Någon kunnig snickare som vet ifall denna väggen är bärande eller inte? Jag tror att själva murstocken håller upp den här halvan av huset. Reglarna är 30x60mm. Tack på förhand!

Delvis rivet väggparti med exponerade reglar i en bostad, undran om bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljvy av en trävägg med synliga reglar på 30x60mm vid en murstock, ifrågasatt som bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inblick i en väggkonstruktion med synliga träreglar och isoleringsmaterial vid en murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedrivna träreglar och spånskivor på golvet vid en potentiellt bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusbild av en öppen spis med brinnande ved, omgiven av väggar och en dörröppning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vet?
 
Det är omöjligt att svara på utifrån bilderna. Hur är väggen placerad i huset.
Hur är bjälklaget konstruerat.
 
K
Det är oftast lättast att se om du bifogar en planlösning. 30x60 låter klent i en bärande vägg.. går takstolarna med eller vinkelrätt mot väggen?
 
Det går med väggen. Ska bifoga ett par bilder till ifrån vinden och planlösning:)
Vy av en vind med synliga träbjälkar och en vägg täckt av isoleringsmaterial, golvet täckt av lösullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar och förstärkningar i ett vindutrymme ovanför ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av vind med träbjälkar och golvspån samt synliga förstärkningar över bostadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal arkitektritning av en byggnad och dess planlösning, med markerade ytor för sovrum, vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal ritning av en husplanlösning med beteckningar för rum och mått samt en fasadskiss mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man på bilderna ifrån vinden så verkar det vara förstärkt över vardagsrummet med tanke på att det är så stor yta? Eller tänker jag fel?
 
Det är väggen som går mellan kök och vardagsrum iaf:)
 
Vem har lagt dit stolparna på vinden och vad är deras syfte?
 
Tror de fanns med i ritningen, förstärkning?
 
Du har fackverkstakstolar, dvs väggarna under är inte bärande. Stolparna på vinden under nocken har ingen bärande funktion för takkonstruktionen. Antingen är det någon som satt dit dem mot bättre vetande eller så är syftet med dem att förstärka vindsbjälklaget så att det ska kunna användas som golv.
 
Okej, så du menar att ingen av väggarna är bärande?:S om man kollar på vinden så ligger en av takstolarna precis ovanför väggen jag tänker riva, vet inte om det är utav slup?
 
Eller nu när jag kollade lite noggrannare så gör den inte det utan är ca 15-20cm ifrån:)
 
Köksväggen är med mycket hög sannolikhet inte alls bärande.

Om någon vägg är bärande så är det den som går längs med huset på tvärs mot takstolarna (som stöd på mitten).

Är det någon "kant" (även kallad "gubbe") i taket i vardagsrummet, på samma ställe som väggen i källaren? Isåfall tyder det på att hjärtväggen är bärande, men den avbärande balken kan även ligga inne i taket, så avsaknad av den är ingen garanti.
 
Okej tack! Det vet jag inte förens jag rivit ner taket också, det är sänkt tak i v-rummet med reglar och gipsskivor:) får väl riva ner väggen och hoppas på det bästa;) alla jag frågat säger att den inte ska vara bärande, vilket jag också trodde.
 
Anna_H skrev:
Om någon vägg är bärande så är det den som går längs med huset på tvärs mot takstolarna (som stöd på mitten).
Eftersom det är fackverkstakstolar kan hjärtväggen inte vara bärande. Det finns ingen punkt mitt under en fackverkstakstol som kan ta upp last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.