Hej,

Ska anlägga vår tomt nu och ska köpa min första robotgräsklippare. Har läst en del på nätet och har hela tiden tänkt mig en Gardena R50li men osäker på om den är tillräcklig för min tomt. Tomten är helt platt och mattorna ska rullas ut nästa vecka senast om två veckor.

Mina funderingar är:
1. Förstått att den inte klipper mer än ca 30 m2/h och då tar det ju väldigt lång tid + laddtid. Blir jag färdig om jag endast kör nattetid? Kommer gräset vara ojämnt i väntan på att bli klippt nästa natt?

2. Ska bygga ut altan mot häck, hur smal passage kan jag ha? Fick rekommenderat att en HQ Automower 310 bör klara det på 120 cm bredd om man önskar att den passagen/gräsmattan skal klippas. Hur klarar en Gardena R50li detta i förhållande?

3. Hur många meter begränsningsledning bör jag ha? Hur mycket extra för guideledning? Antal märlor?

Bild på tomt: http://tinypic.com/r/25flibk/9


Tar gärna emot andra tips på vad jag bör tänka på i samband med detta.

Tack på förhand!
 
  • 3D-ritning av en tomt med hus, altan och planerad passage för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst att lägga slingan under gräset, då slipper man köra av den med nåt trädgårdsredskap, Guideslinga tycker jag nästan är ett måste, betydligt snabbare att hitta hem, vår tomt ser nästan likadan ut, och är på 1500kvm, är bra att klipparen klarar större yta än den skall klippa, så då slipper den klippa så mycket...vi har en Husqvarna 420, grymt smidigt och snyggt med appen! I Love...!

Monterade en Husqvarna 315 hos mormor, utan guideslinga, denna klipper ca 500kvm, har gått sen i Maj, mycket plattor och överfarter och rabatter, den är grymt smart och löser alla problem, inte ett strul på hela sommaren! Såg den vinner de flesta tester..
 
Redigerat:
Röstar också för en Husqvarna. En 315 skulle räcka men en 420 kostar bara marginellt mer så kör på den. Du kommer inte ångra dig.

Installationspaket medium (250 meter slinga) borde räcka. För att vara på den säkra sidan så ta fram måttstocken och mät. Beroende på hur guideslingan ska läggas kan det vara idé att välja paket large (400 m).
 
Jag har en tomt på drygt 700 kvm med ca 350 kvm gräsyta som är väldigt lik din tomt.
Jag har även precis som dig en smal passage mellan häck och trädäck.
Passagen är drygt fem meter lång och mellan trädäck och närmsta häckstam är det ca 125 cm.

Bild finns här: https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/243272-nya-automower-310-315-a-44.html


Jag valde att köpa en Husqvarna 310 och är nöjd med mitt val. Den klarar att klippa denna passage utan några som helst problem och den klarar att klippa endast nattetid även om jag låter gräsmattan få vila ett dygn eller två i veckan. För att inte vara tvingad att låta klipparen gå mer eller mindre dygnet runt så skulle jag inte rekommendera en robot som är specad att klara så mycket mindre än 1000 kvm. En robot som "bara" är specad för 500 kvm tror jag inte jag varit lika nöjd med eftersom den då hade varit tvungen att i stort sett alltid gå.

Att gå upp till 315 ser jag ingen större anledning till heller då i stort sett enda skillnaden är att den inte är begränsad via mjukvaran hur många timmar den kan köra per dygn. (310 kan ju som mest vara programmerad att köra 18 timmar per dygn). Men med din gräsyta skulle den ändå bara behöva vara igång i max hälften av detta per dygn.
Om det är viktigt att kunna styra med app så skulle du kunna fundera på en 420 men den är också något större och klumpigare.

Det går åt mer tråd än man kan tro. För min lilla tomt gick det åt drygt 300 m begränsningskabel. Då har jag dock rätt många öar samt att jag har lagt undan några meter kabel vid sidan av på flera ställen för att ha möjlighet att göra förändringar senare utan att behöva skarva. Har du inte alltför många öar kan det funka med mellanpaketet men för mig krävdes alltså det stora paketet.

Jag skulle alltså rekommendera dig att köpa en 310. Detta baserar jag på att jag har en tomt som är nästan exakt lika stor som din och som dessutom är väldigt lik din tomt. Dessutom kommer den att klara din passage utan problem. Enda anledningen som jag ser det att gå upp till en ännu större maskin är om det är viktigt att kunna styra via app, i övrigt klarar en 310 din tomt utan problem utan att måsta gå dygnet runt.

En 310 går att få för 13000 kr + kostnad för begränsningskabel.
Vill du gå ner i storlek skulle jag titta på Gardena R80Li som går att få för 11 000 kr inkl 200 m begränsningskabel. Den ska också klara att klippa din tomt endast nattetid och har du tur kan den medföljande kabeln räcka till din tomt.
En nackdel är att den endast har tre hjul vilket kan slita lite mer på gräsmattan när den vänder.
 
