Så, efter semestern och hemkommen till den avsomnade uteplatsen tänkte jag nu försöka väcka det till liv igen.
Har fått tag på en bordsskiva i ek som är 2400x100x30mm, alltså ganska stor.
Tänkte såga ur och lägga i en dubbelho med blandare som jag också fått tag på.
Men, nu till frågan, kommer det att bli svarta märken kring diskbänken? Metall mot ek är ju inte det bästa.
Samtidigt så finns det ju en uppsjö av ekskivor i kök som har diskbänkar.

Är detta något jag överhuvudtaget behöver tänka på?


Tanken är att slipa av skivan från den lack som nu ligger på, och låta den vara helt obehandlad.
 
Ekbänkskivor i kök brukar inte vara obehandlade. Dessutom har de ofta fläckar därför att någon inte varit tillräckligt noga med att torka av vatten. Är den utomhus lär den färgas grå av solljus förutom vatten. Är den avsedd som bordsskiva är det inte säkert att limmet är vattenfast i längden.

Om du har ett tak över så att det inte regnar på den och har den ordentligt oljad kan det säkert hålla ett tag, men det kräver nog en hel del underhåll att hålla den snygg.
 
Min tanke är att den ska bli grå, den ska inte användas som bord, Den ska användas som arbetsyta bredvid grillen.

Nej, såklart är de inte obehandlade, men som jag fattat det så kan dessa svarta fläckar från metall uppstå även på behandlade skivor?

Hade ekskivor i mitt förra hus, de oljades och ordnades med och spilldes nå¨got så torkades det snabbt upp. Nu ska ju detta vara utomhus så det får bli som det blir, dock så vill jag gärna slippa, om det går, att det blir svart från diskbänken.

Det där med limmet har jag inte tänkt på. Limmet kanske inte är väderbeständigt? Då kommer det alltså bli fula ränder?

Då jag läst på lite så verkar det knepigt att hålla en behandlad ekskiva, därför tänkte jag att det var lika bra att släppa det och låta den åldras.

Vad är annars det lättaste sättet att behandla skivan på?
 
Jag hade kört en hårdvaxolja med UV-skydd. Definitivt inte obehandlad.
 
falkn skrev:
Jag hade kört en hårdvaxolja med UV-skydd. Definitivt inte obehandlad.
Ok! Tips på vilken.
 
Tobias_75 skrev:
Ok! Tips på vilken.
Osmo är det enda jag använt, men alltid med bra resultat.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
falkn skrev:
Osmo är det enda jag använt, men alltid med bra resultat.
Ok! Tack för det.

Men, hur är det nu med svarta märken från diskbänken? Kan det bli ett problem?
 
Det tror jag verkligen inte.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
falkn skrev:
Det tror jag verkligen inte.
Ok. Då kör jag på!
 
Så här några år senare. Har limmet i skivan hållit?

Funderar på att flytta ut ett stavlimmat ekbord utomhus, men funderar på just limmet...
 
Det gick käpprätt åt skogen.
Såg bra ut först.
Slipade av lacken och lade på någon hårdvaxolja jag fick av en bekant.

Lade i mindre ho jag fick tag på.
Vart inga problem med hon.
Däremot så verkade inte limmet mellan stavarna riktigt tåla väder och vind.
Skivan slog sig och det blev "resningar" mellan stavarna.
Så tyvärr blev det inte så bra.
Och min helt ovetenskapliga analys är just stavarna och därmed de många skarvarna som blev boven.


Har letat men har inte en enda bild från åbäket.
Hade en lur som jag tappade som inte hade någon molnbackup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.