Hej,
Jag och min pojkvän har hittat ett gammalt hus dom vi har förälskat ossi.
Någon som far tips och råd innan vi köper det? Nu vet jag väldigt lite om hus min pojkvän vet lite mer. Men vill höra era åsikter.
Lite info om huset.
Huset är från tidigt sekelskiftet.
Vatten och avlopp är kommunalt.
Färgen på huset ser bra ut, inte flagnat eller så.
Grunden är betong eller sten kanske.
Mäklaren trodde inte det var vinterbonat.
Mäklaren påstår att fönstrena är englas fönster. Jag tyckte det såg ut som dubbel.
Det är vedeldad uppvärmning. Men aggregatet är gammalt och måste bytas ut snart. Jag tänkte mig luft- och vatten värmepump
Några kloka ord?
 
Jeahla skrev:
Några kloka ord?
Ja, ta med någon som kan hus och titta på det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Känner ingen plus att det ligger en bra bit bort
 
Ska ni ha det som fritidshus?

Du skriver inget om taket. Taket är det man bör börja med att se över skicket på.
 
Jeahla skrev:
Känner ingen plus att det ligger en bra bit bort
Köp in tjänsten då. Ett gammalt hus är ett utmärkt sätt att skapa sig dyra problem, så det gäller att veta vad man gör.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nej förlåt, jag tror det har använts som fritidshus i några årtionden. Men vi vill göra det till permanent bostad.

Taket såg helt och fint ut
 
Om ni ska använda det som permanetboende så håller jag med Robert63; köp in tjänsten.
 
Ok det låter vettigt
 
Vad är vedeldad uppvärmning med "aggregat" ? Är det vattenburet värmesystem? Vad är det för panna? Frågan är också om det ursprungligen är byggt som fritidshus = dålig isolering. Hur det har använts på senare år är mindre intressant. Huset är dessutom så gammalt att elsystemet kanske måste bytas ut?
 
Lägg ut en länk till annonsen så får du bäst hjälp.
 
Nej luft tror jag och det värms med ved. Vet inte vad det heter tyvärr.
Tvivlar på att det byggdes som fritidshus, men det är en intressant fråga.
Elfrågan vet jag inte heller.
 
Det ser ju fräscht ut på bilderna iaf. Elen verkar vara delvis bytt, delvis jordat, förmodligen inget fel på den. Värmepump kan behöva bytas ut, kanske sätta in en luft/vatten om det finns vattenelement i hela huset? Samtidigt bör man se över ventilationen så att fläktar fungerar/sätts in i badrum/tvättstuga/wc. Kontrollera så att det finns väggventiler i alla sovrum och v-rum.
 
Jonatan79 skrev:
Det ser ju fräscht ut på bilderna iaf. Elen verkar vara delvis bytt, delvis jordat, förmodligen inget fel på den. Värmepump kan behöva bytas ut, kanske sätta in en luft/vatten om det finns vattenelement i hela huset? Samtidigt bör man se över ventilationen så att fläktar fungerar/sätts in i badrum/tvättstuga/wc. Kontrollera så att det finns väggventiler i alla sovrum och v-rum.
Tack för att du tagit dig tid. Vi ska byta ut pumpen mot precis vad du säger vatten -och luft pump. Är det bäst med en eldriven?

Det ska vara dragventilation. vad det nu betyder.
 
det ser fint ut men en miljon ska man nog inte chansa med om ni inte har mycket pengar över... ta dit en besikningsman och få en ordentlig genomgång av huset är mitt förslag om ni nu inte har kunskapen själva, lycka till, kul med hus!
 
  • Gilla
Jeahla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.