Angående syresättning......det är väl aldrig någonsin någon som satt en avluftare på köksstammen, om den inte råkar sitta på samma gren som muggen?
 
Claes Sörmland
MathiasS skrev:
Angående syresättning......det är väl aldrig någonsin någon som satt en avluftare på köksstammen, om den inte råkar sitta på samma gren som muggen?
Jag tror inte myndigheterna har brytt sig om syresättningsaspekten alls. När jag läser BBR t ex så hittar jag inga antydningar om att man funderat i den riktningen utan fokus ligger på att säkerställa att vattenlåsen inte dras ur. Vissa enskilda avloppslösningar bygger också på att luft dras genom anläggningen via luftning över tak.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag har inga fakta men ställer mig något tvivlande till att avluftning skulle ha någon märkbar praktisk betydelse på ett köksavlopp.
 
Claes Sörmland
Är huvudstammen traditionellt luftad över tak så lär även köksstammen vara syresatt.

Frågan är vad som händer om man plockar bort den traditionella luftningen och sätter in en vakuumventil. Blir då systemet dåligt syresatt? I så fall så kommer den biologiska nedbrytningen att minska i rören och köksstammen är vanligen det rör som får beläggningar. Prediktionen blir då en ökad risk för igensättning av dylika rör över tid. Men det är nog för mycket att önska att någon fört statistik över igensatta köksavlopp i relation till luftningen av avloppet.
 
Jag har problem med igensättning av köksavloppet då det är för klent dimensionerat, går med liten lutning en lång sträcka, har en 90-graders böj därefter innan det går ihop med avluftningen för avloppet i huset precis innan det anslutits till den grövre stammen. Jag har flera gånger funderat på om jag borde sätta in en avluftning, men då jag kan lösa problemet med lite Yes och ett par diskbaljor med varmvatten så har jag inte kommit mig för att göra något åt det.

Förutsättningarna i det enskilda huset avgör om avluftning behövs eller inte. I mitt fall så hade jag inte så särskilt mycket problem innan jag skaffade en modern vattensparande diskmaskin...
 
Claes Sörmland skrev:
Är huvudstammen traditionellt luftad över tak så lär även köksstammen vara syresatt.

Frågan är vad som händer om man plockar bort den traditionella luftningen och sätter in en vakuumventil. Blir då systemet dåligt syresatt? I så fall så kommer den biologiska nedbrytningen att minska i rören och köksstammen är vanligen det rör som får beläggningar. Prediktionen blir då en ökad risk för igensättning av dylika rör över tid. Men det är nog för mycket att önska att någon fört statistik över igensatta köksavlopp i relation till luftningen av avloppet.
Jag kan bidra till statistiken med en icke avluftad stam till köket som på 15 år inte blivit geggig alls.
 
Jag är mycket tacksam för alla synpunkter, men är fortfarande osäker på hur jag skall göra. Som jag känner det just nu finns det två alternativ. Antingen låter jag det vara som det är, för det fungerar ju trots allt utan problem. Eller också tar jag ett hål i taket och sätter dit en luftning som slutar på utsidan.

Alternativet med vacumventil känns för riskfyllt eftersom ventilen i så fall hamnar på kallvinden och sällan inspekteras. Om den blir otät på grund av till exempel frysning kan den starta en oönskad svampodling.
 
Så du är oftare upp på kallvindan för att se om det läcker in genom takgenomföringen?

Protte
 
Jag förstår precis vad du menar och tänker, och det är jag givetvis inte. Dock tycker jag att det känns säkrare med en konstruktion som tätas och skruvas fast en gång för alla och inte innehåller några rörliga delar. Skall jag ta ett hål i taket känns det som att denna lösning är ett bra alternativ.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/takventilation/avloppsluftare/avloppsluftare-benders-betong-palema-obehandlad-antik-tegelrod-och-svart/p-244589?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CPWYs7Wpvs4CFafacgodQssFCA
 
S
Snorkeljohn skrev:
När jag har googlat avloppsluftning så får jag uppfattningen att ett öppet rör som mynnar ut på taket är det absolut vanligaste. Har även ni den uppfattningen eller byggs det nya hus utan luftare eller med ventil?

Gör jag ett hål i taket och drar upp luftaren där är det som tidigare och allt fungerar säkert perfekt. Det som talar emot denna lösning är dock följande två punkter.

1. Ju färre hål i taket och medföljande risk för läckage ju bättre.
2. Det kostar både tid och pengar att göra detta och om det inte behövs är ju båda bortkastade.

Just nu lutar jag åt att göra ett hål i taket och dra ut en luftare, men jag tar tacksamt emot fler synpunkter. Vad står det i byggreglerna om man nu vill göra enligt konstens alla regler?
nya byggs med någon sorts av ventilation till avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.