Vi har köpt en lägenhet i hus från 1895 och satt igång och renoverat badrummet. Vi har bilat bort en gammal betongövergjutning och skall flytta ut väggen. Bjälklaget är träbjälkar ca 220x220cm på CC 60 och mellan ligger en massa grus och byggavfall.

Rörmockaren kommer på tisdag och sätter nya golvbrunnar. Sen skall vi själva gjuta nytt golv. Fallspackling och tätskit överlåter jag åt någon som kan.

Hur bygger vi bäst upp detta på nytt? Jag är lite inne på EPS mellan bjälkarna och sen gjuta självbärande armerad betong om ca 50mm på detta och sen spackel med fall och värmekabel. Men jag har inte tid att vänta på att betongen brinner ordentligt, jag har typ två veckor på mig att få klart så vi kan sätta marmorplattorna.

Tips mottages tacksamt.
 
Beror kanske lite på vad som är under badrummet, men isolering, golvspån, två lager golvgips, flytspackel, är ju en variant.

Sedan är ju vattenburen helt klart att föredra framför direkt-el, IMO, den läggs lämpligen i spår i spånskivorna då.
 
Tjena Thomasx, tack för ditt svar!

Alltså de gamla bjälkarna är inget jag kan ta bort och de är mycket ojämna. Att skruva golvspån på dem är inget alternativ. Huset är som sagt från 1895 och allt har rört på sig en del. Och vi bor på första våningen så någon isolering mot våningen under tror jag inte är direkt nödvändig annat än för ljud.

Jag är fortfarande inne på att gjuta något. Mer tips?
 
Hittade Weber 120 Reno (fiberförstärkt) som passar för fall och värmekabel. Weber har en guide för badrum som säger att 20mm av detta mer armering på EPS funkar bra.

Tänkte köra EPS betong på plastfolie mellan bjälkarna (kanske lite över några bjälkar om så behövs för att få en bra jämn nivå, sen 20-30mm 120 Reno med armering och värmekabel i första gjutning och sen prima och gjuta fall nästa dag. Rören dras i EPS.

Hur låter detta?
 
Men, om du lägger 20mm på EPS, som ligger mellan bjälkarna. Då tror jag att det finns risk att epslagret fortsätter ned till våningen under. Förutsättningen (antar jag) är att EPS betongen vilar på något som bär, ex. en betongplatta.
 
  • Gilla
Peter Almström
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men, om du lägger 20mm på EPS, som ligger mellan bjälkarna. Då tror jag att det finns risk att epslagret fortsätter ned till våningen under. Förutsättningen (antar jag) är att EPS betongen vilar på något som bär, ex. en betongplatta.
Nja....varför skulle eps lagret fortsätta ner till våningen under.

Den typen av bjälklag som TS beskriver är ju uppbyggda med golvbjälkar där man spikat en spräckpanel under som användes tillsammans med vasmatta att putsa på.
Ovanför det monterade man en blindbotten som underlag till en lerfyllning eller annan tung fyllning för att få bort ljudet mellan våningarna. Upp mot vind las ofta tegel på blindbotten av brandskyddsskäl.

Så om TS tar bort fyllningen och ersätter den med eps liggande på blindbotten får TS en lättare konstruktion. Detta sätt,är vanligt att göra och eps upp till överkant bjälke och sen 20-30 mm armerad flyt ger normalt en konstruktion som är ok till att lägga klinker på.

Eps om den blandas rätt är ju självuttorkande dvs vätskan åtgår i processen så det behövs inte någon lång väntetid för uttorkning. Sen finns det ju flyt som det går att lägga klinker på efter kort tid.

Men för att få en bra konstruktion ska befintlig fyllning ut först och ersättas av eps.
 
Sampras skrev:
Hittade Weber 120 Reno (fiberförstärkt) som passar för fall och värmekabel. Weber har en guide för badrum som säger att 20mm av detta mer armering på EPS funkar bra.

Tänkte köra EPS betong på plastfolie mellan bjälkarna (kanske lite över några bjälkar om så behövs för att få en bra jämn nivå, sen 20-30mm 120 Reno med armering och värmekabel i första gjutning och sen prima och gjuta fall nästa dag. Rören dras i EPS.

Hur låter detta?
Dra av längs golvbjälkarna istället och låt flytet sköta utjämningen. Försök inte jämna av med eps eller packa och krångla för den kan packas och jämnas men då kommer den att svälla upp. Eps är känslig för att arbetas för mycket. Man trycker ihop eps kulorna som sen sväller upp igen och volymen ökar.
 
Ok, gjutning kanske är det lämpligaste här. Men jag passar ändå på att nämna att en variant som ibland tas till i gamla hus när det ser ut som här, är att man skruvar in nya golvreglar i sidan på de gamla. för att få raka golvreglar att montera nytt golv på.
 
Tack Thomasx, nu förstår jag hur du menade från början! Det är ju inte inte alls dumt alternativ, bra att ha i tråden, även om jag tror jag gjuter här. Stort tack för din input. Om då reglarna sitter på 60cc så måste jag väl lägga golvspån och sen styva upp detta på något sätt. Vet du på rak arm vilken lösning som bygger minst i det fallet?
 
oceanis skrev:
Nja....varför skulle eps lagret fortsätta ner till våningen under.

Den typen av bjälklag som TS beskriver är ju uppbyggda med golvbjälkar där man spikat en spräckpanel under som användes tillsammans med vasmatta att putsa på.
Ovanför det monterade man en blindbotten som underlag till en lerfyllning eller annan tung fyllning för att få bort ljudet mellan våningarna. Upp mot vind las ofta tegel på blindbotten av brandskyddsskäl.
Precis så är konstruktionen och det material vi lyfter ut är definitivt tyngre än EPS. Så det borde funka fint.
 
Sampras skrev:
Tack Thomasx, nu förstår jag hur du menade från början! Det är ju inte inte alls dumt alternativ, bra att ha i tråden, även om jag tror jag gjuter här. Stort tack för din input. Om då reglarna sitter på 60cc så måste jag väl lägga golvspån och sen styva upp detta på något sätt. Vet du på rak arm vilken lösning som bygger minst i det fallet?
Med reglar på cc60 så räcker golvspånskivor gott för att lägga ett normal golv ovanpå. I badrum vill jag minnas att man lägger dubbla lager golvgips ovanpå golvspånet för att få ett "dött" och rörelsefritt golv. (Om badrumsreglerna fortfarande är desamma). Det bygger då inte mer än de 50mm du planerar att gjuta, om jag förstår dig rätt. Ovanpå golvgipsen lägger man sedan flytspacklet för att bygga fallen.

Jag gjorde ett golv så, och fräste själv spår för golvvärmeslang i spånskivorna innan jag la golvgipset. Det har legat några år nu och funkar finfint. jag skruvade än in reglar så som jag nämnde, för att räta upp 100+ år gamla golvbjälkar.
 
Jag fick idag förslag av min badrumshantverkare att gjuta EPS mellan golvbjälklaget och lägga avjämning och klinker ovanpå. Men vad är det som bär upp EPS mellan bjälkarna? Han vill lägga en plywood under som blindbotten och gjutform. Men den kan väl aldrig bära EPS och allt som finns ovanpå? OM man nu står i rummet mellan bjälkarna, vad bär vikten?
 
Ingen som kan upplysa mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.