Måste få slänga in en brasklapp mot alla billiga larm från securitas direkt, sector mm. Nästan ingen installationskostnad för grundsatsen, en del kompletteringar för att få ett anständigt baslarm och sen kopplat till ett ganska dyrt larmcentralsabbonemang. Är det verkligen billigare än ett riktigt larm?

Säg att ett riktigt proffesionellt avancerat larm kostar ca 30 000 att installera i en normal villa med ett närliggande garage. Då ingår flera manöverpaneler, rerelsedetektorer på flera ställen, en del fasta magnetkontakter, några braddetektorer, kanske t om GSM backup. Troligtvis kan man också få det trådbundet med snygg installation för dom pengarna. Har fått installerat två sådana larm själv och fått offerter från flera andra företag på liknande summor.

Säg en ränta på 4,5% i genomsnitt. Det blir 0,045*0,7*30 000/12=79kr/mån + ett abbonemang till valfri larmcentral som kostar kanske 160kr/mån eller något sådant när du har egen anläggning. En totalkostnad på 240kr/mån för ett riktigt avancerat larm som deeutom är mycket användarvänligt=flera manöverpaneler och säkert. :)Då äger du det själv och får serva det också men har du trådbundet så är servicekostnaden minimal utslaget/mån.

Varför ska man då ta ett från Sctor/Aroundi/Securitas direkt osv? Ja do har jag också hafft hem och fått offerter på men så fort man vill ha mer än baspaketet så börjar det kosta rejält. :-X

Så kom igen lite! Släng fram era kommentarer och åsikter nu så att vi kan få en spännande verbal boxningsmatch om detta!! ;D




 
Med din beräkning är det ju banken som äger larmet.... ;) Säg att du amorterar av lånet på 20 år, då får du hosta upp ytterligare 125 kr/mån. Sen är du ägare av larmet (och då vill du ha ett nytt....).
Annars kan man väl säga att det är enkelt att använda sig av de bolagen du nämner. De lär ju kontakta dig förr eller senare och det enda du behöver göra är tacka ja när de knackar på...
Men jag håller med om ditt resonemang att det inte är så billigt som det verkar med aroundio, sector, securtas direct etc. med tanke på vilka prylar de prackar på dig.
En snabbkoll hos aroundio skulle ge mig ett pris på 9360 kr + 363 kr/mån. Jag gav omkring 11000 totalt för vårt larm (med samma konfiguration + lite extra)

/Nuno (ägare av tjeckiskt "budget" larm utan anslutning till larmcentral/vaktbolag)
 
Kan endast hålla med Skogstomten i detta resonemang. Varför ska dom vara så fruktansvärt dyra på alla tillbehör som man ändå måste ha?? Finns det verkligen någon som klarar sig med en bas installation. Och vad är det som folk har emot trådbundna larm. Dom är ju både driftsäkrare och enklare att sköta utan alla batteri byten. Hur klarar sig dom trådlösa för åska och liknande?? Och sen inte minst hur kommer det sig att det precis har kommit trådlösa larm som är godkända?? Det har ju tagit en evig tid att få till det godkännandet... Nej tacka vetja att äga sitt egna trådbundna larm. (det gör att det nya trådlösa fortfarande ligger ouppackat i källaren..)
 
Varför de är så dyra på allt utöver baspaketet?

För att det är där de stora pengarna finns. Många dörrknackande larmförsäljare framstår som den nya tidens dammsugarförsäljare.
 
Jag har precis kört ut en av Aroundios säljare...

Han tvingade sig in när bara tjejen var hemma. När jag kom från jobbet trött och hungrig satt han med sin pärm och körde påståenden:
"ett tryggt hem - det vill man väl ha?" Ja sa vi.
Man vill väl veta att man kommer hem från semestern utan att ha haft inbrott?" Ja sa vi.
Verkar det inte bra att kunna ha larm fast man har katt?" jo sa vi
"verkar det inte smidigt?" Jo sa vi.

När jag trodde vi var klara och hade fått en offert så sa jag att jag inte skriver på ett smack innan jag hunnit kolla konkurrensen och hur bra erbjudande han hade egentligen. Han blev närapå otrevlig och ville ha tid för installation för vad ska vi fundera på egentligen? M;ärk väl - vi bjöd inte in honom, min flickvän sa redan inledningsvis att vi inte kommer köpa något, men att vi kan ta en offert att fundera kring.

