Har precis tagit över in farmors hus. Upptäckte idag till min förvåning att under heltäckningsmattan och plywooden i sovrummet ligger det ett trägolv som är splitternytt. Alltså helt obehandlat. Det tänkte jag såklart ta reda på. Men hur gör jag och är det nån som har nått förslag på hur det ska se ut? Så där genomskinligt vitt tycker jag ser fräscht ut, men hur gör man det?
 
Hej

Du kan lätt få det som du vill genom att låta slipa golvet och sedan vitluta+vitsåpa
 
Hej, jag hade också ett likadant golv under. Jag slipade det, lutade och till slut oljade jag det. Det blev riktigt snyggt, det går att få olika "vithet" genom att ha vit-pigment i oljan eller inte och ha vitt i lutet också eller inte. Sen ska det vara speciell golvsåpa när man gör rent golvet och då kan man ha såpa med vitt pigment också. Där jag köpte oljan hade de bräder som var oljade/lutade med och utan olika färger (vitt, svart, rött mm) så jag kunde jämföra olika kombinationer. Gör inte som jag, jag bröt upp hela govet för att sedan lägga tillbaka det för golvet hade torkat och det hade blivit springor mellan brädorna. Det var ett rent h-vete att bryta upp brädorna utan att det gick sönder... Jag kan rekomendera att du hyr en polermaskin när du oljar golvet och sätt på dig ett par plastpåsar UTAN färg på fötterna (oljan löste upp färgen och golvet blev blått). Sedan MÅSTE du vara försiktig med alla trasor mm som du har använt till oljan eftersom det är självantändligt!! Lycka till!
 
Är du säker på att det är ett trägolv? Naturligtvis är allting som man går på och som är gjort av trä "trägolv", men det är kanske inte avsett att gå på. Det vanliga när man river i gamla hus är ju att man får fram ett undergolv av råspånt. Eftersom de här brädorna legat skyddade sen de var nya ser de ofta väldigt fina ut, och visst kan man ha dem till golv. Men tänk på att de är väldigt mjuka, så de slits fort om det är någon belastning på det. De kommer också att variera i bredd med årstiderna, så ibland kommer golvet att vara helt tätt, ibland med jättestora springor. Tänk också på att det inte alls är vattentätt, så om du har på vatten rinner det rakt ner i bjälklaget.
 
Då skulle jag vilja haka på när det här med gamla undergolv ändå är uppe.

I vårt hus från 1927 finns det trägolv överallt. I entreplan är det golvspån + plastmatta ovanpå, i vindsvåningen masonite + plastmatta, allt från 1981.
De här trägolvens existens upptäckte vi först när vi hade flyttat in. Mäklaren hade sagt att man nog inte skulle hoppas på att hitta gamla golv under. Men när vi hittat dem och frågade den förre ägaren om det, hävdade han att det bara var gamla underlagsgolv, så det var inget som var värt att ta fram.

Nu är det så att jag tvivlar på förre ägarens åsikt av tre skäl.
De gamla golvbrädorna i vårt hus är c:a 110 x 28 mm. När jag har träffat på underlagsgolv av trä har de varit av smalare brädor, 6 - 7 cm kanske. Men (delfråga a) det har då varit i typ fyrtiotalshus, kan det förekomma underlagsgolv av bredare brädor i äldre hus?
För det andra, på det enda ställe där vi har sett en liten bit av brädornas ovansida är de uppenbarligen ytbehandlade på något sätt - en blank och mörk yta, kanske fernissa. (Delfråga b) Tyder inte mörkheten - vare sig den beror på att man använt en pigmenterad ytbehandling eller på att de har mörknat - på att det här golvet har varit synligt en gång? För jag har sett undergolv (smalbrädigt 70-tal med samtida linoleummatta direkt på) som varit lackat, men de har då fortfarande varit helt ljusa.
Den tredje anledningen till att jag tvivlar på förre ägaren är att utifrån hur han har renoverat (rivit ut i stort sett allt gammalt) verkar han vara den sorten som avfärdar allt gammalt som skräp...

Vad tror ni?
 
Jag hakar oxå på frågan! Vi har tagit bort en heltäckningsmatta + linoleummatta i sovrummet. Under detta finns masonit spikat i ett trägolv.

