Hej ska man ha isolering i takfoten här? Bara lägga ner ovan insektsnätet?

Öppning i takfot vid en altandörr med synligt insektsnät och parkettgolv inomhus som gränsar till altanens trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan av en takfot ovanför ett insektsnät vid ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
varför? är balkong/altanen isolerad?

skulle va som att trycka isolering mellan dom tryckta bjälkarna
 
Nä mest för att huset i sig har byggts med cellplast tätt långt ner. Tänkte om det fanns någon funktion i att ha isolering där? Så länge det är fuktfritt, alltså tätt, så bör det väl vara som vilken takfot som helst där jag vet man normalt sett inte har isolering då takfoten är del av ventilationen för en vind. Men i detta fall så är ju innersta bjälklaget (mot huset) exponerat mot väder, eller iaf kyla. Därav tänkte jag isolering... Rätt eller fel?
 
S
gör ingen skillnad att isolera
 
Ok tror på det. Kan du nån förklaring till varför det är så? Pga hur värme / kyla stiger och sjunker?
 
Varför isolera utanför huset ??
 
S
Johnny Viking skrev:
Ok tror på det. Kan du nån förklaring till varför det är så? Pga hur värme / kyla stiger och sjunker?
nä du placerar en 10-15cm där där det kommer förmodligen luft på bägge sidor om den.
eller är det isolerat från putsade väggen ut till takfotens 3-4 bräda?
 
Nej, men ytterväggen med cellplast som syns är innerväggens isolering. Jag la i ett par remsor där jag kände det skulle "täta", men inte packat utrymmet på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.