Alla som kommer in från entrén måste gå genom köket. Ett jävla spring.
Övervåningen: för mycket hall och gångvägar i förhållandet till nyttoutrymmen.
Huskroppen har väldigt mycket extern yta i förhållandet till volym --> höga uppvärmningskostnader per m2.Men det har ni förmodligen råd med. Optimalt i detta hänseendet vore en kvadrat.
Fönstrena mot öster och norr är alldeles för små och likna med skottgluggar.
Anlita gärna en arkitekt även om du kan rita hus själv. Det är en väl investerad kostnad i den prisklassen!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Xhoza skrev:
...
Vad är det egentligen som gör att tvättstugan "bör" vara på nedre plan?
...
Tja, att kunna hänga ut tvätten när det är bra torkväder till exempel.
Och man vistas väl mest i vardagsrum/kök/matrum, så där är ju den naturliga platsen för tvättstugan.

Men ni kanske hänger tvätten på balkongen på 2:a våningen?.
Eller kör allt, inklusive lakan, i torktumlaren?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är för lite Jarlsgård i den här tråden.

Saknar ett utrymme att stryka tvätt. Klädvård borde få mer yta.

Irriterande i längden att inte få laga mat med ryggen fri pga genomgångsyta.
 
BirgitS
Tänk på att balkongen kommer att ta bort mycket av ljuset in till rummen i undervåningen så det blir mörka rum trots stora fönster.

Förutom det som redan varit uppe angående tvättstugan så ska en 60 kg tung tvättmaskin upp till och ner från övervåningen med ca 10 års mellanrum.

Placeringen av sängarna i barnrummen är inte så bra för nu kommer man nästan att snubbla över dem så fort man stiger in genom dörrarna. Något man kan acceptera när sovrummen är 8 kvm men inte när de är så stora.

Placeringen av toaletten vid entrén skulle jag tro kommer att orsaka en del svordomar när ett barn en snöig vinter har lämnat en blöt pöl i hallen efter sig och någon annan har bråttom till toaletten under middagen.

Se till att uteplatsdörren i köket inte blockeras av stolarna runt matbordet, den behöver nog vara längre till vänster.

Ta hjälp av en arkitekt, när det är 35 kvm korridorer på övervåningen och vardagsrummet ser litet ut trots att det är över 40 kvm är något fel.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Oj oj, under 10tkr/m2, då kommer du förmodligen slå svenskt rekord i billigt bygge! Har du byggt 5 hus eller bara ritat 5 st innan?
Jag ser inget orimligt i det. Min kalkyl är väl tilltagen och kan till och med bli billigare.
Allt handlar väl egentligen om att det är billigare att bygga på höjden än på bredden, att jag kommer att ha minimala kostnader för hantverkare och att det är så mycket kvadrat.

Jag lovar att redovisa kostnader längre fram.

Jag har byggt en hel del, men bara i jobbet. De 5 som jag har ritat är hus som inte har blivit bra eller som inte har passat tomten i vi tillslut fick. Hus som ligger till grund för det huset vi nu tänkt bygga.
 
Asson skrev:
En till sak. Både toaletten i hallen och den i sovrummet tycker jag är för små. Vår lilla toa i hallen är 4 kvm och det är rätt litet om man ska få plats med dusch. Så med tanke på husets totala storlek verkar det dumt att göra så smått.
Att vissa rum kan upplevas små tack vare storleken på huset i övrigt är något jag själv oroat mig över, dock så är det bara vi som påverkas av tvättstugans storlek och det får vi leva med. jag lovar att komma tillbaka och klaga om jag stör mig på det så du får säga "vad var det jag sa" ;)
(samma gäller väl master-wc:n)

Jag är inte så orolig för gäst wc:n. Närmade 5 kvm är nästan dubbeld så stor som vår enda wc i vår nuvarande lägenhet på 1,6x1,6m. Duschen kommer inte användas så flitigt där och viker man bara in duschväggarna så känns det nog rymligt.
 
Hej Johan!!

Det ser ut som att du "får" ett kanonfint hus. Grattis. Vi har snart bott ett år i vårt egenritade hus som faktiskt är på 320, iofs inkl garage så hos mig får ytan tumme upp.

Jag samlar de synpunkter som jag kommit på, såklart utifrån mina egna erfarenheter. Min planlösning kan du se i min tråd; från nyckelfärdigt Götenehus till ett hem.

