Dom brukar använda ett keramiskt bruk.....

 
Vi "gledgjöt"(säger man så det låter inte klokt ::) i presens heter det att glidgjuta) två pipor i vintras med hjälp av en superbra kille i Uppsala (hör av er om ni vill få telenr). Han påstod att bruket de använder bara säljs till sådana som sas är licensierade för att glidgjuta (dvs inget hemapularen kan komma över). Vad bruket innehöll rent kemiskt vet jag inte men han påstod att det reagerade med sotet/fettet i kanalen och på så sätt blev tätt och tätt blev det enligt provtryckning några veckor senare!
 
Det är alltså keramiskt bruk - först måste man sota skorstenen - pedantsota den alltså - och sedan appliceras keramiskt bruk. Det kallas att 'dra' skorstenen.
Med tanke på prepareringen och utrustningen så är det ingen hemmapularen ger sig in på - men det är stelt inom två dagar - sedan provtryckning -och sedan är det bara å 'brassa'. Ta ingen 'svart' på det då om dragningen misslyckats vill Du ju ha att firman 'står' för det också....
 
Nä vem har sagt att det är svårt. Kan bara bekräfta att vår skorstensnisse gjorde ungefär som du sa. Men som jag sa i mitt förra inlägg (läste du inte det ;D) säljs bara bruket till licensierade skorstensnissar. När jobbet sedan är gjort får man något slags intyg med garanti. För att det ska funka kanske de inte vill sälja bruket till hemmapulare för då riskerar de att stå med en massa reklamationer som inte gäller deras produkt (dvs bruket) utan istället beror på taskigt utfört arbete ;)
 
kotte skrev:
Keramiskt bruk? Trodde dess främsta egenskap var att tåla värme, typ inne i en eldstad.
Ja självklart tål det värme bra, det är ju därför det ÄR keramiskt :D


Nej det är inte hokus pokus alls och inte utrustningen heller ;-) däremot så får man en garanti av skorstensnissen på att det är tätt.

Däremot så led vi av samma problem - dåliga fogar så vi hade en murare täta och det höll för provtryckningen! Däremot så valde vi att dra en pipa i alla fall efetråt just för att det skall bli lättare att sota, numera får man ju sota själv och ha en bra rak pipa speciellt om man har en hemmapulad skorsten sedan innan är ju itne tokigt om man skall sota själv.

Däremot måste vi sätta regnskydd på skorstenen med keramiskt bruk regnar det in! Gissar att 'gammbruket' absorberade en del av vätan.....
 
Vi fick kakelugnen och kanalen tätad av en duktig kille i Örebro. Där kom det med en garantisedel av nåt slag som jag tror det står nåt med Schädler eller om det var Schiedel, på.
 
Våran skorsten är också murad "futt" (skarvarna mellan tegelstenarna ligger över varandra) på en del ställen och vårt hus är bara lite äldre än ditt Kotte (1936). Man får ju tänka på att man oftast byggde husen själva på den tiden och kanske valde lite udda lösningar av kompetens brist ibland. Därutöver återanvände man ofta gammalt byggmaterial som t ex tegelstenar behöver ju inte innebära kvalitetsförsämring men om man som i vår skorsten blandat 1700-tals tegelstenar med 1900-tals och 1800-tals så blir det jju lite ojämnt och svårt att få perfekt eftersom storlekarna skiljer sig åt!
 
När en kompis till mig köpte hus så drog dom skorstenen innan han flytta in och han pratade med den som gjorde jobbet och han sa att man kunde köpa bruket själv men att det var dyrt.
titta på
http://www.isokern.se/
Jag skall montera in ett rör i min skorsten och det kommer kosta ca 1250kr/m instalerat o klart.
 
Jag fick mina pipor dragna med keramiskt bruk, kostade 1000:-/lpm + moms. Inte billigt :'(
 
Vad är det funktionella skillnaden mellan att få till det där keramiska versus att stoppa in ett rör i skorstenen?

För- och nackdelar för ventilationskanaler versus ev eldstad?
 
Tydligen kan ett Rör om det är för lite snabbt sota igen o då kan sk skorstens brand uppstå..

Enligt en Sotare jag har talat med så kommer detta bli mycket vanligt fram över då sotning nu för tiden sker helt på fastighetsägarens ansvar.

Enligt sotaren så till den vanliga Mys pys eldstaden & Kaminen, så är Keramisk bruk att före dra.
Medans att dra rör är till för Olje pannan.

Olje pannan kanske sotar mindre ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.