle vilja att klipparen bara följer denna väg.Är det möjligt ? Erik
 
Det ska vara möjligt. Finns flera trådar här på forumet om trånga passager. 35 cm från fasta hinder ska man ha för att vara 100% säker på att klipparen aldrig någonsin ens vidrör de fasta objektet när den klipper. Om roboten inte ska klippa i passagen behöver du ju enligt manualen bara 60 cm mellan begränsningsslingorna och sedan drar du guiden i mitten. I verkligheten brukar det funka med trängre passage än så utan problem. Jag har själv en 310 och har en drygt 5 meter lång passage med 50 cm mellan slingorna som dessutom klipps utan problem. Eftersom din passage inte ska klippas skulle jag prova mig fram med ännu tightare mellan slingorna för att minska risken för att den hittar in i passagen på egen hand när den klipper och "fastnar i passagen en längre stund innan den hittar ut igen. Jag har läst om fungerande exempel här på forumet med i alla fall 40 cm mellan slingorna och guiden därimellan. Jag skulle prova mig fram vad som funkar för dig och börja med ca 35-40cm mellan slingorna. Då ska den förhoppningsvis inte hitta in på egen hand men kan fortfarande ledas genom passagen med hjälp av guiden. Exakt vilket avstånd du kan ha måste du prova dig fram till men om det går vore det nog bäst om det gick att lägga slingorna ca 30 cm från de fasta objekten. Då borde den förhoppningsvis aldrig hitta in själv men om den gör det skulle den på sin höjd kunna nudda i de fasta objekten med väldigt låg fart. Du kan även experimentera med inställningarna för hur långt klipparen ska kunna passsera slingorna om så krävs.
 
Om jag lägger gränstrådarna 10 cm isär och guiden emellan , vad händer då ?
 
Har inte testat själv men har svårt att tro att det skulle funka. Det blir för tight. Roboten lär få svårt att skilja på signalerna från de olika trådarna och det är stor risk att den kommer köra ut från området. Men det går ju alltid att testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.