Nedre plan:
1. Som flera sagt, byt plats på vardagsrum och matdel. Kan skapa en del spring som du har det nu, när du bjuder på middag.
2. Kommer ni gå in genom garaget? Det gör vi och då vi har dagis/skolbarn sparar det en del städning av huset, genom att de värsta kläderna blir kvar i garaget.
3. Ta upp fler altandörrar, vi fick tipset när vi byggde att ta så många dörrar ut som möjligt. Vi har tre från samma rum till samma terass. Det har verkligen skapat ett skön känsla i sommar när det varit öppet och allt känts som en enhet.
4. Vet inte om du har/planerar för barn? De växer iaf upp när de finns och i vårt hus planerade vi för att nu vill vi ha alla tre på vår sovvåning. Men om 5-8 år kommer de nog att flytta ned. Då har vi sovrum där åt dem. Kanske skulle garaget kunna bli det i ett senare steg??

Övre plan:
1. Vad är relax för nåt? För mig är det bastu och bubbelbad. Vad ska du göra i relaxrummet?
2. Flytta ned tvättstugan och skapa ett tvättnedkast. Det är grymt och får bort maskiner från sovvåningen. Efter ett år är det fortfarande kul för barnen att ta rätt på sin tvätt.
3. Skulle också byta plats på WIC och badrummet. Tror ni vill ha dagsljus när ni klär er. Tänk på att garderober "stjäl" mycket yta (vilket ni iofs inte har brist på). Elfa eller motsv kan vara en lösning.
4. Har du funderat på snedställda dörrar till barnrummen? Skapar nog en lite mindre korridorskänsla.
5. Om du tar bort klädvården och gör ett barnbadrum av det (med tvättnedkast) så kan du ta bort toan från relaxen. Du vill ändå inte gå på toa där när familjen bastar. Vi behövde det för handikappanpassningen.

Lycka till med bygget, det är enorm känsla att få kliva in i sitt eget hus. Så lita också på din egen känsla. Och blir det "fel" kan du ändå inte skylla på nån. 😉
 
Jag hade också, som tidigare skrivits, bytt plats på vardagsrum och matsal på bottenvåningen. På övervåningen så hade jag nog skippat den lilla toaletten och gjort klädkammare av alltihop, eftersom man ändå har toalett nära till hands i det stora badrummet.

Gillar att tvättstugan ligger på övervåningen, så var det i huset där jag växte upp och det var jätteskönt att slippa släpa sängkläder och smutstvätt genom hela huset när det skulle tvättas. Tänker dock att tvättstugan är ganska liten, men ni kanske har planerat den väldigt smart? Bara så man inte saknar t ex upphängningsmöjligheter för att torka tvätt om man inte vill torktumla allt.

Vad gäller köket så gillar jag att det ligger mitt i, det känns som det lätt kan bli en "samlingspunkt" när man har gäster osv. Ni har säkert redan tänkt på det, men jag vill gärna slå ett slag för att tänka över förvaringsmöjligheter i köket, så man inte får för lite av den varan. I dagsläget bor jag själv nämligen i ett hus med ett galet stort kök, men det är otroligt dåligt planerat så vi har pyttelite förvaring = irritationsmoment big time!

Vad kommer relax-rummet innehålla? :)

Lycka till!
 
Jag är i vanlig ordning lite motvalls mot alla andra - nu torkar jag nästan all tvätt ute men om man inte tycker om att låta tvätten torka utomhus så hade jag gärna haft den på samma plan som sovrummet! Att bära ner smutstvätt för att sedan bära upp ren tvätt är ju ofantligt slöseri med tid. Även med tvättnedkast så måste man ju fortfarande bära upp den igen?
Dessutom gillar jag korridorer. Väggar som bara ropar efter att få massor med kort, tavlor och barnteckningar på sig. En bit av väggen kan man måla med "skoltavlefärg" och låta vara ett skiftande galleri för egenritade mästerverk. Det är svårare att upplåta plats på en vägg i tex en matsal men en korridorsvägg passar utmärkt för ändamålet.

Jag har själv ett genomgångskök och det är nog det jag är mest skeptisk till på ritningen. Å andra sidan är ditt kök betydligt större.
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Xhoza skrev:
Att vissa rum kan upplevas små tack vare storleken på huset i övrigt är något jag själv oroat mig över, dock så är det bara vi som påverkas av tvättstugans storlek och det får vi leva med. jag lovar att komma tillbaka och klaga om jag stör mig på det så du får säga "vad var det jag sa" ;)
(samma gäller väl master-wc:n)
Men stryker ni aldrig tvätt? Med er tvättstuga blir det i praktiken omöjligt att ha en strykbräda framme samtidigt som man ska få plats att greja med tvätten.
 
