elmont skrev:
Då vill jag upprepa mitt svar bla. NOBÖ, ADAX har system för att styra värmen. Styrningen sker med radio eller över starkströmstrådarna från en centralenhet.
Kör Nobö i fjällstugan. Fungerar perfekt med styrning över internet. De använder trådlöst för att styra termostaten.
 
Oljeelement ska du över huvud taget inte fundera på, dom har inga fördelar men lite nackdelar. Eftersom det gång på gång skrivits om det på forumet avstår jag att upprepa det, vill man veta går det ju att söka.
Vill du ha "vanliga" element med 10 grader sänkning utan att använda tillverkarnas eller egna "speciallösningar" blir det nog svårt att hitta något för det är 5 grader som är "standard". Jag har aldrig sett nått element med 10 graders nattsänkning genom nollan.
En av orsakerna kan ju vara att dom allra flesta hus inte förlorar så mycket över natten även med värmen avstängd om det inte är mycket kallt och blåsigt.
 
Nej det är utan olja som är förstavalet, är väldigt nöjd med Adax neo som blir varmt blixtsnabbt och håller värmen bra, förutom just styrningen...
Finns det element att köpa utan termostat? Av/på utan att bryta matningen, då skulle jag kunna styra temperatur och sänkning via en central Z-Wave termostat istället..
 
  • Gilla
Henrik_Magnusson
  • Laddar…
Earplugged skrev:
Nej det är utan olja som är förstavalet, är väldigt nöjd med Adax neo som blir varmt blixtsnabbt och håller värmen bra, förutom just styrningen...
Finns det element att köpa utan termostat? Av/på utan att bryta matningen, då skulle jag kunna styra temperatur och sänkning via en central Z-Wave termostat istället..
Det finns det säkert, vi har ett adax Neo som det var väldigt enkelt att koppla ut termostaten på så att jag kunde styra det externt istället.
 
Oljefyllda är ju för att ÖKA trögheten i systemet - och "nattsänkningen" för att göra (ibland) snabba skiften.

D v s motstridigt komponent/systemval
 
MagHam skrev:
Oljefyllda är ju för att ÖKA trögheten i systemet - och "nattsänkningen" för att göra (ibland) snabba skiften.

D v s motstridigt komponent/systemval
I mitt fall kommer jag ju inte använda nattsänkningen som en vanlig nattsänkning, systemet kommer att gå mer på underhållsvärme än komforttemperatur och vill ha en snabb höjning när vi skall använda utrymmet.
 
MagHam skrev:
Självklart. Jag klagar inte på funktionen, det är en jättebra ide att kunna ha olika lägen. Det är namnet "nattsänkning" jag stör mig på :|
I fritidshus är det perfekt att ha signalstyrt hemma/borta läge via SMS eller nätet (y)
Vet du om att i de större företagen nattsänker man på natten och även minskar ventilation flera timmar under natten för att höja det igen när de flesta kommer till jobbet på morgonen. De har förstått att det kan löna sig med nattsänkning!
 
MagHam skrev:
Oljefyllda är ju för att ÖKA trögheten i systemet - och "nattsänkningen" för att göra (ibland) snabba skiften.

D v s motstridigt komponent/systemval
Då får man väl nattsänka 30 min tidigare och starta 30 min tidigare innan önskad tid. Tiden den nattsänker blir ändå den samma. Verkar vara svårt men så gör jag! I utrymmen som fritidshus som snabbt behöver förändring är det däremot fördelar med vanliga elelement.
 
Redigerat:
Att det heter nattsänkning är väl egentligen pga att man enligt vetenskapen skall ha det svalare i sovrummet på natten för att sova bättre, inte primärt för att spara el... Någonstans mellan 16-18grader skall vara optimalt att sova i...
Sen kan man i vissa lägen spara el också som en bonus :)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Måste du ha matningen kvar till elementen? Om du använder någon typ av reglersystem för på och av med strömmen till element med tillkopplad termostat och styrning så bör det finnas system som klarar det. Eftersom du har 400 volt så är väl värmen kopplad till separata säkringar. Med sådant system blir du inte bunden till vilket element du ska köpa. Prata med en kunnig elektriker eller elfirma som nog kan ge dig olika förslag.

Jag har ett gammalt system som slog på och av strömmen med veckoprogram och olika inställningar med en termostat för borta/nattsänkning ner till +10. När veckoprogrammet gick sönder bytte jag ut termostaten till elektronisk programmering med 18 olika alternativ och inbyggd termostat. Enda nackdelen är att det smäller till då strömmen slås på till systemet. Dock inte under inställd tid då termostaten står lite över önskad värme. Då sköter termostaterna vid elementen det hela.
 
Redigerat:
Är det underhållsvärme du vill ha så är det enkelt att sätta en eller en par kontaktorer som styrs av termostat. När man vill ha den lägre temperaturen får helt enkelt rumstermostaten styra och när man sedan vill ha komforttemperatur får elementens termostater styra. Det är en enkel och rätt billig lösning och vill man styra sänkning/komfort med tex GSM så är det inga problem.
 
elmont skrev:
Är det underhållsvärme du vill ha så är det enkelt att sätta en eller en par kontaktorer som styrs av termostat. När man vill ha den lägre temperaturen får helt enkelt rumstermostaten styra och när man sedan vill ha komforttemperatur får elementens termostater styra. Det är en enkel och rätt billig lösning och vill man styra sänkning/komfort med tex GSM så är det inga problem.
Den varianten låter ju vettig, finns det speciella kontaktorer eller klarar vanliga av att slå av/på i den omfattningen termostaten vill reglera?
 
Earplugged skrev:
Någonstans mellan 16-18grader skall vara optimalt att sova i
På vintern, när det är -20 ute och man är bottenfrusen ända in i ryggmärgen är det f-n i mig inte skönt att fortsätta frysa i sovrummet.
 
Det finns flera olika varianter av kontaktorer som fungerar, dessutom är elvärme en mycket skonsam typ av belastning. Hur stora kontaktorer du behöver kan man inte säga innan man vet hur hela anläggningen ska utföras, men man brukar använda kontaktorer som klarar lite mer än den faktiska förbrukningen.
 
MagHam skrev:
På vintern, när det är -20 ute och man är bottenfrusen ända in i ryggmärgen är det f-n i mig inte skönt att fortsätta frysa i sovrummet.
Smaken är som baken, det är likadant med att vissa gärna tar ett dopp när det är 16 grader i vattnet, men andra kräver 25+.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.