Skitsnyggt jobb.
Vad hade du för virkesdim. från början?
 
klasan skrev:
Skitsnyggt jobb.
Vad hade du för virkesdim. från början?
Tack! Jag har köpt snickeriplank av en bonde "hemma i Värmland". Det brukar vara 2" eller 2,5" och dessa var nog ca 60mm, bredden är ju vad den är, denna var nog runt 350mm okantad. Det är ju lite extra kul att veta vilken skog som träden stått i, jag har ju också haft förmånen att plocka omkring bland alla och välja ut dom jag vill ha. Har nog legat i min källare nu i 10 år kanske så det håller mellan 7-9% fuktighet, lite för mycket för att vara perfekt kanske men kan inte få det torrare utan tork.
 
Säkert blir många arga på mig :surprised: men jag kan inte låta bli att tycka dessa armaturer är förskräckliga. De passar inte ens in på ett industrilager.

De lyser mer i ögonen och bländar än vad de lyser på det man ska se.
Nästan hälften av ljuset går snett uppåt och belyser världsrymden. Helt meningslöst


Jag tycker att en lampa inte ska synas så mycket. Viktigare är att det belyser det man ska se.

Typ så här:
Kvällsbild av en uppfart med lysande vägglampor på ett garage och staket, vilket ger en bländande effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, personligen har jag inte behov att se fasaden när jag kommer hem en höstkväll.
Däremot att ljuset sprider sig ut över gårdsplanen som jag ska gå över...

Snyggt snickrat för övrigt.
Och min egen lampa sitter platt på ena knutbrädan.:) Ger ändå tillräckligt ljus åt de håll jag behöver.
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
S
Då är det väl tur att alla inte har samma smak. Tänk vad tråkigt det skulle bli.
 
nubb skrev:
Säkert blir många arga på mig :surprised: men jag kan inte låta bli att tycka dessa armaturer är förskräckliga. De passar inte ens in på ett industrilager.

De lyser mer i ögonen och bländar än vad de lyser på det man ska se.
Nästan hälften av ljuset går snett uppåt och belyser världsrymden. Helt meningslöst


Jag tycker att en lampa inte ska synas så mycket. Viktigare är att det belyser det man ska se.
Tror nog ingen blir arg ;) men som någon skrev är det väl en smaksak. På 50, 60 o 70-talen resonerade många ur rent praktiskt perspektiv och satte perspektivfönster på gamla hus och tyckte det var bra, inte fint nödvändigtvis inte ens passande till husets arkitektur utan för att dom släppte in ljuset bättre, samma anledning sågades spröjs bort, det sattes masonit på spegeldörrar osv.

Själv gillar jag nog att det passar ihop, och då enligt min smak som inte nödvändigtvis är så bra :)
Hade jag haft ett nytt hus hade jag nog valt lampor liknande de på bilden du hade...
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
Återkommer med lite om torrheten. Du får knappast ner det till 7-9 % i normal rumstemp. heller.
Under 10-12 krävs det mycket energi för att komma. Sysslar med virkestorkning och inte många vill betala extra för snickeritorrt. För att använda virke utomhus räcker det bra med 18-20 % fuktkvot
 
klasan skrev:
Återkommer med lite om torrheten. Du får knappast ner det till 7-9 % i normal rumstemp. heller.
Under 10-12 krävs det mycket energi för att komma. Sysslar med virkestorkning och inte många vill betala extra för snickeritorrt. För att använda virke utomhus räcker det bra med 18-20 % fuktkvot
Kan nog vara så att min mätare inte är helt tillförlitlig, den var nog för billig för det men bra dagar visar den 7-9% men det kan ju vara fel då jag aldrig kalibrerat den mot något, jaja det går hjälpligt att snickra med mitt virke, duger åt min kunskapsnivå det är ju inte precis rokokomöbler jag fått till :)
 
ullberg
nubb skrev:
Jag tycker att en lampa inte ska synas så mycket. Viktigare är att det belyser det man ska se.
Själv är jag helt ointresserad av att 'se' på fasaden, jag vill ha spridning och då är en stallykta utmärkt imho, men det gör ju ingenting att vi tycker olika. TS lampor tycker jag är väldigt vackra, de ser ut att vara "riktiga" i gjutjärn a la Gysinge, nacka byggnadsvård etc. och inte en enkel plåtkåpa som ser ut att komma från en gigantisk fabrik i låglöneland, men det är vad jag tycker det.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.