Jonas L 84 skrev:
En variant kanske är att lägga ner kabelrör nu och dra i kabel senare (om det nu går att göra så med de grova dimensionerna). Rör är billigt men koppar är dyrt, speciellt om man drar onödigt stora dimensioner för att man inte vet vad man behöver.
Jag skulle gärna ta fram något som enkelt går att bygga ut eftersom. T ex så tänkte jag först att varje laddstolpe skulle få 2 faser av en 3-faskabel. Men då en Tesla kan ha ett 75kWh batteri och 8*16*230 = 29,440kWh så skulle man alltså inte kunna ladda en sådan bil fullt under en natt. Har man då 3 faser kan man få ut 8*16*230 = 88,320kWh. Så varje laddplats bör då få en egen 3-fas kabel varvid man till en början bara nyttjar 1-fas till en 10A avsäkrad Schuko kontakt. Allt eftersom behovet ökar kan man ansluta fler faser och bättre laddkontakter.


Jonas L 84 skrev:
Förresten om du bara har 3-ledare nu så kanske alltihop är enfas?
3x120 är en betäckning. Jag vet inte i detalj vad det betyder men jag själv har 3-fas i lägenheten som får ström via denna kabel.
 
Earplugged skrev:
Utrusta platserna (nödvändigtvis inte all)med vanliga motorvärmaruttag, dessa är sedan enkelt att ändra till att ge konstant ström om det blir fler som skaffar elbil.
Glöm inte uttag på gästparkeringen, även om inte boende har elbil så kan det komma besök.... Jag fick köra in bland husen och parkera halvvägs på gängbanan och gräsmattan med sladd genom badrumsfönstret hos en kompis i våras då det inte fanns ett enda uttag utomhus på hela området...
6+ platser kommer att vara besöksplatser. Givetvis ska dessa utrustas på samma sätt som de andra. En tanke var att en av dessa platser skulle kunna ha en snabbladdare också.
 
Att förbereda kanalisation för 3-fas 32A per stolpe är en bra idé. Varje uttag avsäkras då med 3-fas 16A. Elbilarna är sällan helt tomma. För laddning av elbilar krävs ladduttag Typ2, schucko får inte användas!
 
R_Strandberg skrev:
För laddning av elbilar krävs ladduttag Typ2, schucko får inte användas!
Var hittar jag en referens på det?
 
lbgu skrev:
Motorvärmare är ju inget nytt, så det finns säkert bra statistik på ungefär hur stor andel som använder det. Knappast nödvändigt att utrusta alla P-platser med det. Så att dra rör till alla platser känns rätt onödigt ifall det inte är fråga om att man ska bygga en helt ny P-plats, men att göra det till en befintlig lär bara kosta en massa pengar. Bostadsrättsföreningar brukar ofta vara rätt petiga med vad de använder sina avgifter till.
I detta fall är det gräsmatta på ytan vi vill nyttja och vi behöver göra ordentliga markarbeten för att få allt iordning. Så vi har alla möjligheter att göra allt rätt från början. Det ideala är ju om man hela tiden kan uppgradera varje plats efter det behov den som hyr den har. Frågan är ju bara hur man kommer dit i just mitt fall.
 
Skulle gärna se en ordentlig referens på varför inte Schuko skulle klara av 16A under flera timmar. De artiklar som det länkats till kan ju inte ge ett enda konkret exempel. Mindre klyvsågar ska alltså vara direkt brandfarliga då också? Jag tror snarare det handlar om lobbying ifrån tillverkare av laddstationer.

"Han känner inte till några bränder som orsakats av elbilsladdning i Sverige. Men i elbilslandet Norge har det inträffat incidenter, exempelvis när elinstallationen i en hall började brinna när familjen laddade elbilen. Orsaken var att en skarv i husets elsystem inte klarade av den höga strömmen."
http://www.nyteknik.se/fordon/elsak...ten-om-riskerna-med-att-ladda-elbilen-6393243

Vad har det att man har en undermålig och antagligen underdimensionerad eldragning med schukouttag att göra?
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
tommib
merbanan skrev:
I detta fall är det gräsmatta på ytan vi vill nyttja och vi behöver göra ordentliga markarbeten för att få allt iordning. Så vi har alla möjligheter att göra allt rätt från början. Det ideala är ju om man hela tiden kan uppgradera varje plats efter det behov den som hyr den har. Frågan är ju bara hur man kommer dit i just mitt fall.
Man drar rör, i form av ett stjärnnät. Precis som jag sa. Då kan varje rör bestyckas med den typen av kabel som behövs till just den platsen. Nackdelen är att man behöver ett större markskåp eller en liten byggnad där rören termineras. Detta kanske går att ordna ändå om ni samtidigt bygger t.ex. ett cykelförråd. Då kan man sätta en dörr på en vägg där man kan ha sin elcentral. Det behövs inte särskilt mycket utrymme på djupet, men väl på bredden för att få in alla rör.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Schuko är väl ändå direkt olämplig i applikationer där man kan tänkas slita ur kontakten under full belastning? Om den klarar 16A kontinuerligt eller inte, bör rimligen vara sekundärt.
 
