LVI har ju en termostat man kan ha centralstyrd nattsänkning på via signaltråd. Där sänkningen kan vara mellan 0 och 15 grader (ställs in med vred på elementet). Men de flesta är oljefyllda element.

Finns det någon annan tillverkare som har liknande styrning? Alltså inte bara ca 5 graders sänkning. Och inte oljefyllda.
 
Ingen som vet?
 
men vad tjänar man på att ha nattsänkning?????? temperaturen ska ju ändå upp till normal och då går ju mer energi åt,.. sänk o kör typ 20 grader konstant
 
egge skrev:
LVI har ju en termostat man kan ha centralstyrd nattsänkning på via signaltråd. Där sänkningen kan vara mellan 0 och 15 grader (ställs in med vred på elementet). Men de flesta är oljefyllda element.

Finns det någon annan tillverkare som har liknande styrning? Alltså inte bara ca 5 graders sänkning. Och inte oljefyllda.
Hej, gammal tråd.. men hur gick det? Hittade du något alternativ?

Är ute efter element som med extern syrning kan växla mellan ca 10c och 20c.
 
NOBÖ har, ADAX har om man vill hålla sig till dom bättre fabrikaten.
 
elmont skrev:
NOBÖ har, ADAX har om man vill hålla sig till dom bättre fabrikaten.
Jag har precis monterat ett Adax Neo och man kan mycket riktigt justera temperaturen men kan inte se att man kan växla mellan lägena med en extern brytare, vill koppla en Z-wave puck som växlar läge.
 
Enda fördelen med "nattsänkning" jag kan komma på är att man kan vända klockan och ha natthöjning
På dan är jag på jobbet och då får det gärna vara iskallt hemma.

...Eller för periodvis styrning i fritidshuset
 
Natt sänkning kan naturligtvis användas under vilken tid på dygnet man vill och upprepade ggr varje dygn.
 
elmont skrev:
Natt sänkning kan naturligtvis användas under vilken tid på dygnet man vill och upprepade ggr varje dygn.
Självklart. Jag klagar inte på funktionen, det är en jättebra ide att kunna ha olika lägen. Det är namnet "nattsänkning" jag stör mig på :|
I fritidshus är det perfekt att ha signalstyrt hemma/borta läge via SMS eller nätet (y)
 
Om man inte bor i en lada och har stora glipor i sina väggar så har jag svårt att se att man skulle tjäna nått alls på att hålla på med nattsänkning. Det hinner knappt sjunka till eftersträvad temperatur innan man får börja värma upp huset igen. Besparingen uteblir eftersom all energi som man sparat på att sänka går åt att höja igen. I fritidshus/garage som står tomma en längre tid är det förstås en annan sak.
 
Lite fel att utgå från att alla bor i väldigt välisolerade hus. Själv bor jag i ett gammalt stenhus och stänger man av värmen på vintern så blir det kallt fort. Eldar med ved så det går fort att få upp värmen när elementen blir så varma att man bränner sig på dem.
 
MagHam skrev:
Enda fördelen med "nattsänkning" jag kan komma på är att man kan vända klockan och ha natthöjning
På dan är jag på jobbet och då får det gärna vara iskallt hemma.

...Eller för periodvis styrning i fritidshuset
I bostadshuset har jag något liknande... har olika lägen på värme och ventilation beroende på om vi är borta, sover eller är hemma, så vi har iaf kvällshöjning... :)

Sen om man sparar något på det är en annan diskussion men det känns fel att ventilation och värme går för fullt när ingen är hemma....
 
Vi har glidit iväg en del ifrån grundfrågan... :)

Vill hitta ett element som kan styras via externt tidur och som kan sänkas rejält och inte bara ett par grader. (helst ett som går på 400v)

Alternativt ett element man kan styra fullt ut med Z-Wave....
 
Redigerat:
Då vill jag upprepa mitt svar bla. NOBÖ, ADAX har system för att styra värmen. Styrningen sker med radio eller över starkströmstrådarna från en centralenhet.
 
elmont skrev:
Då vill jag upprepa mitt svar bla. NOBÖ, ADAX har system för att styra värmen. Styrningen sker med radio eller över starkströmstrådarna från en centralenhet.
Du har säkert rätt, det är bara inte helt lätt att hitta.... Var nog lite otydlig dessutom med önskemålen..

Adax oljefyllda går att styra via "nollan" vilket är precis vad jag söker men då sänker den bara 5c.
Adax Neo går att sänka till valfritt värde men går ej styra via nollan.
Adax VP9 har någon sparmodul BT-9 man kan köpa till, sänker dock bara 5c och verkar inte kunna styras
Nobö har ett eget trådlöst system, ett elände med alla tillverkare om hittar på egna lösningar som inte fungerar med andra system..

Någon som kan tipsa om en specifik model som klara detta:

Nattsänkning genom att kopppla in/ur "nollan" (inga specialsystem)
Nattsänkningen skall kunna sänka ca 10c
400V
Helst utan olja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.