Hej!
Mitt första inlägg här. Min man och jag ska bygga hus i höst/vinter utanför Flyinge, skåne med Fiskarhedenvillan.

Något som inte ligger i PKK'n för bygget idag är bl.a preparering och hårdgörning av marken framför garaget. Jag har skickat ut offertförfrågan till ett antal anläggare i området men inte fått in svar än så tänkte pejla av läget lite här inne också. Vi kan få jobbet gjort via FH-villan och har fått prisuppgift på detta från vår säljare på 300:- kvadratmetern vilket jag tycker låter förbannat dyrt. Dock ska jag tillägga att jag inte vet om han i detta även räknar in grus eller annat material men det förutsätter jag.

Garaget är placerat ca 10m in från tomtgränsen (1700 m2 tomt) så det rör sig om en yta på ca 100 m2 som behöver prepareras för bilkörning.

Vad är ett rimligt kvadratmeterpris för hårdgörning för fordonsavställning? Med FH-villans pris blir det ju 30 000:- för att packa lite jord och lägga grus på...

Eller ska man satsa på att stenlägga direkt då det ändå är det vi tänkt för framtiden? Vad tar i så fall en duktig och plattsättare för att plattsätta en garageuppfart på närmare 100m2 om vi utgår från klassiska 60x60cm betongplattor utan något avancerat mönster?
 
Det handlar väl inte om att packa lite jord och lägga grus på...???

För att hårdgöra krävs att matjorden grävs bort så att alven kommer fram sen på med olika lämpliga fraktioner som måste packas omsorgsfullt för att det skall hålla.
 
Du bör nog ta reda på vad som ingår och vad som behövs, om du skall kunna få några vettiga svar.

Jag är inte så kunnig på området. Men jag tror att du bör ha ett bärlager på 30cm med 0-30 eller gärna grövre, typ 0 - 70 material. Sedan bör det troligen vara ett lager med lite finare material på toppen. Beroende på underlaget kanske det bör finnas ett rent dräneringslager också. Då är ju frågan om ytan behöver schaktas ur för att få plats med detta, eller om det bara är att lägga på bef. mark.

Men skall det läggas på 30 - 40 kbm och materialet kanske kostar 300 - 500 kr/kbm med transport. Så låter ju inte 30 000 helt orimligt.

Jag tror att du behöver ungefär samma underlag till en plattsättning, så det kanske är lika bra att lägga plattorna på en gång, ytan efter hårdgöringen kan vara plan nog för att bara lägga på plattorna.
 
oceanis skrev:
Det handlar väl inte om att packa lite jord och lägga grus på...???

För att hårdgöra krävs att matjorden grävs bort så att alven kommer fram sen på med olika lämpliga fraktioner som måste packas omsorgsfullt för att det skall hålla.
Ska jag tolka det som att du anser att det är ert fullt rimligt pris?

Jag fattar att det behöver grävas ur och hade det varit så att man hade behövt ta dit grävmaskiner och annan tung utrustning enkom för detta så hade jag inte funderat mer på det. Men eftersom grävarna redan är där och tomten är uppgrävd och schaktad för husgrund och garagegrunden så undrar jag hur mycket merarbete detta kan tänkas vara och om priset är rimligt i relation till det.
 
Ylwen skrev:
Ska jag tolka det som att du anser att det är ert fullt rimligt pris?

Jag fattar att det behöver grävas ur och hade det varit så att man hade behövt ta dit grävmaskiner och annan tung utrustning enkom för detta så hade jag inte funderat mer på det. Men eftersom grävarna redan är där och tomten är uppgrävd och schaktad för husgrund och garagegrunden så undrar jag hur mycket merarbete detta kan tänkas vara och om priset är rimligt i relation till det.
Du ska tolka det precis som det står..... Du skrev själv att det bara var att packa lite jord och fylla på lite sand. Och så är inte fallet men att veta vad det ska kosta beror ju helt på vad som ska göras och vilka mängder fyllnad som går åt.

Ta reda på vad jobbet innebär och vad dom tänker leverera så är det lättare att svara på dina frågor.
 
hempularen skrev:
Du bör nog ta reda på vad som ingår och vad som behövs, om du skall kunna få några vettiga svar.

Jag är inte så kunnig på området. Men jag tror att du bör ha ett bärlager på 30cm med 0-30 eller gärna grövre, typ 0 - 70 material. Sedan bör det troligen vara ett lager med lite finare material på toppen. Beroende på underlaget kanske det bör finnas ett rent dräneringslager också. Då är ju frågan om ytan behöver schaktas ur för att få plats med detta, eller om det bara är att lägga på bef. mark.

Men skall det läggas på 30 - 40 kbm och materialet kanske kostar 300 - 500 kr/kbm med transport. Så låter ju inte 30 000 helt orimligt.

Jag tror att du behöver ungefär samma underlag till en plattsättning, så det kanske är lika bra att lägga plattorna på en gång, ytan efter hårdgöringen kan vara plan nog för att bara lägga på plattorna.
Jo jag förstår att det kan vara en något tunn grund för att göra en bedömning. Jag hoppades på att det kanske fanns någon på forumet som vet hur hela processen brukar se ut och om det finns något "riktmärke".

Tomten är en bit avstyckad åkermark som ligger ganska högt i förhållande till omgivningen. Grannarna byggde med FH-villan och flyttade in för två år sedan och hade samma säljare som vi. Vad säljaren kunde komma ihåg så krävdes det i princip inget extra fyllnadsmaterial/isolering för husgrunden utöver vad som ingick (30 cm).
 
0,3m grus är ungefär ett ton per kvadratmeter. Ett ton kostar 100-150 kr. Så där har du halva kostnaden. Skall jord transporteras bort och grävas, så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.