Nej det är ju ett kanonpris. (Utan ironi!)

Hur gör du när du vill plantera ett träd eller ställa upp en studsmatta efter att installatören åkt? Hos min granne la installatören en slinga kabel från kanten till, runt och tillbaka från varje träd, buske och känt hinder. Det innebär i så fall lokalisering, tät skarvning och nedläggning av mer kabel.

Jag tvivlar inte på att det funkar, men det är inte så enkelt som jag tror/hoppas att det kommer bli.
 
WestPete skrev:
Hur gör du när du vill plantera ett träd eller ställa upp en studsmatta efter att installatören åkt?
Man börjar ju med mekaniska hinder (t ex stabila pinnar som bankas ner i gräsmattan) och med tiden, om det är en buske eller träd, bygger man sig en ö genom att skarva kabeln. Kabelskarvningskonsten måste man ändå behärska eftersom man kan räfsa sönder kabeln om hösten eller råka ta av den med spade eller maskrosstickare.

Buskar och träd kanske man inte planterar så ofta så det blir en begränsad mängd arbete, men jag tycker att det är pilligare med krokus i gräsmattan (medför temporärt hinder april-juni, jag har gjort burar av armeringsnät till flytspacklade golv) eller reparation av gräsmattan (många små fläckar eller större områden där klipparen ska motas undan under en månads tid)

Vore ju mycket trevligare om klipparen höll reda på sin position och hade kontakt med nätverket, så att jag på en karta som klipparen har byggt upp för sig kunde rita in områden där den ska hålla sig borta. Kunde den dessutom använda begränsningskabeln och från den få information om var på kabeln den har studsat, så borde ett ackumulativt fel från tröghetsnavigering bli litet. Jag kan nog acceptera att en begränsningskabel fortfarande krävs som den slutliga referensen och att de områden jag ritar in på en karta har lägre precision.

Noggranhetskravet är typ en decimeter. Klarar man det med en accelerometer som kostar $10 i större kvantiteter?
 
Död räkning, tröghetsnavigering och gränsslinga, låter som en beskrivning av Bosch klippare.
 
Gimbal skrev:
Död räkning, tröghetsnavigering och gränsslinga, låter som en beskrivning av Bosch klippare.
Japp, och ännu efter flera år får de det inte till att lira 100%.
Slumpklippning är fortfarande det mest pålitliga sättet att styra en robot på.
 
Tokslut skrev:
Min tanke precis, men någon annan skall väl betala förn.

Och ang. exakta GPS-system så finns det väl lagom bra som sitter i tex. grävare mm. Men dessa kostar ju som en gård i Norrland
Inte riktigt som en gård i Norrland men runt 250-300' får man nog punga ut med för ett GPS system med extrem noggrannhet
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Micke_vb skrev:
Inte riktigt som en gård i Norrland men runt 250-300' får man nog punga ut med för ett GPS system med extrem noggrannhet
250.000kr va summan jag tänkte på, har priserna gått upp ;)
 
Då blir det nog billigare att sätta upp ett gäng kameror som övervakar gräsytorna.
En dator identifierar klipparen på gräsmattan och styr den via radio.

I samma fina dator målar man direkt på bilden upp vilka områden klipparen ska klippa. Man kan naturligvis även måla upp vägar den ska använda sig av för att ta sig till olika platser, bred eller smal väg det är bara att måla. Olika färger indikerar hur ofta ytan ska klippas.

Busenkelt att ändra gränser, måla bara. Tyvärr går det nog åt en del kameror om man inte råkar ha en väldigt enkel trädgård.
 
Jag funderar på att köpa robotklippare. Vi har rätt stor och oregelbunden gräsmatta med många träd. Räcker det med att bara avgränsa området om man köper Husqvarna Automower 450X då den har ultraljudsensor eller måste man ändå dra kabeln runt alla träd?
 
Gör träd behöver man inte avgränsa eftersom klipparen bara vänder vid hinder. Däremot buskar där den kan fastna och ömtåliga saker måste man dra kabel runt.
 
Gimbal skrev:
Då blir det nog billigare att sätta upp ett gäng kameror som övervakar gräsytorna.
En dator identifierar klipparen på gräsmattan och styr den via radio.

I samma fina dator målar man direkt på bilden upp vilka områden klipparen ska klippa. Man kan naturligvis även måla upp vägar den ska använda sig av för att ta sig till olika platser, bred eller smal väg det är bara att måla. Olika färger indikerar hur ofta ytan ska klippas.

Busenkelt att ändra gränser, måla bara. Tyvärr går det nog åt en del kameror om man inte råkar ha en väldigt enkel trädgård.
Intressant idé. Det borde gå att vända på det: sätt kameran på klipparen och sedan sätter man skyltar med QR-koder i rabatterna för dess orientering.
 
Om vi nu ska ha smartare klippare så kommer de att kräva högre spänning, reglerad klipptid, tillgång till dusch för duscha av knivdisken, OB ersättning för klippning på natten samt 4 veckors semester på sommaren.

Nej, min superkorkade och blinda AutoMover får fortsatt anställning.
Köpet av AM var det årets absolut bästa investering.

Protte
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Jo men med rejält påslag motför om du köper den på annat ställe!
 
svartöra skrev:
Intressant idé. Det borde gå att vända på det: sätt kameran på klipparen och sedan sätter man skyltar med QR-koder i rabatterna för dess orientering.
Ett problem är att en klippare guppar och vickar åt alla håll så en kamerabild blir svårtolkad. Fast det går väl att ordna med någon form av mekanisk antiskak funktion kankse.
 
Om man även har en drönare som flyger efter och filmar roboten då ;) som sen skickar vidare film till datorn som räknar ut var den ska köra. Då skulle ju även drönare kunna flyga upp och ner och hjälpa till och klippa ifall roboten har svårt att hinna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.