Begränsningsslingan är en enkel men suverän lösning som ger nära nog millimeterprecision, inga gps-lösningar i världen oavsett pris kommer ens i närheten av det.
Gps-tekniken är dessutom väderkänslig vilket gör den opålitlig till allt annat än att grovt positionera klipparen i trädgården som HQ gör.
 
Jösses, vilka ilandsproblem! :D
Inte klippa vid regn? Bara ett problem för dålig konstruerade klippare. Appar för att styra den? Det är ju hela syftet med roboten att man INTE behöver bry sig om den. Sätt ut den på våren, ta in den på hösten. Begränsningslina lägger man en gång och är det mest exakta lösningen till lägst pris. Planerad klippning istället för slumpvis? Bara ett problem för projektledare som vill veta när klipparen är färdig. Gräsmattan är inte färdigväxt förrän på senhösten.

Usch vad jobbigt! ;)
 
  • Gilla
prototypen och 4 till
  • Laddar…
Vi köpte i fjol en landroid. Slingan fäste vi med medföljande pinnar & ett hus byggdes åt henne (brittmarie) blev hennes namn. Vi är så otroligt nöjda, superfin gräsmatta, lugn och ro. Hon saknar finesser, men för den ringa summa av 7000:- så sköter hon sig galant!

Hon har regnsensor, slingan är nu väl övervuxen så den riskerar inte att bli avsliten när man krattar kottar.

Kan hända att hon får frispel om något ligger där slingan går när hon ska hem. Men det är ju eget slarv som förorsakat det! :)

Våran vanliga gräsklippare får vackert stå och skämmas!
 
Redigerat:
Marknaden är tyvärr alltför för liten för att det ska ske nån seriös utveckling bland robotgräsklipparna. Det är bara i Sverige det har blivit nån Svenssongrej att ha robotgräsklippare, i resten av världen är intresset litet och man ser på det mera som en leksak för teknikfreaks.
 
TreeView skrev:
Din första klagan i tråden var för att teknik saknades, men nu när det visar sig att det finns då är det för dyrt?! Så nä, du är inte för mycket ingenjör eller tekniknörd, snarare tvärtom.
Min tanke precis, men någon annan skall väl betala förn.

Och ang. exakta GPS-system så finns det väl lagom bra som sitter i tex. grävare mm. Men dessa kostar ju som en gård i Norrland
 
Jordbruksmaskiner kör ofta med GPS nu för tiden. Men då har dom även RTK-referenssignal och ligger på en precis på 1-2cm under bra förhållanden. Men då är det inga billiga grejer och RTK-signalen är det löpande abonnemangskostnader på. Så ska man sprida konstgödning på storafält eller spruta ogräsmedel då går det räkna hem men inte för att klippa 3000m2 gräsmatta. Blir nog billigare att anlita en trädgårdsmästare då är min gissning.
 
Har liknande storlek på gräsmattan som TS.

Jag har en robotdammsugare som vid inköpet var bland de dyrare och jag har en klippare som vid inköpet var en billig (klipparen är fö 1,5år nyare än dammsugaren) ändå så var klipparen dyrare än dammsugaren och i jämförelse så är klipparen stendum.

MEN! Även om den kört fast några ggr för mycket (har bara skett ett fåtal ggr sen jag fick en ny på garantin efter första sommaren) och den irrar omkring värre än jag efter en kårkväll på studenttiden så har jag aldrig klippt med vanlig klippare sen den installerades. Jag vill nu byta till en Husqvarna 310 men det är i princip enbart för att den är tystare så jag förhoppningsvis ska kunna köra den på natten istället för på dagen.
Så visst skulle man kunna önska sig fler funktioner men de gör ju sitt jobb.
 
Brainy skrev:
...
Så visst skulle man kunna önska sig fler funktioner men de gör ju sitt jobb.
...eller omvänt: De gör ju sitt jobb, så varför önska mer funktioner? ;)
 
Johan Gunverth skrev:
...eller omvänt: De gör ju sitt jobb, så varför önska mer funktioner? ;)
Så att den kan göra sitt jobb ännu bättre, ännu tystare och kanske till och med snabbare :)
 
Vad ska du med GPS till..??? Jobbet blir knappast bättre gjort, bara dyrare och mer sårbart, slingan är inget problem, varför skall den vara effektiv? Avancerat är inte alltid bäst Vår klippare kör mellan 18-01, ser den aldrig! Ljudlöst, energieffektiv som få, miljövänlig, några kWh/mån.
Och Husqvarna med den snygga Appen, givetvis!
Den bästa grej man nånsin köpt..helst när man på sommaren vill vara ledig och bortrest..

Finns Bosch som klipper som man själv skulle styra klipparen, men då lär väl hjulspåren synas.

Regn spelar ingen roll, är bara de billigare klipparna som stannar hemma då.
 
Redigerat:
Hej, jag har ingen som helst erfarenhet av robotgräsklippare men tänkte skaffa en Husqvarna Automower 430X. Känner någon till ifall den klarar av kottar och små kvistar på gräset?
 
onkelrolle skrev:
Hej, jag har ingen som helst erfarenhet av robotgräsklippare men tänkte skaffa en Husqvarna Automower 430X. Känner någon till ifall den klarar av kottar och små kvistar på gräset?
Med tanke på hur knivarna fungerar så ska det inte vara ett problem. sök på youtube så ser du hur de fungerar
 
Det beror på vad man menar med "klarar av". Den mal inte ner dem till flis, som en traditionell gräsklippare gör, men den hindras inte från att göra sitt jobb pga. att det är lite kottar mm. på gräsmattan. Större grenar bör man ta bort så att den inte riskerar att fastna.

Knivarnas livslängd förkortas även något om det är gott om hårda objekt på gräsmattan, men det är inget jag själv störts av. Jag har kört på samma knivar nästan hela den här säsongen och den har kört över kottar, pinnar och en och annan sten, och visst ser knivarna trista ut efter ett tag men klippresultatet blir forfarande precis lika bra.

Nu har jag visserligen inte just 430X, men alla klippare från bl.a. Husqvarna och Worx fungerar enligt samma princip.
 
Jag tycker TS frågeställning är relevant. Robotklippare skulle rimligen sälja ännu mycket mer om tröskeln att komma igång var lägre. Att lägga ner hundratals meter kabel är billigt och ger ganska god precision, men smidigt? - No way.

Tröghetsnavigering borde kunna vara ett sätt att lösa problemet med hjälp av en sexaxlig accelerometer eller ett gyro. Sensorelementet kostar runt en hundralapp och massproduceras redan. Då skulle användaren kunna lära roboten var den får åka och lätt som en plätt dra om eller justera gränserna utan att flytta kablar eller ha radiofyrar. Navigationsfelet som långsamt uppstår under drift skulle nollställas vid varje laddning då laddstationens position är känd referens.

Dödräkning är numera standard inom positionering i fordonsindustrin när precisionen i GPS-systemen är otillräckligt.
 
Min närmaste återförsäljare för HQ tar 500 kr för komplett installation i samband med nyköp. Kan det bli mycket mindre tröskel än så?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.