Har en IVT 480 från 1999. Har skissat på byte nästa år till ny FVP, alt byte till BV.

Idag kom det fram en pöl under pannan. Misstänkte stopp i kondensslangen och rensade efter sta förmåga genom att trycka in vatten i den med en pet-flaska. Fick ur en hel del klägg.

Några timmar senare var pölen tillbaka.

Torkade och började kika. Inser att det droppar från isoleringen runt varmvattenberedaren, glasull. Petar på den då kommer det mer vatten. Sen slutat det droppa. Torkar upp.

Vi diskar lite, borstat tänderna, använder toa och så. Kikar igen, det har igen börjat droppa från isoleringen.

Vattenmätaren på inkommande vatten verkar stå stilla när vi inte spolar vatten.

Vad kan vara fel?

Läcka på VVB? Borde inte vattenmätaren röra sig hela tiden då?

Läcka i anslutning på toppen av VVB? Men skulle det inte läcka hela tiden då? Inte läcka efter vattennvändning för att sedan stanna?

Dropparna som kommer är klara och rena. Inte varma och inte iskalla,
Kanske rumstemp ca.

Tack för all hjälp! Vill inte ödsla pengar på service av en så här gammal pjäs. Då lägger jag hellre pengarna på ny panna!
 
Vatten expanderar väl när det blir varmare? Det kan förklara varför vattenmätaren står stilla trots läckaget.

Jag hade rivit bort isoleringen (den är ju ändå blöt) och kollat efter läckan. Med lite tur är det något som bara kan dras åt. Är det en skarv så kanske man kan svetsa ihop det så att det inte läcker.
 
Visar sig vara svårt att komma åt. Sitter en massa kort och kablar och så vidare framför. Jag har tagit en bild underifrån där man ser att det droppar från isoleringen. När jag tittar i utrymmet ovanför beredaren där fläkten och kompressorn sitter ser jag ingen fukt.

Får kanske krypa till korset och köpa ny?


Bild på rörigt elskåp med kablar och isolering som visar tecken på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på rör och isolering underifrån med synliga vattendroppar och kablar i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta fram kniven och skär bort isoleringen. Och du behöver inte finlira jättemycket. Är isoleringen blöt bör den ju bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.