Hej!

Det gäller ett 90-talshus 1 1/2 plan med krypgrund där tvättrummet ligger på husets baksida i anslutning till köket, en lösning som var vanlig förr i tiden antar jag. Vi ser hellre att köket ligger i anslutning till vardagsrummet och hade gärna önskat att nu när vi ska bygga igen mellan hus och garage att tvätt och värme flyttar ut dit och då kan vi ta bort tvättrummet helt från den ordinarie huskroppen. Sen river vi vägen mellan tvättrum och vardagsrum, så hamnar vardagsrum och kök i ett och vi blir av med en vägg (som vi redan tycker det finns för många av i detta hus).

Frågan är dock, hur invecklat kan detta bli för en rörmokare. Värmesystemet är vattenburet och det sitter en frånluftsvärmepump av märket nibe i tvättrummet, installerad nån gång tidigt 2000-tal. Följande andra grejor finns i tvättrummet som måste flyttas:

* Värmepump och tillhörande ventilation
* Inkommande vatten och vattenmätare
* Kopplingsskåp till vatten för övervåning
* tvättmaskin
* vattenburet element
* tvättvask med vatten och avlopp

Har snackat med elektriker och han säger att själva elen är görbar (husets säkringar sitter givetvis i den väggen mellan tvättrum och vardagsrum som vi vill riva) och han behöver ca 1 vecka för att flytta allt, förutsatt att det går att dra i takbjälklaget ut till nya stället. Planen är att flytta hela skåpet och sen dra om allt i taket till närmaste kopplingsdosa. Antar att man för vvs och vatten går i golvbjälklaget istället och öppnar upp det. Sen blir det väl till att skarva det som skarvas går?

Vad säger ni som kan detta med vatten, hur stort jobb är det för en röris? Snickaren får ju öppna bjälklagen både i tak och golv så man kan vandra vidare. Totala avståndet är ca 4 meter som längst som vatten, avlopp och värmeledningarna måste förlängas.

Denna ändring hade gjort en oerhört positiv påverkan då vi med denna även kan förstora köket lite då det är väldigt litet, samt att vi får en naturlig passage in till vardagsrummet utan att behöva gå via hallen.

Tacksam för svar, behövs det nån sorts skiss så kan jag göra det...


/S
 
tommib
Allt är möjligt, men det du beskriver låter extremt besvärligt.

Inkommande vatten: Servisledningen måste dras om. Detta innefattar att bila upp plattan. Alternativet är att man kanske kan skarva den, men då får du en rörskarv i köket/vardagsrummet.

Värmepump, med ventilation: Alla kanaler måste dras om. Detta kan vara mer eller mindre enkelt.

Kopplingsskåp för vatten. Ja, det blir ju kvar på ett eller annat sätt. Antingen som inspektionslucka till kopplingarna eller som det är, med ny matning.

Resten: Smågrejer i sammanhanget. Ev att man måste bila upp plattan och sätta igen golvbrunnen.

Har du en ritning på huset, eller bilder?

Elen är det överlägset lättaste i den här manövern.
 
Utan att kunna detaljerna så...

Elektriker en vecka,
rörmokare en vecka,
snickare en vecka,
ventilationstekniker en vecka...

Badrummet ligger ju där det ligger för att det skall bli en enkel installation med bad och kök bredvid varandra.

Jag tycker det låter väldigt komplext!
Är det inte bättre/enklare/billigare att gå vidare?
Dvs köpa något annat som passar er bättre, eller bygga nytt.
 
tommib skrev:
Inkommande vatten: Servisledningen måste dras om. Detta innefattar att bila upp plattan. Alternativet är att man kanske kan skarva den, men då får du en rörskarv i köket/vardagsrummet.
Men det var väl krypgrund? Då kan det väl inte vara särskilt svårt att flytta? Bara att skarva och dra till nytt ställe i krypgrunden?
 
tommib
Ah... ja, det missade jag.

Men det är ändå extremt mycket jobb. Är det gjort på 90-talet så är det nog inte rör-i-rör, utan prisol eller liknande. Då blir det att skarva och då blir det kopplingsskåp ändå. För tappvattnet alltså. För servisen är det inte givet att man får skarva den i krypgrunden, eller ens dra om den i krypgrunden. Det beror på förhållandena där nere och om det riskerar att bli minusgrader (uteluftventilerad krypgrund).
 
Tack för era svar. Jag kollade vad det är för typ av rör och det verkar vara någon sorts plaströr, kanske var man lite före med detta. Det är inga metallrör utan gummi/plast hela vägen. Krypgrunden är inte isolerad verkar det som utan lecablock. Hade gärna isolerat den för golven blir ganska kalla på vintern.

Gissade att det kunde bli invecklat för man har ju lagt precis allt vad gäller el och vvs i detta rum, dock hade det passat så perfekt att använda detta nya rum vi får i bygget mellan hus och garage till just tvätt, för i vår värld har detta inget med köket att göra och borde inte ligga där det nu ligger, antagligen tyckte arkitekter på 90-00-talet annorlunda. Vi hade dessutom sluppit passera tvättrummet varje gång vi ska gå ut via den nya entren mellan hus och garage.

Det är dock ingen dealbreaker, vi kommer att bo kvar oavsett, men det hade varit så himla najs för vi såg att alla pusselbitar hamnade på plats helt perfekt... utan någon "dö-yta" som vi inte använder eller som ligger fel.

Då flyttar vi ner denna grej till typ sist i "förbättra huset"-listan... :) Skulle man vinna pengar i framtiden så går det ju alltid att ändra sig. Det tilltänkta nya tvättrummet kommer att göras som ett väldigt enkelt isolerat förråd, så att det ska gå att öppna upp i både tak och golv i framtiden om vi kan dra in vvs dit.

/S
 
Det vore kula att se lite skisser/ritningar på hur det är gjort nu,
och hur ni har tänkt planlösningen i framtiden.

Kanske du kan få lite nya idéer från förstågsigpåarna här :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Förstår inte riktigt din beskrivning, så som KnockOnWood skriver vill jag gärna se ritningar.

Jag uppfattar det som att du inte vill ha tvättstugan i huset utan i ett fristående förråd? Eller är det en avdelad del av garaget? Att man inte vill ha tvättstugan bakom köket förstår jag, men det är väl snarare i närheten av sovrummen man vill ha den istället?

Eller menar du något annan än tvättstuga med tvättmaskin och torkmöjligheter när du säger "tvättrum"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.