S
På ett jobb jag hade tidigare så var man tvungen att ha basker och en anställd hade ett riktigt stort huvud så företaget fick köpa in en specialanpassad till honom för 6000kr. :)
 
DanielF skrev:
På ett jobb jag hade tidigare så var man tvungen att ha basker och en anställd hade ett riktigt stort huvud så företaget fick köpa in en specialanpassad till honom för 6000kr. :)
Vart nyfiken nu. Måste fråga vilken arbetsplats man har basker på?😀 Enda jag kommer på är något jägarkompani eller konstfack. Eller fransk vinsylta.😀
 
KristinaRT
mekar-anders skrev:
Vart nyfiken nu. Måste fråga vilken arbetsplats man har basker på?😀 Enda jag kommer på är något jägarkompani eller konstfack. Eller fransk vinsylta.😀
Väktare på ett vaktbolag kanske?
 
Är tjej och kan inte påstå att jag tycker att våra bensindrivna maskiner i hushållet (gräsklippare, röjsåg- och grästrimmer) är lätta att starta, men får nog igång dem alla. Jag kör dem mer än min man och det är nog envisheten som avgör om man får igång dem eller inte :)
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Den här verkar ju smidig med....

[video=youtube;gDXgljybZ4E]https://www.youtube.com/watch?v=gDXgljybZ4E[/video]
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Blir billigare än att köpa nya maskiner :)
 
S
Jumos skrev:
Håller med till 100 procent, plus möjligheten att hitta passande utrustning! Handskar storlek 6, inte speciellt stort utbud. Arbetsskor storlek 35, inget stort utbud. Skyddshjälm storlek 53, minimalt utbud. Det samma gäller allt annat; sågbyxor, skyddsglasögon, vad tusan man än kan behöva - nästan inget finns till kvinnor, och om det finns så är det en enda modell. Där kollegerna kan välja och vraka får jag ta det som finns - OM det finns. Man tycker ju att utvecklingen borde kommit längre. :mad:
Korta manliga brandmän har fått det lättare att hitta passande skyddsutrustning sen det blev vanligt med kvinnliga brandmän.
Kvinnoperspektivet vid produktveckling gagnar fler än bara kvinnor...
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Här hemma är det frun som klipper gräsmattan med våran väldigt begagnade klippo. Den är trög men det var inte problemet, snarare bristen på erfarenhet av fordon och maskiner med choke. Men nu kan hon!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Trimmern utbytt. Häcksax likaså. Gräsklippare på tur.
Hjälper ju inte att argumentera emot när jag blivit prylbög.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
De är ju norskor... :cool:
Men varför lämnar de sågen sittande i trädet? Hahaha!

#32
 
Redigerat:
Hemmakatten
Har sett massor med klipp med fulla karlar och verktyg men aldrig med kvinnor förut, så det är nog män man ska rikta in sig på för att propagera för säkerhet..
 
  • Gilla
mekar-anders och 1 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Tyvärr styr ju efterfrågan utbudet och priset, speciellt för dyra prylar. Lovar att du kan få allt så som du vill, men då får du be någon specialtillverka prylarna vilket du säkert inte kommer vilja betala för :)

Ingen vill ju tillverka saker som inte går att sälja.

Så antingen får du rekrytera in väldigt många kvinnor i dessa arbeten eller (kanske mer rimligtvis) kolla på nätet och då kanske även internationellt.
Jag som har skonummer 47-48 har samma problem men i motsatt riktning.
Det är affärskedjornas inköpare som ligger bakom. De arbetar ständigt med att rensa ut produkter som inte säljer i tillräckligt stort antal. Expiditerna påstår att stora och små storlekar inte tillverkas men då man börjar nysta bakåt så finns varorna ofta i lager hos tillverkaren eller hos någon importör men eftersom några stora kedjor behärskar nästan all distribution kan de gemensamt begränsa utbudet. Konkurrenterna har också bara de vanligaste storlekarna.
Man försöker styra efterfrågan genom att styra utbudet.

Jag köper större delen av mina skor på K-Lantbruk i Vörå. Det är en relativt fristående affär och ägaren har stora fötter så han är villig att låta de anställda gå utanför sortimentet och beställa stora skor direkt från fabrik. Beställningstiden är cirka två veckor men jag vet att Jalas och Sievi har läster som passar mina fötter. Därför är nästan alla mina skor egentligen arbetsskor.
De flesta skoaffärer och vanliga järnhandlar i Finland har inga skor i storlekar över 46. Många drar gränsen vid 45.


Förresten så skall ingen påstå att kvinnor inte kan använda maskiner. Jag känner kvinnor som hugger i skogen med motorsåg och kör traktor i jordbruket minst lika skickligt som någon karl jag känner. Det finns kvinnor som kör grävmaskin eller skogsmaskin och det finns kvinnor som kan reparera vad maskin som helst.

Såvitt jag kan förstå är kvinnornas oförmåga att köra maskiner i grunden samma fenomen som när vi män behöver få någonting sytt eller stickat. Det är bara de mest motiverade och intresserade männen som kommer sig för att bryta könsrollen och lära sig sy eller sticka. Resten tycker att det är mera bekvämt att be en kvinna om hjälp.
Jag sitter och skriver klädd i yllesockor som jag själv har stickat..... och hoppas att fler både män och kvinnor börjar bryta mot normen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Det handlar inte om att hon är svag, utan att hon är bekväm och tappar tålamodet.
Då är ju gamla gräsklippare och båtmotorer utmärka att träna tålamodet på.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.