Eftersom vi svarat ja på ovan nämnda och liknande påståenden hade han i princip byggt upp en beställning. Jag blev förbannad och skickade ut honom. Ett tips till er som jobbar som säljare - är ni för påstridiga och hetsiga så kommer iallafall jag ALDRIG handla av er. På så sätt har jag eliminerat Glocalnet, Telenor och numer Aroundio för alltid.

Finns det larmtillsats mot alla *censur* försäljare? DET skulle jag kunna betala bra med pengar i månaden för.
 
Japp det finns, kallas folkilsken dobberman ;)

Mer allvarligt så förstår jag dig fullständigt. Jag reagerar precis på samma sätt.
Hittills är det hyresgästföreningen som står högst på min svarta lista. De försökte värva mig i flera år med samtal på helger och nätter. Även efter att jag hadde flyttat till eget hus.

Slutade med att jag bad att få prata med juridiskt ansvarig chef och meddelade honom om att han blir anmäld för trakaseri personligen om det kommer ett enda samtal till.

Sen dess har det varit tyst från dem
 
Håller fullständigt med.

Jag kollade upp flera olika larmlösningar till mitt nybygge. Idag har jag ett riktigt bra trådbundet larm med flera paneler, sirener, kontakter, brandlarm och koppling till larmcentral i tre år. Det gick på 24 000 kr. Aroundios lösning med samma antal enheter skulle totalt kosta mer efter tre år och då skulle jag inte ens äga grejerna!

Kaj
 
Kan man koppla ett larm till t.ex Securitas om man inte köpt larmet från dessa? Sist jag kollade gick det inte och i så fall har man ju inget val om man vill att någon ska rycka ut vid inbrott (eftersom polisen inte gör det längre om de inte har vägarna förbi och inget bättre för sig).
 
Spix skrev:
Kan man koppla ett larm till t.ex Securitas om man inte köpt larmet från dessa? Sist jag kollade gick det inte och i så fall har man ju inget val om man vill att någon ska rycka ut vid inbrott (eftersom polisen inte gör det längre om de inte har vägarna förbi och inget bättre för sig).
Gäller nog bara Securitas i.s.f. Jag har mitt uppkopplad till larmcentral, och har även blivit kontaktad av säljare som velat sälja en anslutning till sin larmcentral (Falck t.ex.). Så valmöjligheter har man ju.
 
Vad hjälper ett dyrt bra larmsystem som står och tjuter i sommarstugan i skogen då man är i thailand? Känns lite smidigare att ha securtias etc. som tar hand om det då det blir något.
 
Kalkylerna stämmer med de avancerade larm jag fått offerter på och låtit installera. Samt med de offerter jag fått från tex Securitas directs samarbetspartners och aroundio på samma objekt.

Larmcentralen är egentligen ganska ointressant eftersom det i princip en ren telefonsvararfunktion. Det är ju ett bevakningsbolag som kommer ut och har bara larmcentralen ett vettigt etablerat samarbete med bevakningsbolaget så spelar det ju ingen roll om de sitter i Kiruna och låter ett bevakningsbolag i Lund rycka ut på ett villainbrott i Skåne.

Securitas Direct och aroundio har som jag förstått det ett renodlat helhetsconcept (på frenchising via olika småföretag) där man bara håller på med en sak. Och min personliga åsikt är att man säljer mycket enkla larm med dyra abbonemang och att man rider på tex securitas goda renomme trots att det egentligen är en helt annan del av organisationen som inte är kopplade till varandra.

"Riktiga Securitas" och deras larmcentraler låter gladelige andra godkända larminstallationer vara inkopplade på deras larmcentraler och använda deras bevakningstjänster om man vill. Dessutom finns det ju massor av andra larmcentraler som man kan ansluta sig till om man vill. Naturligtvis till olika vllkor och olika kostnader

Helt rätt att trådlösa larm klarar åsknedslag sämre eftersom spänningstransienten kan sprida sig via tråden och skada all elektronik som sitter ansluten. Vilket vi råkade ut för då vi hade luftburen teleledning in i huset. Efter det kopplade vi bort den fasta telelinjen från larmet och körde bara på GSM-backupen i den installationen. Skadorna uppstår oftast pga att en apparat är inkopplad till två olika "nät" i samma burk. tex tele och elnät. Det är därför modem, trådlösa telefoner, larm osv så lätt blir förstörda av åsknedslag.