Hej,

Tack för superbra svar! Var inte beredd att få så många utförliga svar :)
Vilka andra kostnader tillkommer om man skulle vilja ha app, Connect (GPS-modul) för 2000 kr?
Det att den blir större är ju lite dumt men samtidigt ser jag att den klarar att klippa mycket mer per laddning.

Är det någon skillnad på dessa, Gardena R80li, 310, 420 när det gäller passagen? Bör jag ha större, kan jag ha mindre än 120 cm? Behöver en 420 mer plats pga fysisk storlek?

Tack igen :)
 
Benji9 skrev:
Hej,

Tack för superbra svar! Var inte beredd att få så många utförliga svar :)
Vilka andra kostnader tillkommer om man skulle vilja ha app, Connect (GPS-modul) för 2000 kr?
Det att den blir större är ju lite dumt men samtidigt ser jag att den klarar att klippa mycket mer per laddning.

Är det någon skillnad på dessa, Gardena R80li, 310, 420 när det gäller passagen? Bör jag ha större, kan jag ha mindre än 120 cm? Behöver en 420 mer plats pga fysisk storlek?

Tack igen :)
Jag har inte provat Gardenan eller AM 310, men min AM 420 klarar en 5 meter lång passage som bara är 90 cm bred med 40 cm mellan trådarna, utan guide. Om 420 som är störst klarar det borde de andra också fixa det.

Använder man dessutom guide så kommer det bara bli ännu bättre.

Jag tycker det är dumt att snåla och välja en modell som ligger på gränsen till att klara av gräsmattan. Då måste den köra hårdare vilket riskerar göra spår i gräsmattan och slits också fortare. Gjorde det misstaget genom att först köpa en Worx Landroid som enkelt skulle klara min tomt, men den ligger numera på tippen.

AM 420 har en arbetsbredd på 24 cm, klipptid på 105 minuter och laddar på bara 55 minuter. Det är anledningen till att välja den istället för t.ex Gardenan med 17 cm arbetsbredd, 70 minuter klipptid och 80 minuter laddtid.

Edit: Jag ser nu att du har en gräsmatta på bara drygt 300 m2 och inte 700 m2 som jag läste först. I det fallet är AM 420 overkill.
 
Redigerat:
Benji9 skrev:
Hej,

Tack för superbra svar! Var inte beredd att få så många utförliga svar :)
Vilka andra kostnader tillkommer om man skulle vilja ha app, Connect (GPS-modul) för 2000 kr?
Det att den blir större är ju lite dumt men samtidigt ser jag att den klarar att klippa mycket mer per laddning.

Är det någon skillnad på dessa, Gardena R80li, 310, 420 när det gäller passagen? Bör jag ha större, kan jag ha mindre än 120 cm? Behöver en 420 mer plats pga fysisk storlek?

Tack igen :)
Om Mg765 går i god för att 420 klarar passagen så kan jag gå i god för 310 också gör det. Jag tror precis som Mg765 att om 420 och 310 klarar det så lär även R80li klara det.
Även jag anser att 420 är overkill för 350 kvm gräsyta om du inte absolut måste ha möjlighet till appstyrning, men då är du ju uppe i mer än dubbla priset motför den R50li du först tittade på. Som jag sa tidigare så kommer en 310 mer än väl räcka för din gräsmatta som ju är i samma storlek som min.

Ytterligare alternativ skulle kunna vara Gardena Sileno som även den går att få för 13000 men då medföljer 200 m kabel. Den är i grunden samma maskin som 310/315 men man har tagit bort vissa funktioner såsom möjlighet att följa begränsningskabel ut/in till/från klippzonerna samt möjlighet att hitta till laddstation via radiosignal.
 
Hej alla igen!

Då verkar det som att det står mellan Gardena R80li och Husqvarna AM 310. Ser ut som att priser blir inkl. begränsningskabel medium:
- Gardena R80li = 11.000 kr
-Husqvarna AM 310 = 14.500 kr

Ytterliggare några frågor:
1. Såg på länken RobbaLove länkade till. Jag ska ju nu bygga ut, vilken bredd rekommenderar ni att jag har på en passage som är ca 9 meter lång? 120 cm eller kan jag gå ned till 90-100 cm? Verkade vara lite olika rekommendationer i länken och jag har ju möjlighet att göra det riktigt nu från början eftersom inget finns där idag...
2. Hus behöver jag väl inte om jag tänkt bygga ett eget med blommor på?
3. Fler knivar? Hur länge håller ett par och hur ofta måste de bytas ut?
4. Nu funderar jag på att avvakta med köp då säsongen är slut strax, lånar grannens de två-tre gånger jag behöver klippa nu på sensommaren/hösten. Kommer det nya modeller? Blir priset satt ned i vinter eller bör jag bara ta det nu?
5. Kan man köpa begränsningskabel/knivar originalt på Ebay?

Har alltid gillat Husqvarna märket och verkar som att denna har några små funktioner som kan vara tryggt att ha :) men tycker det är irriterande att de inte bjuder på begränsningskabel.

