Hej! :) Har tröttnat på att handdiska hela semestern och funderar på att sätta in en bänkdiskmaskin på landet, men det stora problemet är att jag endast har el från solpaneler, dvs. mycket begränsade resurser att använda elektricitet. Dock så finns det fri tillgång till varmvatten (gasol).

Med lite efterforskning har jag kommit fram till att en modern diskmaskin bara borde använda (max) några hundra Wh per disk, OM inte maskinen även värmer/boostar upp vattnets temperatur.

Har siktat in mig på en Bosch bänkdiskmaskin (även om jag är öppen för förslag) eftersom jag har en sådan på kontoret och tycker att den funkar klockrent. Antar att det sitter ungefär samma komponenter i alla nuvarande modeller av Bosch och Siemens? Den har även varmvattenanslutning.

Vilken komponent är enklast/bäst att koppla ifrån för att uppnå detta? T.ex. koppla från termostat, värmeelement, mikrobrytare osv? Helst ska den ju bara, utan fördröjning, hoppa över värmningssteget...
 
D
Förstår inte riktigt hur du menar. Har maskinen anslutning för både varm och kallvatten eller tänkte du ansluta den enbart till varmvatten? Om du löser det hela med att ge den tillräckligt varmt vatten så behöver du väl inte gå in och mixtra i maskinen för att stänga av värmningen av vattnet. Termostaten kommer väl att märka att vattnet redan är varmt och kommer inte aktivera värme-elementet. Om du vill vara säker på att patronen aldrig går igång så borde det enklaste vara att kapa/isolera ledningen till värme-elementet och bygla NTC-motståndet med tråd eller motståd med lämpligt motstånd (1kOhm kanske passar).
 
Intressant projekt. Jag har inte sett nån bänkdiskmaskin med varmvattenanslutning, inte bosch iaf.

På modulkortet, närmast där man kopplar in elsladden från vägguttaget sitter kontakten till elementet. Du kan ju testa att bara koppla ur den. Jag tror dock att diskresultatet inte kommer bli optimalt.
 
Du har nog rätt i att den inte har någon separat anslutning, men man kan mata den med varmvatten. Har för mig att jag läste det i bruksanvisningen, men annars här ser man att den här accepterar upp till 60 grader (under fliken "installation"):

http://www.bosch-home.se/produkter/diskmaskiner/bänkdiskmaskiner/SKS62E28EU.html#tab2

Men även om man matar den med varmvatten så hinner det svalna av en del på vägen såklart, så det måste brukar i regel kräva att elementet går på ändå.

Är medveten om att disken inte kommer att bli perfekt, men säkert jämförbart med min torftiga handdisk. :) Kan nog leva med resultatet, det blir nog ändå mest kaffemuggar, bestick och tallrikar och sånt som inte är hårt smutsat som går i den.

Det låter ju suveränt om man bara kan koppla ur en kabel till elementet? Har inte köpt någon maskin ännu så kan inte testa tyvärr.. Ville undersöka först om det verkar genomförbart innan jag slår till.
 
A
Utan varmvatten kommer det bli jä#%£$€t äckligt ganska snart.
Med världens bakteriehärd.
Samt att maskinen kommer att dö av åderförkalkning innan nästa år
 
electroluxaren skrev:
Utan varmvatten kommer det bli jä#%£$€t äckligt ganska snart.
Med världens bakteriehärd.
Samt att maskinen kommer att dö av åderförkalkning innan nästa år
Kan du utveckla? Varför blir det äckligt om man inte har varmvatten?
 
Maskinen har ju ett läge som heter "fin" där temperaturen är 40 grader och om du matar med vatten som ligger på 40 grader eller över, så borde väl inget element gå in och värma. Det borde väl termostatregleringen fixa.....tycker jag men vet inte :)

Det kan nog elektroluxarn svara på
 
  • Gilla
borka82
  • Laddar…
Undersök vart termistorn till termostaten sitter och ta reda på vad det är för modell på denna. Byt sedan ut den till en vanlig resistor som har en resistans motsvarande 65 grader.

Jag använder denna metod (med inkoppling via ett relä) för att lura Frånluftsvärmepannan hemma att det redan är tillräckligt varmt i huset när jag använder andra värmekällor. (kaminen). Det räcker att man lurar pannan att det är några grader varmare än vad det är så slutar den producera varmvatten till elementen. Jag planerar framöver att använda detta för att kunna styra inomhustemperaturen efter elpriset också...
 
Om vi utgår från bänkdiskmaskin från Bosch, så har den en NTC med tre kontakter. Om du mäter restistansen så skall du ha 10 kohm mellan 1 och 2, 10 kohm mellan 2 och 3, 20 kohm mellan 1 och 3. Vid 25 grader. Hur värdena förändras vid temperaturökning har jag ingen aning om. Denna sitter sammanbyggd med cirkulationspumpen.
 
