Vi behövde måla om delar av huset. Vi skaffade färg (akrylat) med samma färgkod som den ursprungliga, samma tillverkare och jag har såklart rört om ordentligt i nya burken före målning. Ändå är nya färgen ljusare än den gamla. Tänkte att den skulle mörkna och stämma mer väl överens med den gamla efter torkning. Men icke. Någon som vet varför? Har googlat på hur akrylatfärg beter sig med tiden, utan att hitta något svar.
 
Hur länge sedan är det ni målade första gången? Är burken rätt bruten? Jämför recept på etiketten, vad för färg är det?
 
Huset målades för ca tio år sedan. Den här väggen är i lä. Akrylatfärg, och ja - färgen är bruten på samma sätt. Har du någon teori?
 
Y
Brukar väl stå på burkar att man helst ska köpa ett gäng ifrån samma tillverkningstillfälle i fabriken för att vara på säkra sidan. När man målar och man börjar få slut på färg i hinken så kan man hälla skvätten i nästa hink och blanda så det blir en mellanmix som inte märks.
- Det är dom gamla standard lärorna.

Men även jag fick en ljusare ton när jag målade med alcro bestå akrylat. Klagade i butik som "inte trodde" mig.
- I efterhand så undrar jag om detta inte blev för att jag målade så sent så det kom dagg på den våta färgen.
 
Ingen dagg här vid målning.

Aja, det är väl inget större problem än att jag får måla lite mer än vad jag hade tänkt. Jag blev mest förbryllad eftersom det är ganska stor skillnad. Får se hur det ser ut på andra väggar, just här kanske ljuset faller så att det syns extra tydligt.
 
BirgitS
Det är inte så att den gamla vita färgen har blivit lite smutsig med åren och därför är mörkare nu än från början?
 
BirgitS skrev:
Det är inte så att den gamla vita färgen har blivit lite smutsig med åren och därför är mörkare nu än från början?
Den vita färgen?
Det är gul färg och vi har målat lite panel som vi har bytt. Men det är bara några brädor, så gamla och nya färgen möts på väggen. Den nya färgen är med citrongul och den gamla är varmare i tonen, det ser ut som att den har mer magenta i sig.

Jag ska nog åka till färgbutiken och visa bild och fråga.
 
Sist jag köpte en burk färg så hade dom blandat receptet i fel brytbas.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Nån har blandat fel pigment åt dig. Antingen nu eller för tio år sen, sånt händer relativt ofta.
 
H
Vad jag har hört så kalibrerar dom om maskinen då och då. Efter det kan färgen ändras.

Men det kanske bara en bra ursäkt när någon kund klagar :)
 
MathiasS skrev:
Sist jag köpte en burk färg så hade dom blandat receptet i fel brytbas.
Jag kan inte så mycket om det här. Vad menar du med fel brytbas? Att de mixat blått, rött och gult i fel procent?
 
Finndjävel skrev:
Nån har blandat fel pigment åt dig. Antingen nu eller för tio år sen, sånt händer relativt ofta.
Ja, uppenbart är att det inte stämmer iaf!
 
Wilin skrev:
Jag kan inte så mycket om det här. Vad menar du med fel brytbas? Att de mixat blått, rött och gult i fel procent?
Jag är ingen färgexpert jag heller men iprincip så tar man en burk med färg i någon basnyans, på min senaste burk står det BAS C, sedan häller man pigment i den enligt recept.

Har man som i mitt fall börjat med fel brytbas (A tror jag dom använt) så blir ju slutresultatet fel också, även om man hällt i rätt mängd pigment enligt receptet. Brytbasen är en del av receptet, så dom kan inte slingra sig pga detta.


Min erfarenhet är att om det ser väldigt fel ut, så är det något fel också. Fel som reslutat av kalibrering av maskiner, uppdatering av färgen osv är små i förhållande till blekning och andra åldersrelaterade förändringar som är oundvikliga. Tar du en burk färg och målar en planka en vägg år 1 och sedan en ny vägg år 5 så kommer det skilja lite pga blekning osv, även om färgen är exakt samma.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag är ingen färgexpert jag heller men iprincip så tar man en burk med färg i någon basnyans, på min senaste burk står det BAS C, sedan häller man pigment i den enligt recept.

Har man som i mitt fall börjat med fel brytbas (A tror jag dom använt) så blir ju slutresultatet fel också, även om man hällt i rätt mängd pigment enligt receptet. Brytbasen är en del av receptet, så dom kan inte slingra sig pga detta.


Min erfarenhet är att om det ser väldigt fel ut, så är det något fel också. Fel som reslutat av kalibrering av maskiner, uppdatering av färgen osv är små i förhållande till blekning och andra åldersrelaterade förändringar som är oundvikliga. Tar du en burk färg och målar en planka en vägg år 1 och sedan en ny vägg år 5 så kommer det skilja lite pga blekning osv, även om färgen är exakt samma.
Du är ett geni. Mysteriet är löst. På den gamla burken är det brytbas B, på den nya brytbas A. Och ändå fick butikspersonalen titta på en bild på gamla etiketten vid beställning.
Då får de hosta upp ny färg.

Nu har jag lärt mig något nytt, tack!
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Wilin skrev:
Du är ett geni. Mysteriet är löst. På den gamla burken är det brytbas B, på den nya brytbas A. Och ändå fick butikspersonalen titta på en bild på gamla etiketten vid beställning.
Då får de hosta upp ny färg.

Nu har jag lärt mig något nytt, tack!
Beroende på fabrikat så kan det mycket väl vara så att tillverkaren har plockat bort en bas pga nytt pigmentsystem, eller att färgtypen har skruvats på. Till det kommer, som tidigare nämnts, kalibrering av brytmaskinen, blekning / urlakning av den gamla ytan. Det är alltså fullt möjligt (men inte sannolikt) att du faktiskt har fått rätt kulör i ny bas.

Kontentan är att det oftast är i princip omöjligt att träffa exakt i prick, och i ditt fall borde man ha föreslagit provmålning eller avläsning i första hand (eftersom du inte kan känna till övriga faktorer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.