Ett lite förtydligande själva larmsystemet, uppkoppling mot ev larmcentral och sen uttryckade bevakningsbolag är tre helt olika saker där vissa tar hand om alla tre som Secritas direct, Aroundio, Sector alarm vilket kan vara enkelt och bekvämt för kunden me därem inte sagt att jag tycker de är bra, snarare tvärt om...

Många bolag jobbar med alla dessa delar också men där man inte har ett namn för allt. Jämför det med Älvsbyhus där de levrerar allt med vissa andra hustillverkare som syr ihop oilka delar till en helhetslösning för kunden. Om du har ett avancerat larm i skogen och du är i Thailand så går det väl mycket bra att ha det uppkopplat mot en larmcentral och att ett bevakningsbolag rycker ut? Det är ju liksom det som är tanken med ett avancerat larm.

Själv bodde vi tidigare mitt i skogen utan grannar. Hade just ett avancerat Boschlarm installerat av en seriös larminstallatör som heter Larmcenter. Vi hade det kopplat till Södertälje larmcentral och hade Citybevakning i Södertälje som bevakningsbolag.

En gång råkade en olåst dörr på ett förråd blåsa upp. Från det att larmcentralen försökt ringa först mig (hade glömt mobilen hemma) sen min fru (hon var på badhuset) så då kontaktade de bevakningsbolaget (helt enligt de instruktioner som de har) som då fick en vägbeskrivning. Bevakningskillen åkte den 1,2 mil långa vägen från Södertälje till mitt ut i skogen enligt vägbeskrivningen. Det tog totalt 23 minuter från det att de försökte ringa min mobil tills väktaren stod där och spärrade vägen för min bil och bad mig identifiera mig och ge lösenordet. Så det tycker jag är suveränt. Själv tar det mig ca 15 min att åka samma väg lagligt från det att jag sitter i bilen om vi säger så.

Kan var bra att kolla upp varifrån det tänkta bevakningsbolaget rycker ut. Som jag förstått det så är det ovanligt att de företagsanknutna securitasbilar som åker runt och bevakar företag och industrier mm (tex scania i södertälje) rycker ut på villainbrott även om de finns i närheten. I vårt fall ligger centralen för securitas nattetid tydligen i närheten av Kungens Kurva och då har de närmare tre mil att köra i så fall.


 
B
"Och min personliga åsikt är att man säljer mycket enkla larm med dyra abbonemang"

F1 bilar är avancerade, kranbilar ska vi inte tala om... Men en Ford Fiesta är mycket bättre för att åka till affär´n för att köpa mjölk.

Directs larm är inte jätteavancerade, men tillräckligt för de flesta applikationer. Aroundios larm är enkla (därmed inte sagt att de är dåliga), och ska så vara. Apparaten är inte grejen, det är funktionen och tjänsten som är viktig.

Meningen är att det skall vara enkelt för kunden att handha larmet. Och i väldigt många fall kan operatören på larmcentralen hjälpa till med handhavande, även kl 2 på natten.

Säg att moster Agda har vattnat blommorna och matat katten när du och familjen är i Thailand. Av någon anledning kopplar ditt avancerade larm inte till. Vart vänder sig moster Agda då kl 20 en söndag kväll?

Det handlar inte om bäst eller sämst, utan hur man som kund prioriterar. Den typ av koncept som Direct och Aroundio tillhandahåller passar inte alla. Vissa gillar att åka kranbil ;), och det är helt OK! Tänk om det bara fanns Fiestor på våra vägar...
 
Har länge funderat på larm, lutat åt att köpa och installera själv. Vi har en öppen planlösning och klarar oss i princip med två rörelse + en magnetkontakt.

Vi har beställt grundpaket av SectorAlarm. Det ingår direktkoppling till larmcentral (SOS Alarm), Fria utryckningar oavsett orsak!,nyckelservice, yttre och inre kontroll a v bostaden, återupprättande av säkerheten (dom lämnar inte mitt hus innan det som ev. är uppbrutet är lagat och larmet är till), Fri årlig service.
Men det kostar en slant 295:-/månad och bindningstid 36mån 1:- för installation av grundpaket.

Med största sannolikhet kommer vi att komplettera med rökdetektor 1500:- + 15 kr/månad.

OBS! Dom lämnar en prisgaranti på installationskostnad, likvärdigt larmmaterial och motsvarande väktarsjänst beräknat på ett år.
NÅ, går det att komma undan billigare? upp till bevis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.