Nu har ja tvärledsnat på mina värdelösa borrar, finns de något kit med trä, metall och betongborrar som håller, till hyfsat humant pris,
Länka gärna !
Tack
 
Tråd följes!
 
tommib
Nej. Köp enskilda borr och förvara dem i en sortimentask. De slits såpass fort och är det inte väldigt speciella borr är det troligen inte lönt att slipa.
 
Nej.
Välj ut typ och dimension av de borrar du vill ha.

Jag har nästan slutat köpa kit eller satser av saker och ting, de dimensioner av vad det nu är man använder tar slut/slits ut/går sönder och hälften blir aldrig använt.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar proffessionellt både som svets och snickeri.
Jag kan bara hålla med fotografens inlägg.

Utifrån ett rent proffessionellt utlåtande så är alla kombisortimentlådor totalt skräp.
Ta det såklart med en nypa salt. För köper du en låda för 3000kr då får du bra grejjer.
Men du ska hellre satsa på att köpa borrar anpassade för det du ska använda dem till.
Behöver du en 10a så köper du just en 10 för enbart trä osv.

Det många inte vet är att om du ska köpa betongborrar, så köp hiltis egna i deras butiker. Tvärsemot vad många tror så är dem faktiskt billigare än de du köper på tex jula.
Gällande träborrar så köp spiralborrarna eller de som bara är platta Dewalt (Beijer). Köp dem styckevis. Inte skitpacket från jula/bauhaus med 10-35mm.
Metallborrar, köp Dormy (Metallfackhandel) , köp inte skiten du hittar på biltema osv. Jag lovar, du tjänar pengar på att köpa dem styckevis i kvalitet.

Sen ska du självklart ha en lite bänkslipmaskin (biltemas/julas billigaste duger utmärkt) som du kan skärpa borrarna med (inte betongborrarna dock) när de slits eller får kanterna rundade.

mvh =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Men man vet ju aldrig vad man behöver som en glad amatör. Jag själv är inne på ert spår men det fallerar just på vad som kan behövas. Nu har jag en stor väska från Makita med allehanda borrar, bits mm. Perfekt. Jag ska ge det till efter jul sen kan jag tydligt se vad som används och vad som bör köpas med kvalité :)
 
Okej du får en lathund. Borrdimensioner du alltid behöver.

Betongborr: 5mm (6mm blir för stort i lösputs för 6mm plugg), 6mm för plugg i hårdbetong, 8mm, 10mm
Flatborr eller spiral för trä: 10mm 12mm 16mm 22mm 35mm (för elrör,vattenledningar)
Metallborr: 3, 4, 5, 6, 8,10, 13 Då klarar du alla genomgående bultar och andra problem som dyker upp.

En bra försänkare 2skärig (inte 4skärig den dansarrunt och gör hålet hackigt) är ett måste för snyggt resultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solari och 7 till
  • Laddar…
1-1,5mm borr kan vara bra för att förborra lister om du vill spika dom utan att det spricker.
3,2mm borr brukar det vara till popnit om du nu har något att popnita.;)
Biltemas gula titanbelagda borr tycker jag allt har fungerat bra till metallborrning hos mig, men jag är ju inte en professionell metallarbetare utan grejar bara på fritiden med mina egna projekt.:)
 
A
Jag har satser för metallborr (Bosch och Kamasa och Dormer), för betong har jag köpt separat, likaså trä.
Metall har jag även köpt separata av dom mest gångbara, då köper jag Dormer som jag tycker håller bra. För att gänga hål måste man ju ha lite "special"dimensioner också.
Jag slipar borrarna då dom löir slö, så jag använder dom till max :) Slipar på smärgel på frihand, har gjort så sedan barnsben och får dom vass, fördel om man kan slipa är att man kan slipa olika vinklar beroende på vad man ska borra.
 
Till metall så behöver du ofta lite udda storlekar för att kunna gänga, blindnit eller frigående hål och dessa brukar saknas i färdiga satser.
Jag tycker att de endast skickar med de minst användbara storlekarna av metallborr i satserna.
Angående att förborra lister så brukar jag förborra med en av spikarna (de mindre dimensionerna av borrar försvinner och går av och spikarna har jag när jag ska fästa listerna). precis som jag fick lära mig i träslöjden när jag var 10år (fast det behövs inte när jag skjuter dit listerna).
Den enda fördelen med färdiga satser är att borren är sorterade och bra uppmärkta men jag säger som alla andra att köp lösa borr i de storlekar du behöver.
Men någon billig sats kan du ha stående i fall att och då kanske en bi-metall sats samt en flatstift borr sats, det brukar man klara sig hyfsat med.
 
tommib
Det är förstås bra att inte slösa och så, men hur lång tid tar det att slipa en borr? Nu har jag varken grejer eller kunskap till det, men för min del känns det som slöseri med tid (som är pengar och vice versa). Det kanske går fort?
 
Hur slipar man borr? Jag köpte 4 satser skitborr när Jula hade vrakpris men resultatet hittils är att alla smala borrar gått av.
 
Jag slipar borr själv både på frihand och med jigg.
Det finns även olika tekniker och vinklar för slipning beroende på vilka egenskaper borren skall erhålla.
 
pelpet skrev:
Hur slipar man borr? Jag köpte 4 satser skitborr när Jula hade vrakpris men resultatet hittils är att alla smala borrar gått av.
Samma problem har jag, därför ja ville ha en kit med hyfsad kvalitet isf.
Va tror ni om en sån här? Bra eller anus

Makita-borrsats i blå förvaringsväska med olika borr och bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag tror den snarare är kass, ett kombipaket sådär känns riktat mot hemanvändaren
Det finns ju borrkassetter från Dormer, eller tomma kassetter du fyller med borrar från Dormer eller andra kvalitetsmärken? Dock verkar det svårast att hitta en vettig kassett med träborrar.

Ska man gänga så behöver man ju lite udda dimensioner också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.