Vid titt under ser även vårt trägolv behandlat ut, och är lite mörkare än om det alltid varit skyddat (dvs. enbart agerat undergolv). Dessutom ligger det endel sk-t i springorna (varierar mellan 1 och 5 mm) som jag har svårt att tro att det hamnat där medans masoniten varit på -> skulle ev kunna tyda på att det används som vanligt golv tidigare.

Hur kan jag ta reda på vilken typ av golv jag har utan att bryta upp trägolvet?

/alacs
 
Vi hade alldeles för brottom med att slita ur plastmattor , peta ur gammalt flutspackel i springorna för att sedan slipa & såpa våra trägolv som var gran (mjukare) & inte furu .
(huet byggt 47)
Det var fint ett tag , men vi ledsnade på alla jack som blev + rödbetsfläckar mm.
Blev till att handla ekparkett.
Gör om gör rätt.
Pär
 
What? Hur ser man om det är råspont?? Tycker vårat ser fint ut. Har köpt ett hus från 20 talet och hittat trä(?)golv under. Det var spikat spånplattor på detta, samt lager med mattor under. Hur vet man om det är ok???
 
  • golv_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
I de flesta fallen är det faktiskt orginalgolven som man hittar. Har själv en 20-tals villa där trägolven var täckta av lager med masonit och plastmattor. Det brukar vara helt ok att göra i ordning golven. Dock kan det vara idé att kolla över ordentlig så att inga plankor är trasiga och åtgärda ev. krarrande.

Mvh Nisse
 
jo, såg att det var ett litet hål i golvet på övervåningen. Hur kan man åtgärda detta snyggast?
 
i mitt hus fanns orginalgolven under en matta och masonitskivor

dock var masonitskivorna fastspickade med hundratals nubb... då är det ganska lönlöst att försöka få det fint :/
 
Aktiveramera skrev:
jo, såg att det var ett litet hål i golvet på övervåningen. Hur kan man åtgärda detta snyggast?
Har fått tips som jag dock ej testat själv än:

1. Till små hål kan man stoppa i tändstickor och jämna till
2. Till grövre trasigheter blandar man trälim med sågspån
3. Träfärgat spackel
 
Jag håller på att renovera i mitt hus som är byggt 1936. Hittills har jag bara kollat i köket och vardagsrummet vad som finns under plastmattan, men på båda ställena är det trä under.

Hur snyggt måste egentligen det gamla trägolvet vara för att det skall vara värt att fräscha upp. Egentligen hade jag ju tänkt lägga click-golv där inne, men om det är värt det så tar jag hellre vara på det gamla golvet.

En fråga till om någon vet... Vad för golv lade man normalt in i hus byggda kring 1936?


/Madeleine - tacksam för hjälp
 
Minimicro skrev:
Hur snyggt måste egentligen det gamla trägolvet vara för att det skall vara värt att fräscha upp. Egentligen hade jag ju tänkt lägga click-golv där inne, men om det är värt det så tar jag hellre vara på det gamla golvet.
Det är helt upp till dig! Är du ute efter ett rakt och slätt golv kanske det inte är ngt för dig. Men charmen med gamla golv är ju alla skavanker, lite krokigt, kvistar etc. Det ska synas att det är ett gammalt golv. Men som sagt det är en smaksak. Släng ut alla mattor och kolla igenom trägolvet noga innan du bestämmer dig, så slipper du överraskningar. En hel del går ju även att åtgärda med lagning och slipning.
 
¤ maria ¤ skrev:
Det är helt upp till dig! Är du ute efter ett rakt och slätt golv kanske det inte är ngt för dig. Men charmen med gamla golv är ju alla skavanker, lite krokigt, kvistar etc. Det ska synas att det är ett gammalt golv. Men som sagt det är en smaksak. Släng ut alla mattor och kolla igenom trägolvet noga innan du bestämmer dig, så slipper du överraskningar. En hel del går ju även att åtgärda med lagning och slipning.
Tack för snabbt svar!

Klart att charmen med gamla golv är att de är just gamla. Jag ska nog göra ett försök i allafall att fixa till det. Jag har ju inga direkta erfarenheter av renovering, men så länge det finns hopp så ska det nog ordna sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.