Redigerat:
merbanan skrev:
I detta fall är det gräsmatta på ytan vi vill nyttja och vi behöver göra ordentliga markarbeten för att få allt iordning. Så vi har alla möjligheter att göra allt rätt från början. Det ideala är ju om man hela tiden kan uppgradera varje plats efter det behov den som hyr den har. Frågan är ju bara hur man kommer dit i just mitt fall.
Precis som nämnts tidigare skulle jag tänka mig att några väl placerade markskåp med slang i stjärnnät som försörjer stolpe för två platser per slang/grupp om 6 mm2 kabel borde vara bra. Bara att se till att allt förläggs ok så kan man dra i kabel och sätta stolpar i den takt det blir aktuellt. Matningen mellan skåpen och till anslutningspunkten mot fastigheten bör man däremot göra fullt ut direkt nu vid anläggandet av parkeringen. Och det är inte omöjligt att det skåp du nämner med kabel 3x120 kan räcka till som försörjning, ta hjälp av någon kunnig för att reda ut både det och nya parkeringen.
 
GK100 skrev:
Och det är inte omöjligt att det skåp du nämner med kabel 3x120 kan räcka till som försörjning, ta hjälp av någon kunnig för att reda ut både det och nya parkeringen.
Tänkte jag gjorde det nu :) Efter att ha varit ut och tittat lite så såg jag att kabelskåpet jag tänkte ta strömmen ifrån faktiskt är 2 skåp med varsin 3x120 kabel. Så om man kopplar vidare båda så får man ju mer möjlig kapacitet ur den kabel som redan ligger i backen. Det verkar som att det finns 2 st nät, ett nät som går till mätare hos de boende och ett som går till driften av husen (hissar, tvättstugor osv).

Jag har gjort en illustration på hur jag tänkt hur man skulle kunna koppla det hela.

Illustration av ett elnät med befintliga och planerade kabelskåp, hus, förråd och parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T är det håll transformatorn finns.
K1 kabelskåp som finns nu
K* möjliga kabelskåp
F* förråd som finns nu
P är parkeringsplatsen som förhoppningsvis ska byggas

Sträckade saker är sånt som inte finns ännu.
Mellan K2 och T är skissen för en potentiell ny servis ledning.


Jag tror jag börjar få lite bättre grepp på det hela nu. Det som är lite oklart är hur mycket kapacitet man skulle kunna ta från själva kablarna (servis och de 2 3x120 kablarna). Men jag får ringa elbolaget, dom borde ju veta hur mycket servis kabeln är säkrad med och hur mycket mer man kan ta ut.

Men är det ingen som har info på hur mycket en 3x120 kabel kan ge? De tabeller jag hittar ger lite fattiga värden.
 
tommib
Antingen så avses 3x130A matning (sannolikt) eller så avses 3x130kvmm ledare (mindre sannolikt) där belastningsförmågan beror på om det är koppar eller aluminiumledare. För kopparledare blir då belastningsförmågan ca 190A, aluminium ligger lite lägre på ca 155A.

Ni borde väl ha ett elavtal där det står vad servisen är?
 
O
Jag röstar liksom de flesta andra här att bara förbereda för att kunna installera laddning till elbilar. Det finns ingen anledning att sätta igång och dra fram till alla platserna direkt.
Men drar man 50mm rör så är det inga problem att snabbt i framtiden kunna dra i kablar. Det kostar trots allt att ladda elbilar, för att inte tala om all kabel som måste dras. Har Ni pengar så ni kan bjuda på laddningen?
Ett alternativ kan vara att bestycka några av p-platserna med laddstolpar...
 
Har ni kollat med ert nätbolag vad servisen och fasta avgiften för parkeringen skulle bli?
 
Odjuret skrev:
Men drar man 50mm rör så är det inga problem att snabbt i framtiden kunna dra i kablar. Det kostar trots allt att ladda elbilar, för att inte tala om all kabel som måste dras. Har Ni pengar så ni kan bjuda på laddningen?
Tanken var att utrusta varje plats med en egen kabel och dra den via en elmätare. Dessa mätare skulle kunna få vara i skåp K3. Elkostnaden hamnar då på den som hyr platsen. Men om man drar 50mm rör som till en början förses med en 5G2.5 kabel som går till varje par av platser så kan man vid en uppgradering bara dra i en till kabel. Eller så drar man i båda kablarna på engång. Kanske bättre att dra det från början, i medel kommer man behöva dra 30 meter kabel. Om man använder N1XV (39kr/m) så får man ca 1200kr extra per par platser. Så om det är 600kr extra per plats för att slippa dra mer kabel i framtiden kanske det är en investering man bör ta direkt.
 
Vad är S på bilden?
Du skriver att det finns två nät, är det i K1 ?
är det ena omätt ström till lägenheterna och det andra mätt ström för fastigeten ?
Ska varje P-plats ha ett eget abonnemang eller ska det gå från fastighetens el via undermätare för intern debitering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.