Ser fram emot svar på mina sista frågor innan jag bestämmer mig :)
 
Jag har en R80Li, den klipper mellan 14-21 utan problem 300m2 kan jag iaf tillägga. Tror inte heller att en passage på drygt en meter ska vara något problem.
Nackdelen med den är att den bara har ett bakhjul. Det kan slita lite just i passagen när den får vända mycket. Men prisskillnaden upp till en fyrhjulig är svår att svälja. För mig räckte begränsningskabel precis på metern när jag installerade. Största problemet jag upplever är att den inte är speciellt vass i backar. När den stannar mot begränsningsslingan i nerförsbacke kan den ibland glida över om det är blött, men det verkar inte vara ett problem du kommer få med en plan tomt.
Eftersom du kan ha två släpp på guideslingan kan du ju släppa den precis i början av den smala passagen så kommer den att klippa den jättebra.
Lyckades köpa min på netonnet för 10 000:-, dom hade den prissänkt över en helg. På måndagen kostade den 11 500:- igen.
 
Nu är vi ju lite i slutet på säsongen så att köpa robot nu känns lite sent. Robotarna blir ju bättre o bättre och priset går ju inte upp på samma modell tills nästa år. Vänta tills nästa år och lägg istället resten av denna sommaren på att förbereda och justera tomten där det behövs.
 
1. Ca 120cm är väl egentligen att rekommendera men det går att krympa korridoren till mindre än en meter. Det som kan hända är att det kan ta längre tid för roboten att hitta igenom när den inte följer guiden. Ibland kanske den t.o.m vänder om och inte hittar igenom alls förrän det är dags att ladda och den följer guiden tillbaka. Detta kan även leda till att gräset blir lite slitet när den vrider och vänder i passagen, speciellt med en trehjulig robot. Men det kommer fungera även om du bygger altanen några dm närmare häcken. Om du köper roboten innan du bygger altanen har du ju möjlighet att prova dig fram.

2. Hus är absolut inget måste. Det kan vänta tills du har byggt ett eget.

3. Knivarna håller ganska länge. Tror t.o.m det skulle kunna funka att köra på samma knivar en hel säsong med din klippyta men det är väl att föredra att byta en eller ett par ggr per säsong beroende på hur mycket kottar, grenar mm du har som slöar ner knivarna.

4. Har ingen koll på om det kommer några nya intressanta robotar från Husqvarna/Gardena nästa år men jag har inte hört några rykten om det. Vad gäller priser är det väl alltid en chansning när det är bäst att köpa. Priserna just nu har väl iaf gått ned någon tusenlapp eller två motför i våras.

5. Har ingen koll på Ebay men det går säkert. Frågan är om det är såpass mycket billigare att det är värt det.

Här kan du köpa en 310 inkl medium installationspaket för 13899 kr.
Jag köpte min 310 därifrån.

http://lindarn.se/husqvarna-automower-310-nyhet-for-2016-valj-installationspaket-

I övrigt kan jag tillägga att du verkar ha placerat laddstationen vid altanen där det är som soligast? Om det är möjligt skulle jag fundera på att placera den på andra sidan huset där det förmodligen är mindre sol, och kanske också mindre insyn för klåfingriga personer, och sedan leda guideslingan genom hela tomten och genom den trånga passagen. På så sätt skulle roboten också ha bättre möjlighet att oftare hitta till laddstationen via radiosignalen (om du nu väljer en modell med denna funktion) och på så sätt minska risken för spårbildning ytterligare.

Sedan skulle jag nog rekommendera att du lägger begränsningsslingan ovanpå gräset. Åtminstone till en början. Oftast brukar det bli så att man vill kunna justera trådarna på något ställe innan man blir helt nöjd. Trådarna blir sedan helt osynliga inom några veckor när gräsrötterna växer över men vill man så kan man sedan gräva ner trådarna i ett senare skede.
 
Redigerat:
  • Gilla
Halle81
  • Laddar…
Ebay är jäkligt bra när det gäller alla tillbehör. Mycket billigare än i Sverige. Brukar handla av en tysk säljare som heter genisys24.
 
Redigerat:
Hej alla igen,

Vill bara tacka för alla svar! Var inte meningen att inte skriva tillbaka till er, bara varit så otroligt mycket på hemmafronten!

Igår fick vi gräsmattan så nu ska det vattnas :D samt räkna ut hur stor gräsmattan faktiskt blev!

Korridoren blev beroende på häck ca 140 cm ++ tror jag så då skulle det inte vara några problem antar jag.

Kommer antagligen köra på en 310 eller 320 beroende på erbjudande.
 
Lycka till! Med korridor på 140 cm lär det inte bli några problem. Kan tipsa om att samma återförsäljare som jag skrev om tidigare nu säljer 310:an för 12900 kr inkl medium installatinspaket.
 
Menade 420 :)

Robbalove: Tog kontakt med butiken på e-post men inte fått svar än!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.