Hej!

Jag ska bygga en förrådsdörr och har tänkt köpa en vantskruv för att justera dörren.
Dock verkar just vantskruv vara för båtar, för den engelska motsvarigheten (50" turnbuckle) hittar jag inget i Sverige, dock tyckte Google att turnbuckle skulle översättas till vantskruv, och eftersom jag inte vet vad det heter så har jag lite problem att hitta vad jag vill ha..

Är det någon som har tips på vart man kan hitta eller vad det heter när det är för en dörr?

Turnbuckle som jag vill ha:

contemporary-door-hardware.jpg
maxresdefault.jpg

Vantskruv:
250px-Turnbuckle.jpg
sta-lok_brons.jpg
 
S
gängstång som man plattar till och borrar i?
 
SBH skrev:
gängstång som man plattar till och borrar i?
Blir svårt att hitta felgängad gängstång.....

Edit: får backa på mitt påstående Wurth har stång som är vänstergängad så det är bara att beställa och ta en enkel billig vantskruv och mickla ihop med stänger.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Använd vanlig vantskruv och wire för att justera, och när det är som det ska så skruva dit ett krysstag från IKEA och ta bort vantskruv+wire ? Annars borde väl dörrsidorna hålla ramen ordentligt fixerad utan krysstag, så IKEA-staget är kanske onödigt.
 
tommib
Redigerat:
Det är väl bara Engelsmän och Amerikaner som gör så rackliga dörrar att de måste ha justerskruv, vi övriga gör dörrar som håller sig rektangulära.

På bilden är fyllningen i ramen av plywood och den säckar inte ihop och någon justering kommer bara att dra dörren vind.
Det här är felet med internet, någon gör en knasig lösning och så sprids den över hela webben.....

Protte
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vantskruvar hittar du annars i alla vanliga inköpslador , som Jula, Clas O och Biltema.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.