Jag saknar gästrum på bottenplan för svärmor/farmor mfl. Eller när någon i familjen blir sjuka och vill använda egen wc/dusch och sova i fred. Den lyxen bör ni verkligen få plats med på er gigantiska yta. Jobbar du heltid idag och planerar att jobba heltid på nybygget när det drar igång?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tja, att kunna hänga ut tvätten när det är bra torkväder till exempel.
Och man vistas väl mest i vardagsrum/kök/matrum, så där är ju den naturliga platsen för tvättstugan.

Men ni kanske hänger tvätten på balkongen på 2:a våningen?.
Eller kör allt, inklusive lakan, i torktumlaren?
Det där med att hänga ut tvätten har min kära mor varit på mig om hur många gånger som helst.
Det mesta går att torktumla idag, och vad man faktiskt kör i tumlaren kanske är en generationsfråga.
Jag ser inte några större problem i att gå ner med lite byxor och tröjor från en tvätt och hänga ut.
Är jag riktigt lat hänger jag ut det på balkongen.

Eftersom jag tumlar lakan och handdukar så känns det bättre att slippa släpa de upp och ner för trappan i onödan.
Men det är ju en smaksak. Men för mig överväger argumentet att bara behöva gå ner med vissa grejer än att behöva gå ner med allt.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
ghoti skrev:
Det är för lite Jarlsgård i den här tråden.

Saknar ett utrymme att stryka tvätt. Klädvård borde få mer yta.

Irriterande i längden att inte få laga mat med ryggen fri pga genomgångsyta.
Jag har nog strukit någon skjorta i månaden, max, sen jag flyttade hemifrån. Strykbräde kommer finnas infält i bänkskåpet i tvättstugan och även ett löst. då kan man till och med stå på balkongen och stryka om vädret tillåter.

Jag tror ryggen får va fri. Passage kommer mest ske framför köksön och det är bara trevligt med lite sällskap när man lagar mat även om det är någon som passerar snabbt. :)
 
BirgitS skrev:
Tänk på att balkongen kommer att ta bort mycket av ljuset in till rummen i undervåningen så det blir mörka rum trots stora fönster.

Förutom det som redan varit uppe angående tvättstugan så ska en 60 kg tung tvättmaskin upp till och ner från övervåningen med ca 10 års mellanrum.

Placeringen av sängarna i barnrummen är inte så bra för nu kommer man nästan att snubbla över dem så fort man stiger in genom dörrarna. Något man kan acceptera när sovrummen är 8 kvm men inte när de är så stora.

Placeringen av toaletten vid entrén skulle jag tro kommer att orsaka en del svordomar när ett barn en snöig vinter har lämnat en blöt pöl i hallen efter sig och någon annan har bråttom till toaletten under middagen.

Se till att uteplatsdörren i köket inte blockeras av stolarna runt matbordet, den behöver nog vara längre till vänster.

Ta hjälp av en arkitekt, när det är 35 kvm korridorer på övervåningen och vardagsrummet ser litet ut trots att det är över 40 kvm är något fel.
Det är något jag har oroat mig för, när det gäller ljuset. Rätt lampor kan lösa det problemet. Jag har svårt att se huset utan balkongen, den är lite av hjärtat i det hela.

Fortsätter vitvarukedjor erbjuda installation och bortforsling även i framtiden så är inte det så stor extra kostnad vart 10:e år :)

Nu är det ju inte platsbyggda sängar utan man är fri att ställa dom vart som helst, det är ju bara ett möbleringsförslag. Jag förstår tanken, men jag tror inte att 1,5m mellan dörröppning och sängen känns trångt, men vi får se.

Jag ser problemet men blir det inte likadant oavsett vart man placerar toaletten? eller tänker jag fel?

Jag har också funderat på köksdörren, kan lösa det med ett bredare fönster i mitten så flyttas dörren automatiskt.

Jag har möte bokat med arkitekt, men mest för konstruktionsberäkningar han har säkert massa synpunkter. men jag vet inte om vardagsrummet kanske upplevs mindre tack vare att sofforna som är inritade är ganska stora.
 
Kan inte sovrum 1 och 2 öppnas direkt ut mot hallen, behöver man verkligen bygga en extra inre fyrkantig hall för dörrarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.