Har lite problem hemma med ljudmiljön i dotterns rum. Vi bor i en ombyggd butikslokal på bottenplan i ett lägenhetshus frå 1940-talet, vilket gör att våra omständigheter är lite speciella.

Dels är ytan från början inte planerad som bostad, vilket får mig att misstänka att väggar och tak på markplan har mindre, eller annan isolering än de ursprungliga lägenheterna i fastigheten. Rummet i fråga ligger också vägg i vägg med en av husets trappuppgångar, och har fönster ut mot föreningens parkeringsplatser. I båda fallen bidrar det till oönskat buller och oljud. Det värsta kommer dock uppifrån, från grannarna, när de går eller flyttar möbler (vi hör till och med deras toasits smälla, förmodligen gjord i porslin...).

Rummet är kanske runt 10 kvm, med en takhöjd på 3,20. Det sitter betong och/eller tegel i tre av fyra väggar (taket vet jag tyvärr inte). Allt detta gör rummet till en sanslös resonsanslåda, med en efterklangstid på över en sekund när man slår ihop händerna där inne.

Vi kan leva med att det är lite lyhört – men hur gör vi för att få bort det värsta bullret och förbättra ljudmiljön? Tacksam för alla tips!
 
Textilier. Massor av textilier. Mjuka mattor. Tunga draperier. Eftersom det är hyresrätt kan du väl börja där.
 
Tack! Dock inte hyresrätt, utan bostadsrätt :p kanske skulle förtydligat.
 
Tänk på att mattor och gardiner endast absorberar höga frekvenser. För att få ned efterklangstiden i lägre frekvenserna där vokalerna ligger behöver bredbandiga absorbenter tillföras i rummet. Helst 50 mm tjocka.
 
Ganska billigt kan du bygga egna ljudabsorbenter, en god vän till mig gjorde det med helt fantastiskt resultat. Jag minns inte exakt hur han gjorde, men något i stil med; en enkel ram av 21x120-panel i storleken 70x100. Den fyllde han med ull, vill minnas att det var mineralull, men det kan du googla. Sedan sköt han fast ett tygstycke över ramen/fyllningen med en häftpistol. Kolla lite på hembioforum också, de är duktiga på detta och har en del tips på lösningar.
 
För att få bygga om en butikslokal till bostad måste man uppfylla boverkets byggregler, bbr. När det gäller ljudmiljö så hänvisar bbr till Svensk Standard SS25277. Det som behöver uppfyllas är ljudklass c, eller möjligen ljudklass d.

För att veta om man klarar ljudkraven måste en mätning göras av akustiker. Det borde finnas dokumentation kring klassning från när lokalen byggdes om.

Det är miljökontoret som har hand om dessa frågor och de kan ålägga brf att göra utredningen.

Lite konkreta åtgärdsförslag:
Bygg ett nerpendlat undertak. Häng två lager gips i det befintliga taket med en luftspalt på 200mm. I luftspalten lägger du minst 45mm mineralull. Ni har så högt i tak så det låter som att detta skulle vara görbart.

Googla också adarmas ljudprofiler. Det kan kanske vara något.

För att få ner efterklangstiden är det mycket riktigt textilier och tygmöbler som gäller.

Ovanstående kommer via mig från min fru som är akustiker.
 
  • Gilla
Niclas Sjöbeck och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satt upp undertak i vajer typ ecophon
Ett rum i den storleken bör klara sig runt 5000kr med montage. Det kommer göra otrolig skillnad för rundgång/efterklang i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.