Hmm, termistorn har alltså tre kontakter? Jag har försökt få fram vilken det är men hittar bara den här 165281 som har 2+2 kontakter ser det ut som?

http://www.repairclinic.com/PartDetail/Bosch-Dishwasher-Thermistor/00165281/935369?ss=a9b129c61&mr=0

Det verkar som de vänstra två benen på den är "high-limit", och högra två är NTC:n, och jag TROR att den borde ligga nära 48 kohm vid 25 grader, och 10 kohm vid 65 grader, baserat på ett inlägg jag hittade här:

http://webcache.googleusercontent.c...5281-ap2802365.html+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

When looking at the NTC thermistor, it has a high limit and NTC in it. When looking a the terminals on the part, the 2 left terminals would be the high limit which can be checked to make sure that it is closed at room temp. For the NTC which are the 2 right terminals you will want to check the resistance Here are some temps that the resistance should read for the NTC, at 72 degrees should be 55K ohms, at 77 degrees would be about 48K ohms, at 100 degrees would be about 27K ohms, at 122 degrees would be about 17K ohms and at 145 degrees would be about 10K ohms.
Dock blir jag lite avskräckt när jag tittar på den här tutorialvideon:

https://www.youtube.com/watch?v=_YLtOLbmg8M

Visserligen en fullstor Bosch diskmaskin, men det verkade ju vara runt hundra steg för att över huvud taget komma åt termistorn i den... Han plockar ju isär hela maskinen i delar!

Det är nog sant att om man kör t.ex. ett 45 graders program, och matar med 60 graders vatten, så BORDE inte temperaturen på vattnet sjunka så mycket att värmaren slår på. Men det känns som en mer långsiktig lösning att faktiskt koppla bort värmesteget så att man inte tömmer hela batteribanken för att någon i familjen råkar trycka fel diskprogram. :) Det är ju bara en tidsfråga innan det händer!
 
arwa02 skrev:
Hmm, termistorn har alltså tre kontakter? Jag har försökt få fram vilken det är men hittar bara den här 165281 som har 2+2 kontakter ser det ut som?

[länk]

Det verkar som de vänstra två benen på den är "high-limit", och högra två är NTC:n, och jag TROR att den borde ligga nära 48 kohm vid 25 grader, och 10 kohm vid 65 grader, baserat på ett inlägg jag hittade här:

[länk]



Dock blir jag lite avskräckt när jag tittar på den här tutorialvideon:

[länk]

Visserligen en fullstor Bosch diskmaskin, men det verkade ju vara runt hundra steg för att över huvud taget komma åt termistorn i den... Han plockar ju isär hela maskinen i delar!

Det är nog sant att om man kör t.ex. ett 45 graders program, och matar med 60 graders vatten, så BORDE inte temperaturen på vattnet sjunka så mycket att värmaren slår på. Men det känns som en mer långsiktig lösning att faktiskt koppla bort värmesteget så att man inte tömmer hela batteribanken för att någon i familjen råkar trycka fel diskprogram. :) Det är ju bara en tidsfråga innan det händer!
Detta är den gamla plattformen. Alla nya som säljs nu har en helt annan uppbyggnad. Du får köpa på blocket om du vill ha en sådan som är med i videon.

Här är aktuell modell.
http://www.bosch-home.se/produkter/diskmaskiner/bänkdiskmaskiner/SKS62E28EU.html

och sprängskiss. position 0450 är cirkulationspump med inbyggt element och NTC
http://www.bosch-home.se/store/spareparts/ActiveWaterBnkdiskmaskin/SKS62E12EU/01
 
Redigerat:
Hmm, det verkar ju onekligen inte lika enkelt om NTC sitter inbyggd i pumpen. Jag får nog se om jag kan få tag på en gammal maskin. Tack!
 
Har ingen koll på just bänkdiskmaskiner. Men alla borde ju ha en tempgivare som säger när vattnet uppnått rätt temperatur.
Alla maskiner borde kunna kopplas till varmvattnet, och du sparar då ström på att inte behöva värma vattnet lika mycket. Detta gör även att programtiden blir kortare.

Enda skillnaden blir att du även sköljer disken i varmvatten, när maskinen annars använder kallt vatten.
 
Joh_81 skrev:
Har ingen koll på just bänkdiskmaskiner. Men alla borde ju ha en tempgivare som säger när vattnet uppnått rätt temperatur.
Alla maskiner borde kunna kopplas till varmvattnet, och du sparar då ström på att inte behöva värma vattnet lika mycket. Detta gör även att programtiden blir kortare.

Enda skillnaden blir att du även sköljer disken i varmvatten, när maskinen annars använder kallt vatten.
Min diskmaskin sköljer i varmvatten för att disken skall torka snabbare...
 
pacman42 skrev:
Min diskmaskin sköljer i varmvatten för att disken skall torka snabbare...
Sista sköljningen är varm ja, men t.ex första sköljningen är nog oftast kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.